Közélet

Lefújták a Nyugati pályaudvar fejlesztését, 1,1 milliárd forintnyi támogatást kell visszafizetni

A rezsicsökkentés megvédése és a honvédelmi célok teljesítésére hivatkozva felmondta a kormány a Nyugati pályaudvar tavaszi tervpályázata kapcsán a továbbtervezésre már elnyert uniós támogatási szerződést – derült ki a friss Magyar Közlönyből, amit a Telex szúrt ki.

A tájékoztatóban megjelent, hogy milyen projektekkel indul neki a kormány az Európai Hálózatfinanszírozási Eszköz (CEF2) második pályázatának. A projektek közül nagy meglepetésre kivették – a portál szerint Lázár János javaslata alapján – azt a megállapodást, ami a Nyugati továbbtervezésére vonatkozik. Ez azért meglepő, mert erre a projektre Magyarország már elnyert 1,1 milliárd forintot, így inkább visszaadják a pénzt, minthogy a tervezést folytassák.

EG YÉVE JELENTETTÉK BE A TERVEKET

Nem egészen egy éve jelentette be Fürjes Balázs, akkor még Budapest és a fővárosi agglomeráció fejlesztéséért felelős államtitkár, hogy a világhírű brit építésziroda, a Grimshaw Architects nyerte az új Nyugati pályaudvar tervpályázatát. A tervek szerint háromszintes, részben föld alá süllyesztett, modern pályaudvarként tervezik újjá a Nyugatit, amit a későbbiekben vasúti alagút köt majd össze a Déli pályaudvarral. Az Eiffel-csarnokból kikerülnek a vonatok, a csarnok melletti parkolót és buszpályaudvart felszámolják, parkosítják, a Nyugati téri felüljárót elbontják. Az építkezés legalább 12 évig tartana.

2,8 MILLIÓ EURÓT NYERTEK A FEJLESZTÉSRE

Pár hónappal később, már új felállásban Vitézy Dávid, az akkori Technológiai és Ipari Minisztérium közlekedési államtitkáraként azt írta közösségi oldalán: a győztes terv előkészítési munkáinak megkezdésére a Nemzeti Közlekedési Központ az EU 27 tagállama közötti versenyben pályázati úton elosztott vasútfejlesztési források terhére 2,8 millió eurót, azaz kb. 1,1 milliárd forint forrást nyert el. A friss kormányhatározatban szereplő projektlistán szerepel a Déli Körvasút, a Debrecen – Nyíregyháza vasúti vonalszakasz fejlesztése, kapacitásnövelés a magyar–ukrán vasúti határforgalomban, a Hegyeshalom–Rajka vasútvonal korszerűsítés kivitelezési munkái, a Gubacsi vasúti híd a teherforgalom elvárásainak megfelelő átépítése, és a Csepeli Szabadkikötő fejlesztése. A portál most megkérdezte az építési és közlekedési minisztert, tud-e bővebb magyarázatot adni arra, hogy miért kell olyan szerződést felmondani, amire az ország már elnyert 1,1 milliárd forintot, viszont választ még nem kaptak a kérdésekre.

Kapcsolódó cikkek

Egy hozzászólás

'Fel a tetejéhez' gomb