Mindenmás

Nyílt levelet írtak a mozdonyvezetők az autósokhoz, az idei évben már 39 vasúti átjárós baleset történt

Nyílt levelet írtak a mozdonyvezetők az autósokhoz, amelyet a MÁV tett közzé. A levélben arra hívják fel a figyelmet, hogy az utóbbi időben sok hír szól a vasúti átjárós balesetek megnövekedett számáról. 2022 májusáig már 39 vasúti átjárós baleset történt, amelyekben tizenheten vesztették életüket, annyian, mint tavaly egész évben, ebből öten Mindszentnél. Ezeket a baleseteket kivétel nélkül mindig a figyelmetlenség és a KRESZ szabályainak be nem tartása okozta.

Mint levelükben írják, a döbbenetes számok mögött elmúlt életek, gyászoló családok, a súlyos sérülések okozta maradandó fizikai és lelki traumák állnak. “Ezeket a sorokat olvasva valószínűleg a legtöbben kizárólag a balesetet elszenvedett közúti közlekedőkre gondolnak, azonban pontosan ugyanez igaz ránk, mozdonyvezetőkre is. Az utóbbi években több kollégánk is életét vesztette szolgálatteljesítés közben, akik reggel elmentek dolgozni, de már soha nem tértek haza. Őket is hazavárták…” – tették hozzá.

AZ ÜTKÖZÉSNÉL A TEHETETLENSÉG AZ ÚR

A levélben arra is kitértek, hogy mit érez a mozdonyvezető, amikor a vasúti átjáróban meglát egy autót, teherautót, kerékpárost vagy gyalogost. Mint írják, elsősorban tehetetlenséget. “Gyorsfékezünk, de a vonat fékútja többszáz méter. Ez az egyetlen lehetőségünk, és nagyobb jármű esetén – ahogy tanították az idősebb, rutinos mozdonyvezetők – a géptérbe szaladni, hogy túléljük az ütközést” – írták, majd hozzátették, hogy a balesetek egyetlen pillanat alatt következnek be, szinte esélyük sincs az elkerülésükre, onnantól kizárólag a szerencsén múlik azok kimenetele.

AZ ÜTKÖZÉSBE A MOZDONY IS BELEREMEG

“Az ütközés borzalmas, amelybe a mozdony is beleremeg. Ez a legnagyobb trauma, ami érhet bennünket és egy életen át elkísér. Ki így, ki úgy dolgozza fel közülünk, de egy biztos: maradandó nyomokat hagy bennünk. A csattanás, a látvány, a hangok, a gondolatok a fejben szaladva hátra a megállás után… Vajon mit találunk? Vajon élnek? Miért nem figyeltek, mi történhetett? Gondolatok milliói a fejben. A mozdonyvezető fejében, aki nem ezért ment be dolgozni, nem ezért választotta ezt a munkát, nem ezt gondolta, amikor örömmel, boldogsággal lobogtatta a jogosítványát a rengeteg tanulás után, miután kimondhatta az élete álmát: „mozdonyvezető lettem”. Aztán jön egy eset, amely teljesen megváltoztatja az életét. Innentől kezdve minden más” – olvasható a levélben, amelyben azt is írják, hogy a barátok, kollégák, szakemberek vagy mentori program segíthet a borzalmak feldolgozásában, mert, mint írják: “menni kell tovább, holnap is fel kell ülni a mozdonyra, hiszen ez a munkánk, a hivatásunk.”

MINDENKINEK BE KELL TARTANI A KRESZT

Mindezek mellett a levélben arra kérik a közlekedőket, hogy tartsák be a KRESZ szabályait, és a vasúti átjárót minden esetben fokozott körültekintéssel közelítsék meg. Továbbá:

  • Tilos jelzés esetén soha ne hajtsanak rá autóval vagy kerékpárral a sínekre, és ne gyalogoljanak át az átjárón.
  • A vasúti fénysorompó fehér villogó fénye nem szabad áthaladást jelent, csupán annyit, hogy a berendezés működik, de ez esetben is meg kell győződni arról, hogy egyik irányból sem közelít vasúti jármű.

Kapcsolódó cikkek

Egy hozzászólás

  1. Visszajelzés: youtube automation niches
'Fel a tetejéhez' gomb