Egy asztalnál Lázár János és Botka László! Szeged Európa harminc legnagyobb ipari centruma közé fog kerülni, gigaberuházásokat jelentettek be (frissítve) (videóval)
Lázár János építési és közlekedési miniszter a magyar kormány képviseletében ma ellátogatott Szegedre, ahol Botka László polgármesterrel, és a város vezetésével tárgyat a folyamatban lévő és tervezett helyi gazdaságfejlesztési beruházásokról. A megbeszélés után a sajtótájékoztatón jelentették be, hogy a BYD miatt gigantikus vasúti fejlesztések jönnek a szegedi vonalon, illetve az is kiderült, hogy Magyarország és Kína megállapodott, így 100 milliárdos nagyságrendű beruházás lesz Röszkénél.
A sajtótájékoztatón kiderült, a tervezett vasúti beruházás a Kiskunfélegyháza és Szeged, valamint a Kiskunfélegyháza és Cegléd közötti vasútvonalat érinti majd. A vasútfejlesztések forrását előreláthatólag az Európai Beruházási Bank 2,2 milliárd eurós hitele biztosítja majd. A korszerűsítés eredményeként a személyforgalom is gyorsabbá, a menetrend tarthatóbbá válik Szeged és Budapest között – hangsúlyozta a miniszter.
KÍNAI HITELBŐL FOGJÁK FEJLESZTENI A RÖSZKE-HORGOS HATÁRÁTKELŐHELYET
Azt, hogy gigaberuházással teszik a Röszke-Horgos autópálya-határátkelőhelyet Európa legmodernebb, leggyorsabb és legkulturáltabb határátkelőjévé már tegnap Orbán Viktor is bejelentette, erre erősítettek ma rá Szegeden. Az is kiderült, hogy kínai hitelből fogják megvalósítani a gigaberuházást. Ez a fejlesztés is elengedhetetlen a gyár működéséhez, részben azért, mert a Szegedre munkavállalás céljából ingázó vajdasági magyaroknak száma jelentősen nőni fog – mondta.
A BYD IS SZÓBA KERÜLT
A BYD szegedi gyárával kapcsolatban Lázár János azt mondta, hogy a szegedi víz- és szennyvízkezelés nincs veszélyben a városban. Tízezer ember fog itt dolgozni, ezért a közlekedés-fejlesztését tervezik a városunkban és a régióban: a MÁV, a Volán és Szeged közösen fogja kidolgozni a terveket. Úgy fogalmazott, a kormány részéről nyitott arra, hogy a szegedi trolibusz- és villamosbeszerzések utólag belekerüljenek azok közé a beruházások közé, amelyek az EU által a magyar kötöttpályás közlekedés fejlesztésére szánt 1600 milliárd forintos forrásból valósulhatnak meg.
Az építési és közlekedési miniszter arra is kitért, hogy az érkező munkások a BYD gyárának kiépítése alatt a nekik kialakított konténervárosban fognak lakni, ugyanakkor azt is kiemelte, hogy a szegedi önkormányzatnak új lakóövezeteket kell kialakítania. Kötöttek egy megállapodást is Szegeddel, ugyanis városunk lesz az építtető, de együtt dolgoznak a kormánnyal. A Szegedi Vízmű Zrt. elkészítette a BYD-gyár építéséhez szükséges ivóvíz- és szennyvízhálózatot – közölte a miniszter. Leszögezte, a szegedi vízbázis nincs veszélyben, és a szegedi szennyvízkezelést sem érinti hátrányosan az üzem építése. Ahogy a termelése felfut, bővítik az üzem számára rendelkezésre álló ivóvíz- és szennyvízkapacitást.
LÁZÁR SZERINT GYORSABBAN ÉPÜL A GYÁR, MINT VÁRTÁK
A BYD gyárának megépítésével Szeged Európa harminc legnagyobb ipari centruma közé kerül – jelentette ki az építési és közlekedési miniszter, aki hozzátette, hogy az üzem építése, amely Magyarország legnagyobb autógyára lesz, a várakozásoknál sokkal gyorsabb ütemben halad. Az is kiderült, hogy a gyárban 2025 második felében készülnek el az első járművek, addigra
- megépülnek az üzem autópálya és közúti csatlakozásai,
- elkezdődik a vasúti pálya korszerűsítése,
- a vasúti terminál kialakítása,
- folyamatosan bővítik a termeléshez szükséges ivóvíz- és szennyvízkapacitást.
