Közélet

Még egy hónap: január második felétől már félóránként járhatnak a tram-trainek, március közepétől pedig 20 percenként

November 29-én, hajnali 3 óra 31-kor startolt el az első, utasokat szállító tram-train járat. Ideiglenes menetrenddel indult el, jelenleg óránként szállhatunk fel a villamosvasútra. 2022. január második felétől már félóránként, majd március közepétől a végleges menetrend szerint utazhatunk, azaz körülbelül 20 percenként jön majd a tram-train – közölte Kanda Imre főmérnök a Rádió7 keddi Közös nevezőjében.

Három lépcsőfok vezet tehát a végleges menetrendig, a legutolsónál pedig bevezetik az éjszakai járatokat is, amelyek csütörtökön, pénteken és szombaton közlekednek majd – ismertette a szakember, majd hozzátette, hogy az utasforgalmi próbaüzem azért van, hogy a gondok, hibák előjöjjenek.

VEGYES TAPASZTALATOK AZ ELSŐ NAPON

Az első nap tapasztalatai vegyesek voltak, vadbaleset és egy meghibásodás is nehezítette, hogy tartani tudják a menetrendet. Rengetegen voltak a szerelvényeken, de nem volt a legsikeresebb nap – emlékezett vissza Kanda Imre. “Rögtön az első nap elütött egy őzikét a jármű, ezt a szerelvényt azonnal ki is kellett vonni a forgalomból. Egy másik szerelvényen pedig meghibásodás lépett fel, az egyik dízelmotor szivattyúnál” – ismertette Kanda. Mivel kettő van ezekből egy járművön, ettől még nem kellett volna a forgalomból azonnal kivonni ezt a járművet sem, de az üzemeltető a “jobb az óvatosság” elvét követte. Ennek a két helyzetnek köszönhetően csúsztak az indulások, érkezések. Kanda Imre hangsúlyozta, egy ilyen típusú hibát fél évvel később már másnapra kiküszöbölnek, és egy dízelmotorral is tökéletesen működik mindegyik szerelvény, de most az elején még túl óvatosak voltak, inkább kivették a közlekedésből.

AZ ELSŐ NAP UTÁN MINDEN VISSZAÁLLT A RENDES KERÉKVÁGÁSBA

A szakember kiemelte, az utasforgalmi próbaüzem éppen ezért van, hogy a gondok, hibák kijöjjenek. Ezért is ingyenes ebben az időszakban a tram-train, hiszen nem tud még teljes körű szolgáltatást nyújtani, és finomhangolásokra is szükség van, amelyeket csak élő utasokkal, élesben lehet elvégezni. Kanda Imre még hozzátette, az első nap zökkenői után a második és harmadik napra minden szépen visszaállt a rendes kerékvágásba. Mucsi László, projekttanácsadó az első nappal kapcsolatban kiemelte, nagyon jó volt a hangulat, történelmi jelentőségű esemény volt, hiszen Vásárhelyen először volt a forgalomban utassal villamos, erre egyébként több mint 100 éve nem volt példa Magyarországon.

NEM MEHETNEK 100 KM/ÓRÁNÁL TÖBBEL

Felmerült kérdésként az is, miért van az, hogy egyes megállóhelyeken nem nyílnak ki bizonyos ajtók. Kanda Imre erre reagálva elmondta, más a peron magassága bent a városban a villamosmegállóhelyeken, és más a vasúti megállóhelyeken. Az, hogy melyik ajtók nyílnak és melyikek nem, a belső utastájékoztatón olvasható, piros X-szel áthúzva látszik, melyek nyílnak a következő megállóban. Felmerült kérdésként az is, miért nem mennek 100-nál többel a szerelvények a vasúti szakaszon. Kanda Imre hangsúlyozta, az Európai Unióban sehol sem mehetnek 100 km/óránál többel nagyvasúton a vasútvillamosok, ennek ütközésbiztonsági okai vannak. A próbaüzem ideje alatt pedig 80 km/órát engedélyezett a vasúthatóság. A műsorban szó esett arról is, hogy a tram-train egy városfejlesztési projekt is. A nyomvonalon végig megtörtént a közművek cseréje és felújítása, beleértve a gázt, villanyt, szennyvizet, teljes elektromos hálózatot. Az utak új aszfalt burkolatot kaptak és nagy fényerejű lámpatestek is elhelyezésre kerültek. Sok bokrot, fát és cserjét is ültettek – emlékeztetett Mucsi László.

FEJLESZTÉS JÖHET A TRAM-TRAINEKNÉL IS

A legmodernebb technológia alapján készült a tram-train, de mint tudjuk, a technológia gyorsan fejlődik, változik. A tram-train is fejleszthetik – mondta Kanda Imre műsorvezetői kérdésre felelve. Debrecenben már tesztelnek egy olyan berendezést, amely a peronon lévő utasokat és a zebrán mozgókat is figyeli, és ha veszélyes helyzetet érzékel, akkor ezt egy hanggal jelzi a vezetőnek – ismertette Kanda Imre. A szakember hozzátette, a tram-train is alkalmas lesz fejlesztésekre, ha szükséges.

Forrás: promenad24.hu

Kapcsolódó cikkek

'Fel a tetejéhez' gomb