Jöhet az újabb üzemanyagár-stop! Nagy Márton szerdán azt fogja javasolni a kormánynak, hogy avatkozzanak be az üzemanyagárakba
A beavatkozást fogom javasolni holnap a kormánynak – így válaszolt az Index kérdésére Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter arra, hogy szerdán dönt a kormány az üzemanyagárak esetleges szabályozásáról. A tárcavezető nem fél attól, hogy az intézkedés ellátási problémákat okozhat. Szerinte ha a profittartalom csökken, akkor az nem jelenti azt, hogy ne lehetne nyereségesen értékesíteni az üzemanyagokat.
A nemzetgazdasági miniszter már korábban leszögezte, hogy a megjelent uniós adatokon alapuló régiós statisztika rendszeres lesz, minden pénteken nyilvánossá teszik. Nagy Márton akkor aláhúzta, hogy „a korábbi megegyezés nem teljesült, sajnos negatív irányba kilógnak az árak”. A kormány szerdán, azaz holnap tárgyalja a kérdést.
A BEAVATKOZÁST JAVASOLJA
Kedden délelőtt a Nemzetgazdasági Minisztériumban sajtótájékoztató keretében kérdezték a tárcavezetőt arról, hogy
- a szerdai kormányülésen beavatkozást javasol-e a kormányfőnek az üzemanyagárakba,
- illetve azt, hogy ha igen, akkor nem tart-e esetleges ellátási problémáktól.
Nagy Márton úgy válaszolt, hogy a „beavatkozást fogom javasolni”. Ám a javaslatának és így az intézkedés konkrétumainak kialakítása jelenleg is zajlik. „A régiós átlag nagyon fontos szerepet kap a javaslatban, hogy a korábbi egyezségünket betartassuk” – húzta alá.
ELLÁTÁSI PROBLÉMA LEHET?
Arra a kérdésre, hogy beavatkozás esetén nem fél-e ellátási problémáktól, kijelentette: benzinár esetén 3, míg a gázolaj esetén 5 százalékkal tér el a régiós átlagtól az üzemanyagár. “Ha jól tudom, a benzin esetén változatlan marad az ár, de a gázolajnál 8 forint csökkentést hajtanak most végre. Ez sem véletlen” – így utalva arra, hogy a korábbi nyilatkozatainak most jöhet meg az eredménye. Majd azt mondta, a gázolajnál történő csökkenés ráadásul azzal áll szemben, hogy az olajárak felfelé indultak a közel-keleti konfliktus miatt. Majd leszögezte: ez jó példa arra, hogy a kiskereskedők érzik, hogy túl nagy árral dolgoznak.
AKI HIBÁS, AZ FIZETNI FOG
Az adócsökkentéssel kapcsolatos kérdésekre leszögezte, hogy a magyar adótartalom régiós szinten átlagos. „A régiós átlaghoz képest a magas árakat nem az adótartalom indokolja.” Később aláhúzta, ha csökkentik a két üzemanyagfajta profittartalmát, akkor a nem azt jelenti, hogy a kiskereskedőnek veszteségesen kell értékesíteniük az üzemanyagot. „Mi nem válogatunk a régiós országok között, azokat a KSH válogatta. A régiós árakat szeretnénk pusztán visszahelyezni a megfelelő szintre” – összegezte. Nagy Márton szerint ha a régiós eltérés a „molekula” ára miatt alakult ki, akkor azt rendezni kell. „Kibontjuk az árakat, és megnézzük, hogy ki a hibás. Aki a hibás, az fog fizetni” – mondta az Index összefoglalója szerint.