KikapcsVideo365

Két királynő fiktív találkozása és egy humorral fűszerezett darab a művészet mai jelentőségéről – különleges előadásokkal indítja az évet a szegedi ZUG Színház

Két különleges előadással indítja az évet a szegedi ZUG Színház és Művészeti Tetthely. Január 17-én és február 14-én a Homo Ludens Project előadásában kerül bemutatásra Bogusław Schaeffer: Szövegkönyv egy nemlétező, ám lehetséges instrumentális színészre című műve, valamint január 21-22-én és február 25-én a kivana4kerék TÁRSULAT reprezentálásban láthatja a közönség a SEM – Stuart/Erzsébet/Mária című darabot. A két nem mindennapi előadásról Balog József és Benkő Imola Orsolya rendezőkkel beszélgettünk.

BALOG JÓZSEF KONKRÉTAN A KÉT KIRÁLYNŐT MEGFORMÁLÓ SZÍNÉSZNŐ SZÁMÁRA ÍRTA A DARABOT

Balog József, a kivana4kerék TÁRSULAT vezetője, a SEM Stuart/Erzsébet/Mária című előadás írója és rendezője elárulta, az I. Erzsébet és Stuart Mária utolsó napjairól szóló történetet konkrétan a két királynőt megformáló Farkas Andrea és Sebők Maja számára írta. “A két színésznő tehetsége, színpadi keménysége és nagyon impulzív személyisége az, amivel dolgozni szerettem volna. Az elmúlt években ők elég sokat játszottak együtt, de olyan szituációban, ahol minden kettejükön múlik, és megjelennek az egymásnak feszülő indulataik és érzelmeik, ilyenben nem vettek részt és én ezt szerettem volna megmutatni” – mondta el Balog József.


A képen: Farkas Andrea, Balog József és Sebők Maja

NEM URALKODÓKÉNT, HANEM EMBERKÉNT, NŐKÉNT JELENIK MEG A KÉT KIRÁLYNŐ A MŰBEN

A rendező azt is elmesélte, hogy a két királynő sorsáról sokat tudhatunk a történelemből, ezért is ő az emberi oldalukra koncentrált a darab születésénél. I. Erzsébet és Stuart Mária a valóságban soha nem találkoztak egymással, a műben azonban Balog József egymásra montírozta a két nő utolsó napjait. Ez egyszerre visszaemlékezés és előretekintés, amelynek az a tétje, hogy emberként, nőként lehet-e emlékezni valakire, hogyha nem viseli ezeket az attribútumokat, mint amilyen a hatalom, a királyság, a korona, a törvényhozás. E mögött a történetek mögött két olyan nő áll, akik megmutatják, hogy mibe kerül királynőnek lenni.

A SCHAEFFER MŰ BENKŐ IMOLA ORSOLYA RENDEZÉSÉBEN FAJSÚLYOS TÉMÁKAT FESZEGET KÖNNYED HUMORRAL FŰSZEREZVE

Benkő Imola Orsolya a Homo Ludens Project művészeti vezetője, a Bogusław Schaeffer: Szövegkönyv egy nemlétező, ám lehetséges instrumentális színészre című monodráma rendezője elmondta, darabja, miközben aktuális fajsúlyos témákat feszeget, könnyed humorral fűszerezett, ahol a néző számára szinte észrevétlenül tárul fel az előadás igazi lényege. Például az, hogy mi a művészet funkciója ma, van -e egyáltalán funkciója, vagy tényleg leragadt a reprodukció szintjére és képtelenség onnan kiemelni.

A képen: Ács Tamás és Benkő Imola Orsolya

OLYAN, MINTHA SÉTÁLNÁNK AZ UTCÁN ÉS KÜLÖNFÉLE RÖVID KIS TÖRTÉNETEKET CSÍPNÉNK EL

“Schaeffer úgy nyúl ehhez a szöveghez, mintha sétálnánk az utcán és különféle rövid kis történeteket csípnénk el azoktól az emberektől, akik mellettünk elhaladnak. Másrészt szinte nehéznek mondható filozófiai elmélkedéseket is beemel ezen etűdök közé. E között mozog a színész, ezeket mondja, meséli, zenemű módjára adja elő” – árulta el Benkő Imola Orsolya, aki abba is beavatott minket, hogy már az alapszöveg is egyfajta humort hordoz magába, amihez a darab főszereplője, Ács Tamás színész még rengeteget hozzátesz a játékával.

Videónkban még többet megtudhatsz a hamarosan bemutatásra kerülő előadásokról a két rendezőtől, Benkő Imola Orsolyától és Balog Józseftől.

Operatőr: Magyar Andor

Fotók: SEM és Schaeffer előadásról: Tandari Anita

Kapcsolódó cikkek

Egy hozzászólás

'Fel a tetejéhez' gomb