BlogKikapcs

Szeged365 Cinema: mit szólnál egy mozik nélküli világhoz?

Nagybetűs filmélmény, szupernek ígérkező családi vagy barátos program, esetleg kiváló randihelyszín… Mind máshogy gondolunk a mozira, de az is lehet, hogy mindegyik funkciót elhozza az életünkbe a filmszínházba járás. A pandémia alatt bezártak a komplexumok, és bár a filmtörténet során minden válságot (televíziók megjelenése, VHS korszak, házimozizás) túlélt a filmvetítések klasszikus formája, a koronavírus és a streamingszolgáltatók előretörésével most új kihívás előtt áll a filmipar, amire még nem jött meg a megfelelő válasz. Temetni még nem kell, de te el tudsz képzelni egy mozik nélküli világot?

A MOZI (EDDIG) MINDIG MEGTALÁLTA A TÖKÉLETES FEGYVERT

A moziban az a legjobb, hogy különös élmény egy valódi vetítőteremben másokkal együtt fimet nézni, velük együtt nevetni, esetleg együtt félni, de az igazi csoda mégis az, hogy az egyik olyan már klasszikussá vált szórakozási forma, amely minden válságra megtalálta a tökéletes fegyvert, és győztesen került ki minden egyes megmérettetésből.

Megroppantotta a televíziózás elterjedése, majd a VHS korszak és a videókölcsönző hálózatok terjedése, a DVD-k és igen, a torrent oldalak is, de a mozihálózatok a filmiparral karöltve mindig a tökéletes választ adták meg a veszélyre: nagyobb, látványosabb, jobb filmeket alkottak, amit nem ugyanolyan élmény egy képernyőn/laptopon/okostelefonon nézni. Emlékszem még gyermekkoromból az utcán kígyózó sorokra a Jurassic Park idején, még régebbi beszámolók tömött nézőterekről szólnak, amikor végre a magyar mozikba került a Psycho, és kár lenne tagadni, hogy amikor nem ment máshogy, akkor bizony a pornót vitték filmvászonra. A lényeg a túlélés volt.

A WARNER MOST LEDOBTA AZ ATOMOT

Egész pontosan egy héttel ezelőtt számoltunk be arról, hogy a Warner a Dűnétől a Mátrix 4-ig minden nagy blockbusterét az HBO Maxen is elérhetővé teszi egy időben. Dörzsölte is a markát minden filmrajongó, hogy megszületett a házimozizás legtökéletesebb és legújabb generációja, azonban a bejelentés jóval nagyobb veszélyeket rejt magában.

Az elmúlt időszakban szinte kihaltak a mozik, ami egyértelműen a koronavírus miatti intézkedések és általános félelem hatása volt. A stúdiók nem merték kihozni a karácsonyi időszakra a legerősebb filmeket, mert ha az emberek nem járhatnak szórakozni, nem lesz bevételük az eladott jegyekből. Szép sorban át is ütemeztek minden várva várt alkotást 2021-re, nekünk pedig maradt a régebbi klasszikusok újranézése.

MÁR MEGKONDULTAK A VÉSZHARANGOK

A kezdeti lelkesedés után szép lassan elkezdtek sorakozni az intő jelek. Előbb a talán legnagyobb hatalmú kortárs rendező, Christopher Nolan szállt bele a Warner döntésébe, aki úgy fogalmazott, hogy ezeknek a filmeknek “a lehető legszélesebb közönséget kéne elérniük, most meg elkótyavetyélik ezeket az alkotásokat arra, hogy reklámot csináljanak velük a streamelős szolgáltatásuknak”.

Hozzá csatlakozott a talán leginkább várt Dűne rendezője, Denis Villeneuve, aki egyenesen árulással vádolja a stúdiót, a Varietyben közzétett levele szerint “ez a lépés egyáltalán nem a mozi szeretetéről vagy a közönségről szól, hanem egy 150 milliárdos adóssággal küzdő telekommunikációs mamutcég túléléséről.” A rendező szerint ez a döntés azt jelenti, hogy az egyébként Magyarországon forgatott, és a rendező által a legjobb filmjének tartott Dűnének esélye sincs, pénzügyi sikerré váljon, így az egész franchise kukába kerülhet, és végül a kalózoldalak fognak nyerni.

A szavaiban lehet valami, mert míg egy mozinak általában 3-4 hete is van arra hogy egy filmet kipörgessen, a streamingszolgáltatók után hamar kifogástalan minőségben átkerülhetnek a torrentoldalakra is a legjobban várt 2021-is filmek, így sokmillió dolláros kár érheti a filmipart.

EGY ŐSRÉGI HAGYOMÁNYT ELEVENÍT FEL A MOZI

Nyilván nem lehet az első barlangrajzokat az első moziknak nevezni, de tény, hogy a közösségi történetmesélés élménye már az ősidők óta velünk él, csak most már épp nem a sámánok adják elő az izgalmas vadászmeséket a közösség tagjainak, hanem vérprofi producerek, rendezők, színészek és ezernyi más szakember kápráztat el bennünket, egyszerre.

A mozizás élményében benne van, hogy nem mi határozzuk meg a kezdés időpontját, nem állíthatjuk le vagy tekerhetjük vissza a filmet, és nem egyedül ülünk a sötétben. A Budapest Távmozi például tökéletesen megközelíti ugyan ezt az élményt, de az igazi tényleg csak akkor lesz minden, ha újra kinyitnak a filmszínházak, és addig nem lövik tökön magukat a stúdiók.

NEM ÉRKEZETT MÉG MEG A MEGOLDÁS?

A mozi alig több mint egy évszázados történelme során átlagban 25 évente megküzd a saját ellenségeivel, és ha most sem követnek el nagy hibát a filmesek, akkor egész biztosan járhatunk még filmvetítésekre. Igény lenne rá, ezt bizonyították a szegedi szabadtéri mozik is a Fűtőmű utcában és a Partfürdőn, de az biztos, hogy nem jó válasz, ha a stúdiók karanténba helyezik legjobb filmjeiket. A premierek visszatartásával a gyártók épp a szimbiózisban részt vevő többi vállalatot nyomorítják meg, azaz a forgalmazókat és a mozikat.

Így bár a Warner érdekházassága a streamingszolgáltatókkal veszélyesnek is tűnik, azért mégis új lendületet adhat a válságból kiutat kereső filmiparnak. Amíg nincs más, nézzünk otthon filmeket, aztán ha tehetjük, és végre kinyitnak, akkor majd mozizzunk egy nagyot!

Kapcsolódó cikkek

'Fel a tetejéhez' gomb