BlogKözélet

Szeged 365 Kisokos: bye-bye, Oskola utca és Stefánia! Minden, amit az egy évig tartó lezárásokról tudnod kell

Mint azt múlt pénteken megírtuk, jövő hétfőn, június 21-én kezdődik az Oskola utca és a Stefánia rekonstrukciója. Az önkormányzat szerint az összesen egy évig tartó felújítás célja, hogy biztonságosabb legyen a közlekedés Magyarország egyik legforgalmasabb kerékpáros tengelyén, nomeg az, hogy gyorsuljon a Szeged és Újszeged közötti forgalom. Összekaptuk, mire kell számítanod hétfő reggeltől a környéken, érkezik a legfrissebb Szeged 365 Kisokosunk!

BIZTONSÁGOSABB KÖZLEKEDÉS, TÖBB ZÖLDTERÜLET ÉS FRÁSZT KAPÓ VENDÉGLÁTÓSOK

Szeged belvárosában június végén nagyobb léptékű felújítás kezdődik: teljesen megújul a Oskola utca, a hídfő csomópontja és a Stefánia, de lesznek kisebb közlekedési változások a belváros több pontján is. A munkálatok nagyjából egy évig fognak tartani és hosszabb-rövidebb ideig útlezárások, forgalmi terelések fogják kísérni. A beruházás elég nagy kiterjedésű, és minden szempontból jelentős területet fed le, hiszen itt futnak át a város működése szempontjából kiemelten fontos közlekedési útvonalak, de érintett a belváros egyik ikonikus, történelmi szakasza, az Oskola utca is.

Az önkormányzat közleménye szerint számtalan előnye lesz az egy évig tartó felújításoknak:

  • biztonságosabb lehet a kerékpáros közlekedés,
  • gyorsulhat a közösségi közlekedés,
  • a Szeged és Újszeged közötti forgalom szintúgy,
  • növekszik a zöldfelület,
  • több placcot kaphatnak a vendéglátós teraszok.

A koronavírus miatti zárva tartásból frissen felszabadult, Oskola utcai vendéglátósok azonban nem látják ennyire rózsásan a helyzetet, többen arról írnak, a környék lezárása megadhatja az egyébként is pengeélen táncoló szegedi vállalkozók egy részének a végső kegyelemdöfést. A múlt pénteki, a témáról elsőként hírt adó cikkünket is az egyik ott dolgozó olvasónk nyomán írtuk meg, akit hideg zuhanyként ért az önkormányzat által utolsó pillanatban kiküldött levél a munkák megkezdéséről:

ÖT HÓNAPIG HELLO, OSKOLA UTCA, EGY ÉVIG SZEVASZ, STEFÁNIA!

Az Oskola utcán öt hónapig, a Stefánián egy évig fognak zajlani a munkálatok, mindez az önkormányzat közleménye szerint is forgalmi gondokat fog okozni.

A munkálatok a járda felverésével és vízvezetékcserével kezdődnek. 2021. június 21., hétfőtől előreláthatólag két hónapig a következő változások lesznek érvényben:

  • Az Oskola utcát lezárják a Somogyi utca és a Roosevelt tér (Palánk Cukrászda) között.
  • Az Oroszlán utca csak az építési forgalom számára lesz elérhető, a Somogyi utca és a Victor Hugo utca átjárható marad.
  • A Dóm Cukrászda melletti udvarba való behajtás biztosítva lesz.
  • Az Oroszlán utca – Nádor utca – Bajza utca közötti rész csak a Deák Ferenc utca felől lesz megközelíthető.
  • Az Oskola utca lezárt részére tehát kizárólag az építési forgalom és a szemétszállító járművek hajthatnak be, a szolgáltatást az eddig megszokott formában végzik.Parkolni is tilos ezen a szakaszon.
  • Az áruszállítás a környező közterületeken – Somogyi utca, Victor Hugo utca, Roosevelt tér – kijelölt rakodóhelyekrőlkézikocsival oldható meg; az Oskola utcai árumozgatáshoz a kivitelező alkalmas felületet biztosít.
  • A gyalogosok az Oskola utca belváros felőli járdáját használhatják.
  • Kerékpárosok csak gyalogosként, a kerékpárt tolva mehetnek be az elzárt területre.
  • Az üzletek gyalogosan mindkét oldalon megközelíthetőek maradnak.
  • A Híd utcában egy-egy sávra szűkül a forgalom.