Mint mondta, az 1200-1500 milliárd forintos beruházással megépülő gyár érdemben hozzá fog járulni a magyar gazdaság fejlődéséhez, és az egész térség számára lehetőséget biztosít.
VASÚTI TERMINÁL ÉPÜL
Lázár János elmondta, közvetlen négysávos kapcsolat épül az M43-as autópálya és az üzem között. Négysávossá alakítják az 5-ös főút a város és az autópálya-csomópont közötti részét. A kiviteli tervek elkészültek, a közbeszerzés is lezajlott, az 5,5 milliárd forintos fejlesztés kivitelezője várhatóan a Colas Magyarország Zrt. lesz. Emellett meghosszabbítják és kétszer kétsávosra bővítik 502-es számú főutat, e fejlesztés tervezése jövő év elején zárul le. Lázár János kifejtette, a magyarországi autógyártók három éven belül évi egymillió vagy még annál is több új járművet fognak előállítani. Ezek szállítása – az uniós előírások miatt – vasúton zajlik majd. Szegeden ehhez első lépésként a M43-as autópálya várostól távolabbi oldalán vagy Kiskundorozsmán vasúti terminál épül.
TERÍTÉKEN A DÉLI TISZA-HÍD
A szegedi Belvárosi híd az ország egyetlen önkormányzati tulajdonban álló Tisza-hídja, amely élettartamának meghosszabbítására 2 milliárd forint azonnali támogatást biztosít a kormányt. Az elsősorban korrózióvédelmet jelentő munkálatokat 2025 elején meg kell kezdeni – tudatta a miniszter. A déli Tisza-híd teljes kiviteli terve a jövő év első negyedévre készül el. A híd felhajtójának tervezett nyomvonala – amely módosítására nincs műszaki lehetőség – érinti az egyetem hat épületét, köztük a hőközpontot. Ezek 8-10 milliárd forintba kerülő kiváltásáról meg kell állapodni, ha ez sikerül, a munkálatok 2026-ban kezdődhetnek el – mondta a politikus, aki a Szegedet érintő fejlesztések között említette az algyői híd négysávúsítását is.
IPARŰZÉSI ADÓ
Kérdésre válaszolva Lázár János kifejtette, Navracsics Tibor személye és az általa kidolgozott rendszer a biztosíték arra, hogy az iparűzési adó növekményéből származó forrásokat igazságosan osztják el a járások fejlesztésére. Az olyan településeken, mint Szeged vagy Debrecen, ahol jelentős termelőberuházások valósulnak meg, a 2026-ot követő évek iparűzési adója lesz kérdéses, erről külön kell tárgyalni az érintett a városokkal.
SZÓBA KERÜLT VITÉZY IS
Lázár János újságírói kérdésre megerősítette korábbi állítását, miszerint Vitézy Dávid „2023-ban jelentkezett a Fidesz támogatásáért”. A csütörtöki Kormányinfón Gulyás Gergely azt állította, hogy Lázár ezt 2013-ra vonatkozóan mondta. Erre reagált ma Lázár: “én úgy tudom, és ezen nem tudok a tegnapi miniszteri Kormányinfó ellenére sem változtatni, hogy Vitézy úr többször is megkereste a Fideszt 2023-ban, és ennek a bimbózó együttműködésnek lett a gyümölcse az ő főpolgármester-jelöltsége 2024-ben. Gulyás miniszter úrral kiváló viszonyt ápolunk, a múltra nyilván másképp emlékezünk.”
TELJES KONSZENZUS VAN A BYD GYÁR ÜGYÉBEN
Botka László kifejtette, az önkormányzat az elmúlt egy évben a legszorosabb együttműködésben dolgozik a BYD-gyár építésének előkészítésén a kormányzattal. A beruházás ügyében a városban teljes politikai és lakossági konszenzus van. A polgármester által konstruktívnak nevezett megbeszélésen megállapodás született arról, hogy az Építési és Közlekedési Minisztérium egyetlen Szegeden nagyobbrészt uniós vagy hazai forrásból támogatott beruházást sem von magához, ezeket a hasonló projekteket az elmúlt években sikeresen menedzselő önkormányzat valósítja meg, szükség esetén konzorciumi partnerként bevonva a Magyar Közút Zrt.-t.