Közélet

Rengeteget költött a MÁV a rókusi állomásra, de a helyén hagytak egy 59 éves váltót – ezért siklott ki a vonat 2021-ben

2021. október 10-én siklott ki egy vonat Szeged-Rókus állomáson. A balesetben szerencsére nem sérült meg senki, viszont elég hátborzongatóan festett a sínekről lebucskázó vonat. A balesettel kapcsolatban most az Átlátszó írt, a portál szerint 650 milliót költött a MÁV a rókusi állomásra, viszont a helyén hagytak egy 59 éves váltót, majd kisiklott a vonat miatta.

Mint kiemelték, 2018-tól a tram-train építésével párhuzamosan Szeged-Rókus állomáson is felújították a pályát. A kitérőkből – azaz a váltókból – nem mindet cserélték. 2021 októberében, nem sokkal a pálya újranyitása után egy vonat ki is siklott. A MÁV az Átlátszó közadatigénylésére azután válaszolt, hogy a hatóság jelentésében leírta, mi vezetett a balesethez.

A TRAM-TRAIN ÉPÍTÉSÉVEL EGYIDŐBEN DOLGOZTAK A MÁVOSOK

A portál szerint Rókuson a tram-train építésével egy időben dolgoztak a mávosok, annak ellenére, hogy az Átlátszó által kiperelt megvalósíthatósági tanulmány úgy fogalmaz, „Szeged-Rókus állomáson jelen projekt keretében jelentős változás nem történik”. Mégis síneket cseréltek, de nem mindenhol. Mint kiemelték, így nem is lett minden tökéletes: 2021. október 10-én kisiklott egy vonat az állomáson. A balesetet olvasónk videóra is vette:

A baleset után a MÁV-tól közadatigénylésben kérte a portál, hogy milyen felújításokat végeztek 2018-2021 között az állomáson, és az mennyibe került. Az állami vasúttársaság az adatigénylést azzal utasította el, hogy amíg a Közlekedésbiztonsági Szervezet (KBSZ) nem zárja le a vizsgálatot, nem válaszolnak. A portál szerint a KBSZ tavaly év végén tette közzé jelentését. Ebből az derül ki, hogy „a kisiklás helye az állomás III. sz. fővágányában található, 10 sz. kitérő, melyet 1959-ben építettek be, a kitérőn alkatrész csere a beépítés óta nem volt. A kitérő 48XII rendszerű bal irányú, zúzottkő ágyazatban fektetett, fa aljakon, GEO rendszerű leerősítéssel, kampózáras csúcssín rögzítéssel és váltójelzővel ellátva, a váltó helyszíni állítású. A váltón az engedélyezett sebesség kitérő irányban 40 km/h, egyenes irányban nem járható. A 10-18. sz. kitérők közötti pályaszakasz állapota miatt 2017. márciusa óta a forgalomból kizárásra került, ezért a váltó kitérő iránynak megfelelően kiszögelésre került. A kitérőhöz csatlakozó III. sz. vágány átépítésre került, forgalomba helyezése 2018. szeptemberében történt meg.”

ULTRAHANGOS VIZSGÁLATOT VÉGEZTEK

Az Átlátszó azt is írja, hogy az állomáson 2021 februárban indult újra a menetrend szerinti forgalom, a váltóhiba négy hónap után megjelent. 2018-tól az alábbi beavatkozások voltak a jelentés szerint:

  • A kitérőhöz csatlakozó III. vágány átépítésre került, forgalomba helyezése 2018 szeptemberében történt meg.
  • 09.04-06. – A kitérőn ultrahangos sínvizsgálatot végeztek, intézkedést igénylő hibát nem állapítottak meg.
  • 03.30. – A 10 sz. kitérőn KIAG szabályozás történt.
  • 06.22. – Az EM-120/FMK-004 mérővonat vágánymérést végzett, intézkedést igénylő hibát ekkor sem állapítottak meg.
  • 06.28-30. – A gyalogbejárás alkalmával a vonalgondozó 4 db aljat minősített cserélendőnek.
  • 09.10. – A 10 sz. kitérőn időszakos vizsgálatot végeztek, nyomtávhibát és 5 db alj cseréjét jegyezték elő.

De ez a balesetig nem történt meg. A jelentés szerint „a balesetet megelőző utolsó kitérővizsgálatkor, 2021. szeptember 10-én a pályafelügyelet ezt a jelenséget észlelte és a 8., 16., 21., 30. és 32. aljakat cserélendőnek minősítette. A vizsgálat során a Vb meghallgatta a pályafenntartásban érdekelt feleket (pályamester, vezetőmérnök, a Pályavasúti Területi Igazgatóság Szeged Pályalétesítményi Osztály osztályvezetője). A meghallgatások során a Vb nem kapott választ arra, hogy az eseményben érintett váltó fenntartási munkálatai – a pályafelügyelet által feltárt hibák ellenére – miért maradtak el.”

A BALESETBEN ÉRINTETT KITÉRŐT NEM ÁLLÍTOTTÁK HELYRE

A MÁV a jelentés közzététele után válaszolt az újabb közadatigénylésre. Eszerint Rókus állomáson a tram-train építésének idején mintegy 650 millió forintot költöttek felújításra. 7 kitérőt – vagyis váltót – cseréltek, darabja mintegy 40 millió forint volt. 1952 vágányfolyóméter hosszan felépítményt is cseréltek még 2018-ban, majd 2019-ben is 2020-ban is dolgoztak az állomáson. A MÁV azt írta az Átlátszónak, a munkákat saját forrásból finanszírozták, és hogy „a fentieken túlmenően szíves tájékoztatására közöljük – figyelemmel az adatigénylésében megjelölt KBSZ jelentésre –, hogy a korábbi siklásos balesetben érintett kitérőt nem állították helyre, hanem helyette folyóvágányt létesítettek, melynek hatósági engedélyezése jelenleg is folyamatban van”.

Az Átlátszó felhívta a figyelmet arra is, hogy a később meghibásodott váltó valójában egy hátsó vágányra vezetett, valamikor. De azt már a baleset idején sem használták, leaszfaltozták az évek során. Vagyis a váltóra ott semmi szükség nem volt, ezért is szüntethette meg a MÁV a baleset után.

TÖBB MILLIÓS KÁR KELETKEZETT

A jelentésből az derül ki, hogy „a 10. és 14 sz. váltók járhatatlanok lettek, a kárérték (anyag, helyreállítás) 16 millió forint volt. A kisiklott mozdony forgóvázaiban nagyobb mérvű rongálódás keletkezett, a kár értéke a villamos mozdonyban és a kisiklott személykocsiban 52 millió Ft volt”. Ezen túl a végleges helyreállításig 149 személyszállító vonat „1972 perc késést szenvedett”. A KBSZ megállapítása az, hogy „a kitérőben a vízelvezetés hiánya miatt a felgyülemlett csapadékvíztől a fa aljak korhadásnak indultak.” Érdekesség, hogy Andó Gergely közlekedési szakértő az Átlátszónak azt írta, szerinte a hiba felismerése után azért nem történt meg a javítás azonnal, mert, mint fogalmazott, „a pénz és az anyag meg a kivitelezői kapacitás ritkán jár kéz a kézben”. Azt is írta a jelentést olvasva, hogy a MÁV-nál hosszú a várólista, sok a lassú jel, a pályahiba, de „ez nem tűnt kritikusnak”. Szerinte „ha elvégzik az aljcserét, akkor is kisiklott volna valamikor ott valami”.

Kapcsolódó cikkek

'Fel a tetejéhez' gomb