ILYEN LESZ, HA EGYSZER KÉSZ LESZ

…A KÖZÖSSÉGI KÖZLEKEDÉS:

A legszembetűnőbb változás az Oskola utcán épülő sétány lesz – az eddig 2,5 méter széles járda 4,3 méterre szélesedik, így helyet kaphat rajta egy fasor, elférnek a teraszok, és természetesen ez az utca is megkapja Szeged jellegzetes díszburkolatát.

A beruházás területének nagy része nem érinti a közösségi közlekedést, az Oskola utcán ugyanis nincs ilyen. A hídfő másik oldalán, a Stefánia felől viszont az egyik legforgalmasabb 9/19-es trolibusz járatnak lesz könnyebb dolga csúcsidőben, eddig ugyanis rendszeresen elakadt a Híd felé tartó autóforgalomban. Ezért ezen a szakaszon közös busz és kerékpársáv létesül, így a Vár utcára kanyarodó trolit nem akadályozza a lámpánál várakozók sora. Megépül továbbá a Múzeumnál lévő megállóhely párja a másik oldalon, ezáltal könnyebben elérhetővé válik a mozi és a színház, illetve a környéken lévő intézmények dolgozóinak sem kell a Széchenyi térről visszagyalogolniuk.

Több tere lesz a Széchenyi téren megálló járatoknak, hiszen a posta elől az autósok nem kanyarodhatnak balra a Híd felé, és minden eddigi előnye megmarad a közösségi közlekedés járműveinek a csomópontokban.

…AZ AUTÓS KÖZLEKEDÉS:

A projekt hivatalos oldala szerint “akkor érdemes autóval erre jönni, ha a hídra, Újszeged felé tartunk, vagy közvetlenül belvárosi úticélhoz igyekszünk. Minden más esetben a belvárost kikerülő útvonalakat a Kis- és Nagykörutat, illetve a Huszár Mátyás rakpartot érdemes használni. Ennek a területnek az autós közlekedés szempontjából az a legfontosabb funkciója, hogy minél rugalmasabb közlekedési kapcsolatot biztosítson a hídon túl fekvő városrészek felé. Kevesebb várakozással fel lehet jutni Újszeged felé a Belvárosi hídra mind a Stefánia, mind az Oskola utca felől, egy autós közlekedési irány pedig megszűnik majd a Hídfőben, az Oskola utca felől a Stefánia felé. Bár egyre több helyen lesznek előnyben részesítve a fenntartható, kisebb helyigényű járművek, a belváros minden területe továbbra is elérhető marad autóval a felújítás után.”

A legfontosabb, autósokat érintő változások:

  • A hídfőben csak a hídra lehet felhajtani az Oskola utca felől, a Stefánia felé nem lehet továbbmenni, tehát aki a belvároson akar áthajtani, érdemes a körutak vagy a rakpart felé mennie,
  • Nem lehet majd a Széchényi tér felől felmenni a hídra, mivel a Posta előtt megszűnik a balra kanyarodás lehetősége. Ez a forgalom a Stefániára terelődik majd, ahonnan viszont az eddigieknél kevesebb várakozással lehet feljutni a hídra,
  • A Deák Ferenc utcából érkezőknek elsőbbsége lesz a Victor Hugo utcával szemben,
  • A Somogyi utca teljes szakasza kétirányú lesz az autók számára is.

…ÉS A BRINGÁS KÖZLEKEDÉS:

A beruházás jelentős része arra irányul, hogy a kerékpárosok biztonságosan közlekedhessenek minél több belvárosi szakaszon. A bringások számára megnyitott egyirányú utcák:

  • Deák Ferenc utca
  • Kígyó utca
  • Kiss Menyhért utca
  • Hajnóczy utca
  • Szűcs utca
  • Lechner téren az Imre utca folytatásában
  • Bocskai utca
  • Arany János utca (Stefánia és Dózsa utca közötti szakasz)
  • Takaréktár utca
  • Berzsenyi utca
  • Gogol utca
  • Dáni utca
  • Gyertyámos utca
  • Nemestakács utca
  • Ady tér
  • Egyetem utca

Az önkormányzat létrehozott egy külön oldalt a projekt népszerűsítésére, ahol többek között VIRTUÁLIS TÚRA is vár Rád. A forgalmi tereléseket IDE, a hosszú távú változásokat pedig IDE kattintva találod.

Fotók, grafikák, látványtervek: Megújul Szeged, Elephant Studio

Kapcsolódó cikkek

3 hozzászólás

  1. Visszajelzés: Webb.org
  2. Visszajelzés: mais vendido hotmart
  3. Visszajelzés: Dan Helmer
'Fel a tetejéhez' gomb