Hopp! Akkor mi is van a szegedi panziókkal, szállásadókkal és hotelekkel? Mutatjuk, ki, hogyan éli túl a zárlatot!
Nem túl rózsás a helyzet a turizmusban, de a vendéglátásban és a szállodaiparban sem. Árgus szemekkel figyeli mindenki a napról-napra változó, szigorító, vagy éppen enyhítő intézkedések és a napi fertőzöttek, oltottak számának alakulását. November óta tartanak a korlátozások, amelynek az egyik legnagyobb elszenvedői a szállásadók, hotelek, panziók, hiszen szinte teljesen vendégek nélkül maradtak. A csekély számú üzleti ügyben érkező vendégek száma korántsem hozza meg a kellő bevételt, a kiadások pedig ettől függetlenül megvannak. Na, és hogy mi a helyzet Szegeden? Mutatjuk!
Sokszor foglalkoztunk már a vendéglátósokkal, az éttermekkel, sőt! Írtunk már a szépségiparról is és arról, hogy ki, milyen praktikával éli túl ezt a nehéz időszakot, és hogy vajon ki-mit tud kezdeni a kialakult helyzettel. Viszont, a szállásadókkal, szállodákkal eddig még nem igazán foglalkoztunk.
A SZEGEDI SZIVÁRVÁNY PANZIÓ KÜZDELME
Kaptunk az alkalmon tehát, és felkerestük a szegedi Szivárvány Panziót, hogy rákérdezzünk, hogy akkor mi a helyzet? Túlélik ezt az időszakot, avagy sem? Lőrincz Anikó a panzió tulajdonosa kérdésünkre elmondta, hogy Ők novemberben, amikor a szigorítások életbe léptek Szegeden még nem zártak be, viszont most már alig van bevételük.
„Az üzleti jellegű utazások céljából nyitva maradtunk, mert ugye a számlák érkeznek és azokat fizetni kell folyamatosan. A múlt hónapban például 150 ezer forintos bevételi forgalmat bonyolítottam le, az üzleti jellegű megkeresésekből, ami megy a NAV-nak is a számlázórendszeren keresztül. Ez nagyon-nagyon kevés” – mesélte Anikó, aki hozzátette, hogy ez az összeg szinte semmit sem fedez, hiszen 450 ezer forint a kiadása havonta, és alapból negatív mutatóból indultak, mert nincs már félretett tartalék, amiből gazdálkodhatnának.
ALKALMAZOTTAK NÉLKÜL IS NEHÉZ FENNMARADNI
„A takarítónőmet így nem tudtam igénybe venni egyáltalán, tehát Ő már december óta nem dolgozik nálunk, mert októberben, novemberben még volt egy kis megkeresésünk felé, de december óta egyáltalán nem tudtam Őt hívni. Azt a pár szobát én rendeztem, ezzel tudok a költségekből faragni – emelte ki a tulajdonos és azt is elárulta, hogy a húsvéti hosszúhétvégén már be szokott indulni a forgalom normális esetben, viszont a korlátozások miatt elestek az ünnepi szezontól és körülbelül heti 3 üzleti jellegű vendégük volt csupán a héten. Jött a kérdés tehát: talpra lehet akkor állni? Anikó erre elmondta, hogy ez nehéz, mert már olyan adók vannak, és annyira nagy a konkurencia, hogy egyszerűen nem tudnak annyi pénzt kérni a vendégektől, hogy a téli hónapokat is pótolják.
„Ami nyáron plusz, az a téli hónapokban mindig elmegy, nem is elég, tehát akkor is tagi kölcsönt kell beraknom a panzióba. Emellett, amortizálódik a panzió is és folyamatosan szépíteni kell a konkurencia miatt, tehát a pénzre meg igény lenne felújítás szempontjából. A frissítő festés, a kert rendbetétele, új bútorok egy-egy szobába, tehát lenne igény. Én sajnos a nyolcmilliós pályázattól is elestem, mert nem fértem bele, mint szobaszám és ágyszám” – adott teljes képet a jelenlegi helyzetéről Anikó.
