Smart Szeged

Új körforgalmak, kerékpárutak és csomópontok – új lendületet kap Szeged ipari fejlődése, itt tart jelenleg az 5-ös főút bővítése

Modern úthálózat épül Szegeden a BYD-gyár és az ELI-ALPS térségében. Az 5-ös főút kétszer kétsávosra bővített főúti szakasza jövő nyárra készülhet el. A Szegedi Ipari Park közlekedési infrastruktúrája jelenleg óriási léptékű fejlesztésen megy keresztül. 

Mint kiderült, az 5-ös főút M43-as autópálya és az ELI-ALPS lézeres kutatóközpont közötti szakaszát kétszer két sávra bővítik, új körforgalmak, kerékpárutak és csomópontok kialakításával jól megközelíthetővé válik az ipari park. A beruházás kulcsszerepet játszik a térség ipari kapacitásainak kiszolgálásában, különös tekintettel az épülő BYD autógyár forgalmi igényeire – írja a Magyar Építők.

KERÉKPÁRÚT ÉS ÚJ KÖRFORGALMAK ÉPÜLNEK

Kiemelték, hogy az 5-ös főút kapacitásbővítése mintegy 2,2 kilométeren kül- és belterületi szakaszokat is érintve valósul meg. Ezenkívül 1,6 km kerékpárút, új körforgalmak épülnek és közműkiváltások történnek. A régi 5-ös út teljes pályaszerkezetét elbontják, a meglévő körforgalmak esetében a szegélyek, térkőburkolat és az aszfalt rétegek újulnak meg. A projekt során összesen 30 000 m³ bevágás és 5 600 m³ töltés készül. 

15 SZÁZALÉKOS AZ ELŐREHALADÁS

A lap kiemelte, hogy alapvető elvárás a szokásos átmenő- és az épülő BYD gyár nagymérvű építési forgalmának folyamatos biztosítása, ezért a munkavégzés szakaszosan, a hozzáférhető területek függvényében zajlik. A teljes projekt tekintetében az előrehaladás kb. 15 százalék. Ennek oka, hogy az idei év eddigi szakasza főleg tervezéssel és engedélyeztetéssel telt, de az ősz folyamán az utolsó szakági engedélyek birtokában, minden kivitelezési munka megkezdődhet.

PÁRHUZAMOS MUNKAVÉGZÉS TÖRTÉNIK

A projekt egyik kulcsa a párhuzamos munkavégzés. Egyszerre több szakaszon zajlanak a munkafolyamatok: a főút és a vele párhuzamosan haladó kerékpárút egyes szakaszai egyidőben épülnek. A forgalomterelés és a területszerzés függvényében egyre nagyobb területeket tudnak a munkavégzés alá vonni. A földmunkagépek a projekt kezdete óta folyamatosan dolgoznak, az aszfaltozás során további két géplánccal bővül a létszám. Az egyes helyszíneken az egyéb szakmunkákat végző alvállalkozók és a régészek vannak jelen. 

A TELJES RÉGI PÁLYASZERKEZETET ELBONTJÁK

A projekt során az 5-ös főút teljes régi pályaszerkezetét elbontják, kivéve a körforgalmakat, ahol burkolatmegerősítés és szegélycsere történik. A megújult és kibővített főúthoz 50 cm stabilizált földmű épül, amelyre 25-25 cm vastagságban javító- és fagyvédő rétegek kerülnek, majd a 20 cm-es Ckt-4 burkolatalapra kerül három rétegben, összesen 23 cm vastagságban mintegy 15 000 tonna aszfalt. A bővítéssel párhuzamosan elektromos kis- és középfeszültségű, valamint hírközlési vezetékek kiváltása is zajlik.

ÁTÉPÍTIK AZ M43-AS AUTÓPÁLYA CSOMÓPONTJÁT

A projekt része az M43 autópálya csomópontjának átépítése is. Egy új, direkt lehajtóág kivitelezésével a Szeged felé tartó forgalom a körforgalmat elkerülve hagyhatja majd el a pályát. A két meglévő körforgalomnál burkolatmegerősítés és szegélycsere történik, mivel az útpálya szélessége lehetővé teszi a félpályás lezárást, így két ütemben megvalósítható a felújítás. A fejlesztés keretében 1,6 km új kerékpárút is épül, amely az 502-es körforgalomtól indul, áthalad az M43 autópálya hídja alatt, és az ipari terület túlsó oldaláig tart. A kivitelezés 2025 szeptemberében indult, az év végéig a szakasz fele készül el.

ÚJ KÖRFORGALOM A BYD GYÁRNÁL

Az ipari terület kiszolgálására az 5-ös főúton egy új, háromágú körforgalom épül, amely a BYD gyár főbejáratát köti össze a főúttal. A földmunkák a körpálya jobb oldalán már elkészültek, jelenleg a hírközlési kiváltások zajlanak, ezt követően indulhat a pályaszerkezet-építés. Emellett a Nagybani Piacnál egy új, mintegy 150 méteres, kétsávos bekötőút is épül, amely a BYD második közúti kapcsolatát biztosítja az 5-ös főútra. A területet régészeti feltárások után adják át a kivitelezőknek. A projekt további eleme az 5-ös és az 502 út találkozásánál a körforgalom negyedik ágának első 70 méteres szakaszának megépítése is. Az 5-ös főút bővítése és az ahhoz kapcsolódó közúti létesítmények kivitelezése Szeged gazdasági növekedésének egyik legfontosabb infrastrukturális pillére. A projekt befejezését követően nemcsak a BYD-gyár forgalmának kiszolgálása válik gördülékenyebbé, hanem a teljes térség közúti közlekedése is biztonságosabbá és gyorsabbá válik.

Kapcsolódó cikkek

'Fel a tetejéhez' gomb