MindenmásSmart Szeged

A vasútállomás bontásra van ítélve, a vonal elöregedett, de még így is kapott engedélyt a tram-train a Makó-Újszeged vonalra

A Vasúthatóság kiadta a hatósági engedélyt, így a tram-train hamarosan már 100 km/h-val hasíthat Szeged és Hódmezővásárhely között – írtuk meg még május másodikán, amikor Mucsi László projekttanácsadó a Rádió 7 reggeli műsorában közölte az éppen aktuális híreket a tram-trainekkel kapcsolatban. Erre az engedélyre volt kíváncsi az Átlátszó, akik lekérték az ITM-től annak kivonatát. Mint kiderült, a Szeged-Hódmezővásárhely vasútvonal mellett például az elöregedett 121. sz. Makó-Újszeged szakasz is kapott engedélyt, holott a szebb napokat is látott vasútállomás bontásra van ítélve.

A Vasúthatóság a tram-trainek kígyózó mozgásának orvoslását követően adta ki a típusengedélyt. Mint akkor megírtuk: májusban javították a kígyózó problémát, keményebb lengéscsillapítót szereltek be a teljes flottába, így rövidesen már nem csak 100 km/h-val süvíthetnek a tram-trainek.

BÉKÉSCSABÁRA ÉS ÚJSZEGEDRE IS KÖZLEKEDHETNE A TRAM-TRAIN

Az Átlátszó ugyanakkor kíváncsi volt arra, hogy mit tartalmaz ez a hatósági engedély, így közadatigénylést kértek az ITM-től. Ebből derült ki, hogy a tram-train nem csak a Szeged-Hódmezővásárhely vasútvonalra kapott engedélyt, hanem:

  • a Hódmezővásárhely – Békéscsaba szakaszra,
  • a Kiskunfélegyháza – Szeged szakaszra, valamint a fenti vonalszakaszok és a tram – train dízel-villamos motorvonat karbantartó telephelye(i) közötti közlekedésre alkalmas legrövidebb és kerülő vonalszakaszokra, ha fenti vonalszakaszokkal nem esik egybe, továbbá
  • a Magyar Államvasutak Zrt. országos közforgalmú pályahálózat 121. sz. vasútvonalára, amely a Makó – Újszeged (- Szeged) szakasz.

Érdekesség, hogy a tram-train a Hódmezővásárhelyet Makóval összekötő szakaszra, a 130-as vonalra viszont nem kapott engedélyt. Itt egyébként 2009 óta szünetel a személyszállítás, amit a MÁV 2015-ös dokumentuma is alátámaszt.

AZ ÚJSZEGEDI VASÚTÁLLOMÁS ELBONTÁSRA KERÜL, MÉGIS KAPOTT ENGEDÉLYT A TRAM-TRAIN

Az engedélyben szereplő 121-es vasútvonalon a szerelvények legfeljebb 60-nal járhatnak, így felújítás nélkül nem sok értelme lenne a tram-traint ráengedni, de azt is fontos megjegyezni, hogy az újszegedi végállomás még ma is életveszélyes. A szebb napokat is látott Újszegedi Vasútállomás a jövőben elbontásra kerül, amivel kapcsolatban a MÁV tavaly novemberben a következő tájékoztatást adta részünkre:

“A bontás előkészítése, az ezzel kapcsolatos engedélyeztetés folyamatban van, pontos időpontot ezek lezárultával tudunk közölni. A bontás után a lebontott épület helyén tereprendezés, füvesítés történik majd. Az egykori kocsmával kapcsolatban nincs információnk, mivel nem a vasúttársaság területén lévő ingatlanról van szó.”

A MÁV tájékoztatásából is az látszódik, hogy egyelőre nincs tervben egy újabb állomás kialakítása Újszegeden, így talány, hogy miért kértek erre a szakaszra hatósági engedélyt a vasútvillamosoknak.

Kapcsolódó cikkek

'Fel a tetejéhez' gomb