ÉDES ÁLOM VENDÉGHÁZ
A szegedi Édes Álom Vendégház gyorsan reagált a lezárások árnyékában a kellemetlen helyzetre. Tóth Józsefet telefonon értük el, és bár az édesanyjáé, Jakus Joláné a vendégház, József világosított fel bennünket a működésükkel kapcsolatban. József elárulta, hogy amint jöttek a szigorítások, rögtön profilt váltottak és átálltak az üzleti célú szállásadás mellett a vendégmunkások befogadására is, így fel tudták tölteni az amúgy üresen maradó ágyakat.
„Mi szerencsés helyzetben voltunk, mert olcsó kategóriának számítunk. Ár-érték arányban próbálunk jót nyújtani a vendégeinknek és így fel tudtuk tölteni a vendégházunkat munkásokkal. Nyilván ez egy picit munkásszállássá alakított át bennünket, de nem okozott különösebb problémát” – mesélte József, majd hozzátette, hogy ezek mellett azért nagyon várják már a nyitást, mert ez nem csak árban, hanem színvonalban is emelkedést okoz, illetve az az egy-egy szabad hely is megszűnik, ami még most üresen áll.
A ZÁRÁS MELLETT AZ ADÓZÁS VÁTOZÁSA IS RÁNYOMJA A BÉLYEGÉT A SZÁLLÁSADÓKRA
József arról is tájékoztatta portálunkat, hogy bár áprilisra vannak foglalásaik, májusra viszont még nem nyitották meg az. Azt lesik, hogy mi lesz a kormány következő döntése. Támogatást viszont, az Édes Álom Vendégház sem kapott, így kénytelenek voltak önerőből fennmaradni.
„Ami támogatást bejött, az a múlt évi, szobánkénti egymillió forintos felújítási-támogatás, de a vírushelyzetre nem kaptunk semmit. Ez mellett amit még nagyon nehezményezek, az a tavalyi évben, január elsejével, egyelőre felfüggesztett, de bevezetett új adónem, ami a bruttó bevételünk után a 4 százalékos turizmus hozzájárulási, fejlesztési adó. Ez egy nagyon magas összeg. Mivel én kifizetem a villanyszámlát, a vízszámlát és beszedem a vendégektől az összeget, ezután is négy százalékos adót kell hogy fizessek. Tehát egy nagy érvágás lesz ez az új adó” – emelte ki József és azt is elárulta, hogy ez évi megközelítőleg másfélmilliójába fog kerülni a vendégháznak, amit szívesebben fordítanának fenntartásra, mert ez hosszú távon sok lesz számukra.
A NAGYOBB SZÁLLODÁKAT SEM KÍMÉLTE A ZÁRLAT, VISZONT FŐ A TALÁLÉKONYSÁG
A kisebb panziók és szállásadók mellett itt a nagy kérdés, hogy mi a helyzet a nagyobb szegedi hotelekkel? A Hunguest Hotel Forrást kerestük fel ez ügyben. Szabó Mihály szálloda- és fürdőigazgató elmondta, hogy az Ő célcsoportjuk elsősorban az üdülővendégek, illetve a konferenciavendégek, azonban mindkét szegmens számára ellehetetlenült az utazás, ezért a 2020 novemberében bevezetett korlátozások következtében jelenleg üzemszünetet tartanak, viszont ez lehetőséget adott nekik arra, hogy a szakmai tudásukon csiszoljanak.
