Sok volt a baleset: zavaros és félreérthető a forgalmi rend az egyik hódmezővásárhelyi kereszteződésben, a kerékpárosklub feljelentést tett
2022 júniusában Hódmezővásárhelyen egy 11 éves kerékpározó kislány szenvedett súlyos balesetet a Dr. Rapcsák András út és a Lázár u. rosszul kialakított kereszteződésében. Az önkormányzat vizsgálatot ígért, de a problémák hónapokkal később is fennálltak, ami újabb balesetekhez vezetett, ezért feljelentést tett a Magyar Kerékpárosklub
Szegedi Területi Szervezete a kereszteződés forgalmi rendje miatt, amely veszélyezteti a közlekedőket, és nem felel meg a KRESZ-nek és a műszaki előírásoknak sem.
Mint a szervezettől megtudtuk, a hódmezővásárhelyi Dr. Rapcsák András út – Lázár utca kereszteződésben egy éven belül három baleset történt, köztük súlyos esetek is. 2022. június 15-én egy 11 éves kislányt ütöttek el, négy hónappal később októberben egy újabb gyermek szenvedett balesetet, 2023. augusztusában pedig egy rollerezőt gázoltak el. Az első baleset után írásban megkeresték a hódmezővásárhelyi önkormányzatot, bemutatták, hogy véleményük szerint a csomópont rossz forgalmi rendje miatt történnek a balesetek, és kérték a csomópont felülvizsgálatát.
NEM TÖRTÉNT VÁLTOZÁS
Az önkormányzat tételesen megválaszolta a levelüket, kijelentették, hogy a forgalmi rend kialakítása nem hozható összefüggésbe a csomópontban történt balesetekkel, de ígéretet tett a problémák kivizsgálására, azonban máig nem történt változás. A levélváltás után azonban bekövetkezett a második és harmadik baleset is, amelyek hatására feljelentést tettek ismeretlen tettes(ek) ellen. Az indoklásban és a szakmai véleményben rámutatnak, hogy a csomópontban egymásnak ellentmondó és jogszabályoknak nem megfelelő jelzések (táblák, felfestések) okozzák a baleseteket, és mivel a felhívásuk ellenére sem változtatott az önkormányzat a jelenlegi rossz kialakításon továbbra is baleset veszélye áll fenn.
SÉTÁLÓUTCA LETT A DR. RAPCSÁK ANDRÁS ÚT BELVÁROSI RÉSZE
A kerékpárosklub felhívta a figyelmet arra, hogy a hódmezővásárhelyi Lázár utca és Dr. Rapcsák András út kereszteződésében lévő forgalmi rend azt követően került kialakításra, hogy a dr. Rapcsák András út belvárosi szakaszát az Újirány csoport tervei alapján sétálóutcává alakították. Az építkezés alatt egy ideiglenes körforgalom került kialakításra a kereszteződésben, amit utána megszüntettek. A sétálóutca átadására 2012. szeptember 1-jén került sor. A Légi Kamerázás csapata 2014. január 20-án töltött fel videót a youtube videómegosztóra a megújult sétálóutcáról, mely videón a Lázár utca és a Dr. Rapcsák András utca kereszteződése, annak forgalmi rendje is jól látható felülnézetből.
VANNAK PROBLÉMÁK
A kerékpárosklub felhívta a figyelmet a problémákra is. Eszerint a kerékpározókat a KRESZ 18. § p/1. pont szerinti, az utat keresztező kerékpárút kerékpárút átvezetésen (Lázár utca torkolata), illetve egy kerékpársávon (Dr. Rapcsák András út) kerülnek átvezetésre a gyalogos átkelőhellyel párhuzamosan, mindkettőt piros festés tölti ki, az úttesten pedig mindkét kerékpáros átvezetés előtt a KRESZ 18. § h) pontjának megfelelő, megállás helyét jelző vonal található. Az érkező kerékpárosoknak a kereszteződés előtt egyik irányból sincs megállás helyét jelző vonal, vagy elsőbbségadásra utaló háromszög alakú burkolati jel. A kerékpáros átvezetéseken lévő piros burkolatfestést az elsőbbséggel rendelkező kerékpáros átvezetésekhez ajánlják.
