Vizsgálatot indított az Európai Bizottság a Szegedre készülő BYD-vel kapcsolatban az állami támogatások miatt
Az Európai Bizottság a következő hetekben az elektromos autógyártás három nagy kínai szereplőjét, a Szegedre érkező BYD-t, a Geelyt és a SAIC-t veszi górcső alá a tavaly ősszel indult vizsgálatsorozatának részeként – írja a Reuters brüsszeli forrásaira hivatkozva.
Az októberben indított és 13 hónaposra tervezett vizsgálatsorozat célja annak megállapítása, hogy az olcsóbb, kínai gyártású elektromos járművek tisztességtelenül részesülnek-e állami támogatásokban. A Kína által protekcionistának nevezett vizsgálat egyébként fokozta a feszültséget Peking és az EU között.
NEM KOMMENTÁLTA MÉG SENKI AZ ÉRTESÜLÉSEKET
Az egyik névtelenségét kérő forrás szerint a nyomozók már megérkeztek Kínába, egy másik forrás szerint pedig ebben a hónapban és februárban terveznek látogatásokat. Az Európai Bizottság, a kínai kereskedelmi minisztérium, a BYD és a SAIC egyelőre nem kommentálta a hírügynökség értesülését, és a Geely is csak arra az októberi közleményére hivatkozott, amely szerint minden törvényt betartanak és támogatják a tisztességes piaci versenyt szerte a világon.
OLCSÓBB A KÍNAI, MINT AZ EU-S
A lap azt írja, hogy a kínai gyártású járművek részesedése az Európai Unió villanyautópiacán 8 százalékra emelkedett, és szakértői becslések szerint 2025-re elérheti a 15 százalékot, mivel a kínai modelleket jellemzően 20 százalékkal olcsóbban kínálják, mint az EU-ban gyártott modelleket.
HAZÁNK A BYD-RE SZABJA AZ UNIÓS ZÖLDENERGIA-PROJEKT ELEKTROMOS-AUTÓVÁSÁRLÁSI TÁMOGATÁSÁT
A VSquare egyébként éppen csütörtökön írt arról, információi szerint a magyar kormány arra készül, hogy egy uniós zöldenergia-projekt elektromos-autóvásárlási támogatását a kínai BYD-autógyártó járműveire szabja, hogy így garantálja annak forgalmát. A kormány novemberi bejelentése szerint az európai uniós finanszírozással, 90 milliárd forintból fognak támogatást nyújtani a magyar vállalatoknak elektromos autók vásárlására, valamint töltőhálózat kiépítésére. Magyarország az EU-s zöldítési projekt pénzéből garantálná az üzem elektromos autóira a folyamatos keresletet. Így kívánja segíteni a kínai gyártót, hogy az európai piacon is tovább terjeszkedhessen – írja a HVG.
SZEGEDRE JÖN A BYD
Ahogy beszámoltunk róla, Szijjártó Péter külgazdasági miniszter karácsony előtt erősítette meg a korábbi sajtóértesüléseket, miszerint a kínai BYD Magyarországon, Szegeden építi fel első európai üzemét. A tárcavezető a beruházás értékét nem közölte, mindössze annyit mondott: „a projekt a magyar gazdaságtörténet egyik legnagyobb beruházása lesz, amely nyomán több ezer új munkahely jön létre”.