“A körülöttünk zajló eseményeket nehéz feldolgozni, hiszen mindannyian a pörgő, nyüzsgő, élettel teli szállodához vagyunk szokva. Az üzemszünet alatt viszont számos olyan felújítási, karbantartási és nagytakarítási munkát el tudtunk végezni, melyre korábban – a jelentős vendégforgalom alatt – nem volt lehetőségünk, illetve a bezárás arra is lehetőséget ad, hogy kollégáink szakmai tudását tréningek útján bővítsük” – emelte ki az igazgató, majd hozzátette, hogy a Hunguest Hotels a turisztikai szektort sújtó rendkívüli válság alatt is közel ezer főnek biztosít megélhetést.
EGYSÉGES, ÁTFOGÓ SZABÁLYOZÁST VÁRNAK
Mivel az Iparkamara azt javasolja legutóbbi közleményében, hogy a következő enyhítési fokozatnál az oltottsági igazolással rendelkezők mehessenek szállodába, ezért rákérdeztünk az igazgatónál, hogy egyetértenek-e ezzel, nyitnának-e ilyen kikötések mellett. Erre azt a választ kaptuk, hogy mostanra mindenki számára egyértelmű kell legyen, hogy a megfelelő átoltottsági szint eléréséig nem számíthatunk nyitásra.
“Egységes, átfogó szabályozásra van szükség a szolgáltató szektor összes területét illetően, a moziktól kezdve az edzőtermeken át a szállodákig. A jogszabályi keretek kialakítása az állami szervek hatásköre, az ennek való megfelelés pedig a szolgáltatók feladata. Több mint egy éve szenvedünk koronavírus-járvány egészségügyi és gazdasági következményeitől, mostanra mindenki számára egyértelmű kell legyen, hogy a megfelelő átoltottsági szint eléréséig nem számíthatunk nyitásra” – emelte ki továbbá Szabó Mihály, aki azt is elmondta, hogy a turisztikai szektornak biztosított támogatásokat Ők megkapják, valamint, hogy töretlenül bíznak abban, hogy ez a nehéz időszak a megfelelő átoltottsági szint elérésével hamarosan
véget ér.
“Arra számítunk, hogy 2020-hoz hasonlóan idén is belföldi úti célt választ az utazni vágyó magyarok túlnyomó része. Ennek a trendnek Szeged, és a dél-alföldi régióban egyedülálló kikapcsolódási lehetőséget nyújtó Hunguest Hotel Forrás és a Napfényfürdő Aquapolis is a nyertese lehet, és ez a folyamat hozzájárulhat a belföldi turizmust ért károk enyhítéséhez” – zárta gondolatait Szabó Mihály.
NÉGYMILLIÁRDOS BUKÁS AZ ÜNNEPEK ALATTI LEZÁRÁSOK MIATT
Ha kitekintünk egy kicsit Szegedről, és országos viszonylatban nézzük a helyzetet, akkor elmondható, hogy szinte minden hotel, panzió és magánvállalkozás bukta az ünnepi hosszúhétvégét és ezzel együtt a bevételt is. A HVG ezzel kapcsolatban arról írt, hogy a zárva tartó hotelek ráadásul csak ebben a néhány napos időszakban több mint 4 milliárd forintos összesített bevételkieséssel számolhattak, mivel a szállodaiparnak a húsvéti hosszú hétvége jelenti a szezon igazi kezdetét, idén azonban a koronavírus-járvány miatt későbbre tolódik a start.
AZ IPARKAMARA A RÉSZLEGES NYITÁST JAVASOLJA
Bőven ide tartozik még az is, hogy a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara legutóbbi közleményében azt írta, legközelebb azt javasolják majd a kormánynak, hogy aki igazolni tudja a védettségét, az mehessen étterembe, szállodába, ezzel pedig azok, akik eddig kénytelenek voltak működésüket felfüggeszteni – például a turizmusban és a vendéglátásban – azok is megkapnák az esélyt az újraindulásra azzal, hogy azok, akik a védettségüket igazolni tudják, igénybe vehessék ezeket a szolgáltatásokat. Vagyis, oltási igazolás mellett mehessenek például szállodába, panzióba.