Megjegyezik még, hogy a kereszteződés területe szintben meg van emelve a beérkező, gépjárműforgalommal érintett utak szintjéhez képest, a Dr. Rapcsák András úton közlekedő kerékpárosok azonban ezen a megemelt szinten érkeznek a kereszteződésbe, és ezen is kelnek át. Az átvezetés szintbeli megemelése, a keresztező úton (Lázár u.) alkalmazott megállás helyét jelző vonal is inkább egyenrangú kereszteződésre utal, sőt, a gyalogos átkelőhely és a kerékpár átvezetésének védett státuszára. Rámutatnak arra, hogy a Lázár utcán futó kerékpárút, és a Dr. Rapcsák András úton érkező kerékpárút is jobbkézszabály alapján keresztezi egymást.
NEM FELEL MEG A JOGSZABÁLYOKNAK
A KRESZ 3. § (3) bekezdése szerint a közúti jelzőtáblákat az úttest mellett, menetirány szerinti jobb oldalra kell kihelyezni, erre kevés kivételt említ a jogszabály (pl. jelzőlámpák alá, vagy egyirányú utcáknál a baloldalon megismételt jelzések). A felvételeken is látható, hogy a sétálóutca, vagy a Lázár utca felől érkezők biciklizőknek BALRÓL van kihelyezve a tábla, ami így a hivatkozott jogszabálynak nem felel meg, és az erről érkezőkre nézve hatálytalan. Ennek folytán olyan abszurd helyzet állhat elő, hogy az egyébként táblákkal szabályozott kereszteződésben jobbkézszabályt kell alkalmazni az egyik irányból érkezőknek, a rossz helyre kitett tábla, és a burkolati jelek azonban bizonytalanságot szülhetnek a közlekedőkben (gépjárművezetőkben és kerékpárosokban egyaránt), a forgalmi rend nem ismerhető fel időben, és ez a 1988. évi I. törvény rendelkezéseibe ütközik.
A Dr. Rapcsák András úton közlekedő kerékpárosoknak a kereszteződés előtt kihelyezett „kerékpárút vége” táblák szükségtelenek, hiszen a kereszteződés után a kerékpáros létesítmény folytatódik, a kerékpárút át van vezetve. A „kerékpárút vége” tábla sem elsőbbségadást, sem a járműről való leszállást nem szabályoz, nem ír elő.
HAJTVA TILOS, TOLVA SZABÁLYOS
A kereszteződésnél időközben (2018 körül) kihelyezett “Hajtva tilos, tolva szabályos” tábla nem KRESZ-tábla, a rajta lévő információ nem felel meg a jogszabálynak, mivel nincs olyan előírás, mint amire a tábla utal. Kihelyezése ebben a kereszteződésben az átvezetett kerékpárút miatt különösen indokolatlan. Erre utal az is, hogy ha csak tolva lenne szabályos átkelni a kereszteződésen, akkor az elsőbbségadás kötelező tábla miért van kinn a kerékpárosoknak? Ez a tábla csak a járművezetőknek ad utasítást, a gyalogosoknak (így a kerékpárt toló gyalogosoknak) nem.
A fentiek alapján a csomópontban a kerékpárral érkezőknek csak a Deák Ferenc utca felől egyenesen érkező autózóknak, és a Lázár utcáról jobbról érkező autózóknak kell elsőbbséget adniuk, viszont a Dr. Rapcsák András útról kanyarodókkal szemben, illetve a Lázár u-ról balról érkező autózókkal szemben a kerékpárosoknak elsőbbsége van! Megjegyezik azt is, hogy a kialakított forgalmi rendre, és a KRESZ vonatkozó rendelkezéseire tekintettel a kerékpárosok járművükön ülve, azt hajtva kelhetnek át a kereszteződésen.