Szegedi déli Tisza-híd kisokos: bullshitek vs. valóság // I. rész
Az elmúlt hetekben annyi bullshit jelent meg a tervező asztalon lévő szegedi déli Tisza-hídról, hogy kutya kötelességünknek éreztük utánajárni a tényeknek. Kiemelten megjegyezve, hogy a tervezés időszakában még bizonyos részek változhatnak. Volt szerencsénk ott lenni az ITM-ben (Innovációs és Technológiai Minisztérium), és ott voltunk a NIF (Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt.) megbeszélésein is, ahol a tervező kollégák is több alkalommal egyezetettek a DAGFZ titkárság vezetőjével Vadász Csabával. A városházán is jártunk, ahol Nagy Sándor városfejlesztési alpolgármester megerősítette, hogy 2005 óta a projektet szeretné összekötni az IMCS (intermodális csomópont) megépítésével. Megállapításunk szerint közös nevező van, már csak a felesleges kommunikációs bullshiteket kell kiiktatnunk a projekt körül.
A leges -legelején szeretném megemelni a kalapom a szakemberek előtt, akik folyamatosan azon dolgoznak, hogy Szegeden a legtökéletesebb híd, és intermodális közlekedési csomópont épüljön meg. A szegedi kiemelt projektet komplexen menedzselő Nemesi Pál kormánybiztost kérdeztem a szakmai munkában résztvevőkről, és arról, hogy mennyire lehet gyorsítani a szegedi giga projekt megvalósítását.
Nemesi Pál kormánybiztos elárulta tehát, hogy 4-5 éven belül (amennyiben az árvízi helyzet nem szól közbe) elkészülhet a híd, de ezen sokat kell dolgozni, párhuzamosan kell vinni több tervezési folyamatot. Ebben egyébként információink szerint Nagy Sándor városfejlesztési alpolgármester is egyetért, a fontos, hogy jól haladjon a projekt. A következő szakmai szereplőket kell tehát megemlítenünk a szegedi déli Tisza – híd projekttel kapcsolatban:
Innovációs és Technológiai Minisztérium: a minisztérium a szegedi déli Tisza-híd szakmai munkájának a gazdái, szakmailag felügyelik a munkafolyamatokat.
Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt.: 2007. február óta látja el a közlekedéspolitikáért felelős minisztérium megbízásából feladatait gyorsforgalmi utak, közutak területén, 2007 nyarától pedig a MÁV Zrt. EU projektirodájától vette át a vasútfejlesztési feladatokat. 2017 óta feladataik közé tartozik az intermodális csomópontok, önálló kerékpárutak és vasúti GSM-R rendszerek kiépítése. Céljuk, hogy a magyarországi utak, autópályák, kerékpárutak, intermodális csomópontok építésével, valamint a vasúti infrastruktúra modernizálásával a mindennapok közlekedése biztonságosabb és gyorsabb legyen mindannyiunknak. Őket bízták meg a szakmai munkával, a tervek elkészítésével, és az ITM különböző szakmai iránymutatásait fogják össze.
Nemesi Pál kormánybiztos: a Dél-Alföld komplex fejlesztéseiért felel, külön kiemelt figyelmet fordít a nagy projektek menedzselésére. Orbán Viktor miniszterelökkel és a kormánnyal tartja szorosan a kapcsolatot, és menedzseli a projekteket, közös nevezőt teremt a résztvevők között. Itt írtunk elsőként arról, hogy hogyan kezdte el Nemesi Pál kormánybiztos kialakítani a szakmai csapatot a szegedi déli Tisza -híd kiemelt projekt menedzselésére, illetve hogy hogyan teremtette meg az eredményes szakmai munka alapjait Szegedért:
Szeged város vezetőségét képviselő személyek: Nagy Sándor városfejlesztési alpolgármester, kiemelten a Szeged Pólus Fejlesztési Nonprofit Kft és Szeged Megyei jogú Város Fejlesztési Iroda munkatársai. A város területét érintő átalakításoknál elengedhetetlen az engedélyek és egyéb szakmai konszenzusok lebonyolításánál a közös nevező kialakítása. Nagy Sándor városfejlesztési alpolgármester a híd építésével kapcsolatban már 2015 óta szeretné az IMCS (intermodális csomópont) kialakítását is, ami jelentős előrelépés lenne Szeged város infrastruktúrális fejlesztésében. (IMCS: A közlekedési fajták közötti kapcsolatot értik alatta, de közben nemcsak fizikai kapcsolatot építenek ki, hanem később ez a jegyrendszerben is megjelenhet. A cél, hogy az utasok komfortérzetét javítsák, ami már nyugaton is bevált az intermodális csomópontok létrejötte után.)
Több bullshit is napvilágot látott azzal kapcsolatban is, hogy Nemesi Pál kormánybiztos mikor kivel és mit tárgyalt, milyen javaslatokat tett. Kérdéseünkre elárulta, hogy nem az a legfontosabb, hogy Ő mit tett, hanem az, hogy a szakemberek szakmai munkája után milyen eredmény születik. A közös nevezőt meg kell teremteni, a szakemberekből álló csapatot egy asztalhoz kell ültetni, és folyamatosan képviselni a projektet itt Szegeden és Budapesten a kormány, a minisztériumok és a kormányzati szervek előtt- nyilatkozta Nemesi Pál, majd hozzátette úgy ítéli meg, hogy Szeged város vezetésével azonos állásponton vannak, közös nevezővel tudnak tovább menni. Nemesi Pál kormánybiztos elárulta tehát, hogy az egyik első siker az volt, hogy ütemezni lehet a kivitelezést. A javaslatokról itt kérdeztük Nemesi Pál kormánybiztost:
Ezt olvastad? Újabb giga kormányzati támogatás Szegednek:
Egy hozzászólás