Smart Szeged

Tempósan dolgoznak tovább a Szeged−Röszke vasútvonalon: új megállóhelyet hoznak létre Szentmihályon, felsővezeték-hálózatot építenek ki a teljes vonalon

Nincs megállás: gyors tempóban dolgoznak tovább a Szeged−Röszke vasútvonalon – írja a Magyar Építők, akik megörökítették, ahogy a 350 méter hosszú SMD 80 vágányépítő és – átépítő géplánc lefekteti az utolsó betonaljakat is a röszkei országhatárig. Mint írják, jelenleg felsőágyazat-képzéssel, vágányszabályozással folytatódnak a munkák a 136-os vasútvonalon.

Bemutatták a 210 tonnás, SMD 80 V vágányépítő és -átépítő gépláncot, miközben a röszkei határ előtti utolsó néhány száz méteren lefektette a betonaljakat. A 13 kilométernyi pályát a V-Híd Építő Zrt. újítja fel és villamosítja Szeged-Rendező állomás és a röszkei országhatár között. A portál szerint a beruházás azért fontos, mert a Budapest−Belgrád vasútvonal építése miatt vágányzár lépett életbe a 150-es vonalon. A Szeged−Röszke−Szabadka útvonal pedig alternatív megoldást jelent augusztustól a korlátozott teherforgalomnak, 2023 októbere után pedig a személyszállításnak is.  

EGY ÚJ DELTAVÁGÁNY IS ÉPÜL

A 136-os vonal fejlesztése a MÁV saját beruházásában valósul meg, melynek fedezetét, 45 milliárd forintot az állam biztosítja. Mint azt Vitézy Dávid, a Technológiai és Ipari Minisztérium közlekedésért felelős államtitkára a lapnak elmondta: a stratégiai jelentőségű projektben egy új deltavágány is épül, amely összeköti ezt a vonalat a Budapest−Szeged tengellyel, hogy a jövőben irányváltás nélkül lehessen közlekedni ezen a szakaszon akár távolsági vonatokkal is.

A VASÚTÉPÍTŐ GÉPSZÖRNYETEG MAGYAR TULAJDONBAN VAN

A portál fotókon örökítette meg, ahogy a 350 méter hosszú SMD 80 V vágányépítő és -átépítő géplánc lefekteti az utolsó betonaljakat egészen a röszkei országhatárt jelölő kerítésig. A rendkívül hatékony és gyors szerkezet egy műszak alatt 1,5-2 kilométernyi vágányt képes megépíteni. A ritkaságnak számító vasútépítő gépből Európában mindössze hármat alkalmaznak aktívan, ebből egy a V-híd tulajdonában van. „Ezt az SMD 80 típusú vágányépítő és -átépítő gépláncot 2020-ban vásároltuk, melyre nagyon büszkék vagyunk” – árulta el Sárváry István, a V-Híd Zrt. vezérigazgatója. „A Szeged−Röszke szakaszon az eredeti ütemtervhez képest érkezett egy kérés, hogy a Budapest−Belgrád vasútvonal építése miatt hamarabb készüljön el, hogy a teherforgalom augusztusban elindulhasson. Így fel kellett gyorsítani a munkát, melyre ez a gép tökéletesen alkalmas volt: átszerveztük a munkaprogramját, hogy itt bevethessük. Szerintem figyelemre méltó teljesítmény a magyar vasútépítésben, hogy öt hónap alatt elbontottuk és megépítettük az új pályát” – tette hozzá a vezérigazgató.

ZAJLANAK TOVÁBB A MUNKÁLATOK

A portál azt is kiemelte, hogy a tervek szerint tehát augusztusban elindulhat a teherforgalom a Szeged−Röszke−Szabadka vonalon, de a V-Híd tovább folytatja a munkát a magyar szakaszon. A következő lépés a felsőágyazatképzés, vágányszabályozás – avatta be a lapot a részletekbe Péter Lajos projektvezető. A 2023-ig tartó időszakban a következő feladatokat végzik el:

  • korszerűsítik Röszke állomás vágányhálózatát;
  • új megállóhelyet hoznak létre Szeged-Szentmihály településrészen;
  • Szeged-Szentmihályon és Röszkén magasperonnal, akadálymentesítéssel, modern esőbeállókkal, P+R és B+R parkolókkal, padokkal, valamint korszerű utastájékoztatással teszik vonzóbbá a vasúti szolgáltatást;
  • Röszkén ezen kívül egy új állomásépületet létesítenek az utasok számára;
  • a vasútvonal villamosításához felsővezeték-hálózatot építenek ki a teljes vonalon, illetve új villamos alállomást telepítenek Szegeden;
  • az összes megépülő váltót fűtéssel látják el, így biztosítva télen is a problémamentes közlekedést;
  • a vasúti üzemet a projekt keretében felújítandó szegedi forgalomirányítási központból távvezérlik majd;
  • továbbá átépítik a keresztező és párhuzamos utakat is.

Kapcsolódó cikkek

'Fel a tetejéhez' gomb