Közélet

A lakók szerint nem ez volt az első baleset a rettegett szőregi bringaúton

Tragikus baleset történt július 4-én hajnalban Szőregen, a Szerb utcán lévő kerékpárúton: fának ütközött egy kerékpáros, aki a baleset következtében a helyszínen életét vesztette. A rettegett bicikliút 2012 óta keseríti meg az arra kerekezők életét, a pontosan 10 napja történt eset kapcsán most a Telex kérdezte a szegedi önkormányzatot, egyben az illetékes kormányhivatalt.

KEREKEN 10 NAPJA TÖRTÉNT MEG A TRAGÉDIA

Szegedi igazi bringás város, talán ezért is rázta meg ennyire a közvéleményt a július 4-én történt eset. Ha lemaradtál volna, íme a hivatalos verzió, a rendőrségi közlemény alapján:

Ha a kevésbé hivatalos részletekre is kíváncsi vagy, nomeg a Szegedbicaj blog szerzőinek kendőzetlenül őszinte véleményére, kattints az alábbi írásra (is). Nem hivatalos források szerint egy húszas éveiben járó fiatal élete ért véget a pizzázó előtti parkolós szakaszon. A környékbeliek beszámolói alapján a férfi a bukás után a nagy lendülettől egy fa törzséhez csapódva halt meg. Két arra járó megpróbált segíteni, de már nem tudtak. Az áldozat kinagyított, színes fotóját az út melletti fa törzsére erősítette valaki, alatta virágok, és a földön temetői mécsesek égnek. Mint a blogposzt szerzője írta, ami igazán szörnyű a balesetben, hogy tudni lehetett, hogy be fog következni, csak azt nem, hogy mikor és kivel.

MEGSZÓLALT A SZEGEDI VÁROSHÁZA ÉS A KORMÁNYHIVATAL

Mint a Telex írja, a szőregi kerékpárút üzemeltetése és fenntartása az érintett önkormányzathoz tartozik, éppen ezért első körben a városrész önkormányzati képviselőjét, Avramov Andrást és az önkormányzat sajtóirodáját keresték. Arra voltak kíváncsiak, hogy

  • kaptak-e korábban lakossági jelzéseket, panaszokat a kerékpárút állapotával, veszélyességével kapcsolatban, vagy észlelt-e problémákat az önkormányzat az üzemeltetés során,
  • tudnak-e esetleg más, korábbi kerékpáros balesetről, ami itt következett be,
  • volt-e korábban törekvés, kezdeményezés a kerékpárút átalakítására, biztonságosabbá tételére, és hogy
  • tervben van-e most a szőregi kerékpárút átalakítása, felújítása a biztonság növelése céljából, van-e valamilyen akadálya ennek?

A válasz végül a polgármesteri hivataltól futott be, meglehetősen szűkszavúan:

“A kerékpárút engedélyes tervek alapján, az illetékes hatóságok jóváhagyásával készült. Nincs értesülésünk arról, hogy korábban bármikor történt volna komolyabb baleset ezen a több kilométer hosszú szakaszon, az önkormányzat felé eddig egyetlen hatóság sem jelezte, hogy gond lenne ezzel a szakasszal. Folyamatosan fejlesztjük és bővítjük kerékpárút-hálózatunkat városszerte.”

Szóval, a fiókból előkapott stock-válasz szerint nincs itt semmi tennivaló, egy kis kötelező városházi sikermarketinggel fűszerezve, a “fejlesztjük” és a “bővítjük” szavakkal. A kerékpárutak engedélyezése a területileg illetékes kormányhivatalokhoz tartozik, ezért második körben a Csongrád-Csanád Megyei Kormányhivatal Sajtószolgálata következett, akik közölték: a kerékpárút első szakasza 2010-ben kapott építési engedélyt, a beruházás 2012-ben készült el. A kerékpárút egyébként jelentős részben uniós támogatásból, a Magyarország–Szerbia Határon Átnyúló Együttműködési Program keretében épült. A kormányhivatal a portálnak azt nyilatkozta, a hatósághoz az engedélyezés előtt, illetve azt követően sem érkezett jelzés problémáról.

A LAKÓK SZERINT GYAKORIAK A BALESETEK

A környékbeliek egy része úgy tudja, nem ez volt itt az első baleset – írja a Telex. A parkoló egy illatszer-háztartási üzlethez tartozik, az ott dolgozó hölgy azt mondta, a szomszédok mesélték neki, hogy már korábban is többször ébredtek fel éjszaka hangos jajgatásra, aztán látták, hogy felbukott egy biciklis. A hely meglehetősen balesetveszélyes nappal is: az út túloldalán nagy forgalmú mezőgazdasági bolt van, előtte a parkoló nappal szinte mindig tele. Extra nehezítés, hogy a kerékpárút egy pizzéria és egy forgalmas üzlet közös parkolóján fut át, de nem a járda mellett, hanem a parkolónak az út felőli részén. Autósként nagyon oda kell figyelni, ha az ember ki akar hajtani az útra, mert a kocsikon kívül két oldalról elébe gurulhatnak még biciklisek is.

„Ez egy hegyi szerpentinút az alföldi síkságon” – nyilatkozta Csüllög Imre, a Magyar Kerékpárosklub szegedi szervezetének vezetője. A kerékpárút a közút és a házak között kanyarog, néhol váratlan cikcakkokkal nehezítve a haladást és az út belátásának lehetőségét. Az építők sok akadályt egyszerűen csak kikerültek, így kocsibejárók, villanyoszlopok, buszmegállók, vízelvezető árkok és azok hídja között kell átjutni két keréken. Valószínű, hogy sokkal jobb világítás is kéne, mert az oszlopokon magasban lévő lámpák fényét leárnyékolja a fák lombja. A bokrok egy része belóg az útra, és sok nagy fa is szegélyezi az aszfaltcsíkot. A növényzet megtartása környezeti szempontból biztosan helyes, csakhogy a gyökerek sok helyen felnyomták és megrepesztették az aszfaltot, van, ahol emiatt bokáig érő kátyú keletkezett.

A teljes anyagot IDE kattintva éred el.

Fotók: Telex, Szegedbicaj blog

Forrás: Telex

Kapcsolódó cikkek

'Fel a tetejéhez' gomb