Közélet

Túlárazhatnak egyes élelmiszereket a magyar boltokban, vizsgálatot indított a Gazdasági Versenyhivatal

Panaszeljárás keretében vizsgálja a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) egyes külföldön előállított élelmiszerek túlzó árazását. Olyan, a magyar fogyasztók által széles körben vásárolt import termékekkel kapcsolatos piaci magatartásokat elemeznek a versenyhatóság szakértői, mint a sajtok, a gyümölcsjoghurtok, a növényi italok, a margarinok vagy a fagyasztott zöldségek. A GVH célja, hogy vizsgálataival felfedje az árazási anomáliákat, valamint az online Árfigyelő rendszer működtetésével hozzájáruljon az infláció letöréséhez.

A GVH pénteki közleménye szerint a tejtermékek, majd a tartós élelmiszerek piacain elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatok lezárását követően újabb vizsgálatot indítottak. Fogyasztói jelzések alapján import tejtermékek – sajtok, gyümölcsjoghurtok -, nem Magyarországon gyártott növényi italok, margarinok, illetve különböző fagyasztott zöldségek árazási gyakorlatát elemzik a versenyhivatal szakértői.

A TARTÓS ÉLELMISZEREK VIZSGÁLATA BEFEJEZŐDÖTT

A GVH felidézte, hogy csütörtökön hozták nyilvánosságra a végleges jelentést a tartós (konzerv- és fagyasztott) élelmiszerek piacán végzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A versenyhatóság szakértői egyebek mellett feltárták, hogy a kiskereskedők az elemzett termékkörön belül 25-35 százalék közötti bruttó árrést realizáltak 2022-ben, ami jelentősnek tekinthető. Találtak olyan termékeket, például a gyorsfagyasztott zöldborsót vagy a morzsolt csemegekukoricát, amelyek esetén a bruttó árrésbe épített átlagos nyereséget indokolatlanul megháromszorozták.

TÖBB CÉLZOTT GYORSÍTOTT ÁGAZATI VIZSGÁLATOT FOLYTATTAK LE

A versenyhivatal közölte: 2022 ősze óta kiemelt figyelmet fordítanak az élelmiszerpiacok folyamatainak feltárására, illetve az infláció mögött rejlő, a versenyjogot érintő okok részletes vizsgálatára. Ennek keretében a GVH több célzott gyorsított ágazati vizsgálatot folytatott le, valamint 2023. július 1-jétől működteti az online árfigyelő rendszert. Az arfigyelo.gvh.hu címen elérhető honlapon hat kiskereskedelmi üzletlánc mintegy 1200 boltjában 62 termékkategóriában hasonlíthatják össze a napi árakat a vásárlók. Július 1-je óta az árfigyelő egyedi látogatóinak száma meghaladta a 910 ezret, a rendszer eddig átlagosan mintegy 8 százalékkal csökkentette a figyelt termékek átlagárát. A GVH célja, hogy vizsgálataival felfedje az árazási anomáliákat, valamint az online árfigyelő rendszer működtetésével hozzájáruljon az infláció letöréséhez, védje a magyar családokat és nyugdíjasokat – hangsúlyozták a közleményben.

Kapcsolódó cikkek

'Fel a tetejéhez' gomb