Új év, újabb urbex-tartalmak a Szeged365.hu-n! A szegedi és Szeged környéki, elhagyatott épületeket bemutató szériánk január közepén saját készítésű videókkal folytatódik, jövünk majd egy elhagyatott Csongrád-Csanád megyei iskolaépülettel, egy misztikus erdei házikóval és Szeged minden bizonnyal legijesztőbb ipari épületével is, most azonban a Dragon Urbex legutóbbi termését szemlézzük, akik az ünnepek környékén ismét a régióban portyáztak.
KESERÉDES SZEGEDI EMLÉKEK: ÍGY FESTETT A SZŐKE TISZA HAJÓRONCSA 2021 ÉV VÉGÉN
Másfél éve emelték ki az elsüllyedt szegedi legendát, azóta a parton rohad tovább a valaha szebb napokat látott Szőke Tisza, amely kalandos története során volt már luxusgőzös, Horthy Miklós kormányzó kedvenc sétahajója, turistahajó, forgalomból kivont üdülőhajó, végül a 80-as, 90-es évek ikonikus szegedi diszkóhajója.
A 77 méter hosszú hajó 1917-re készült el a Magyar Folyam- és Tengerhajózási Társaság megrendelésére, IV. Károly király néven. Két évvel később már Sas volt, majd 1930-tól Szent Imre. Szolgált a Dunán, a Balatonon. A második világháború után Ausztriából került haza, és Felszabadulás lett a neve. Szegedre 1980-ban hozták, ekkor keresztelték át utoljára, Szőke Tiszának.
A hajó, ami legalább annyira számít szegedikumnak, mint a fűszerpaprika vagy a halászlé, volt már szinte minden, csak orosz katona nem:
- luxusgőzös,
- Horthy Miklós kormányzó kedvenc sétahajója,
- turistahajó,
- forgalomból kivont üdülőhajó,
- végül diszkóhajó.
A szegedi önkormányzat 2000 után jelképes összegért átpasszolta a Mahart Tiszayacht Kft-nek, ami nem volt túl jó ötlet: az új “gazdi” átvontatta a tápéi téli kikötőbe, majd miután ott teljesen szétrohadt, 2012-ben elsüllyedt. A hajót egyébként – bármennyire is lett a szegediek kedvence – sem az önkormányzat, sem az állam nem érezte annyira a magáénak, hogy megmentse: ami a víz alatt volt, az rohadt, ami felette, azt szétlopták.
2017-ben lett a Hajózásért Alapítványé, amelyet kifejezetten a kiemelésére, megmentésére hozott létre a szegedi Varga Mihály, a KÉSZ Csoport alapítója és Portás Csaba, aki az ügy mellett hosszú ideje elkötelezett hajózási szakember. 2019 októberében a KÉSZ-hez tartozó MA-HARD Vízépítő Kft. fogott hozzá a kiemeléshez, 15 darab, egyenként 10 méter hosszú és másfél méter vastag felfújható ballont készítettek, hozzá egyedi kötélzetet. Így juttatták partra öt nap alatt a kikötő végénél a hajótestet, 2020. január 27-ére.
Akár 4 milliárd forintba is kerülhet a legendás Szőke Tisza hajó rekonstrukciója és kialakítása, melyhez már egy éve keresik a befektetőket – a legutóbbi információink szerint sikertelenül.
ELHAGYATOTT TANYA VALAHOL CSONGRÁD-CSANÁD MEGYÉBEN
A pontos helyszín rejtély, a hangsúly azonban ezúttal is a fotókon vannak. A kis Csongrád-Csanád megyei tanya minden egyes négyzetmétere mesélni tud, és bizony mesél is:
KÍSÉRTETJÁRTA HOTEL, BÁCS-KISKUN MEGYÉBEN
Végigpörgettük az egykori Róna Panzióról lőtt Dragon Urbex fotókat és eszünkbe jutott a Stanley Kubrick féle Ragyogás című klasszikus. Ha minden igaz, egy réges-régi kunszállási panzióról van szó,
- amely fénykorában prémium kategória volt,
- később, az ezredforduló környékén kutyaviadalok helyszínéül szolgált, egy korabeli Origo cikk szerint volt, hogy 57 embert állítottak elő a rendőrök egyszerre,
- most pedig (szerintünk) nincs az a pénz, amiért bárki eltöltene akár egy éjszakát is ezen a helyen:
A legszomorúbb talán az udvarán parkoló (?) Opel Corsa:
A leghorrorisztikusabb pedig a belefulladt erdei állatok tetemeitől bűzlő medence:
Fotók: Dragon Urbex
Videó: Magyar Andor, Szeged365
3 hozzászólás