Kész az E-rollerekről szóló KRESZ-módosítási javaslat, mutatjuk, mi áll benne
Elkészült és minisztériumközi egyeztetési fázisban van a KRESZ módosító csomag, ami többek között az elektromos rollerek problémáját is megoldja – nyilatkozta Révész Máriusz, Aktív Magyarországért felelő kormánybiztos a Telexnek. A téma rendkívül aktuális, egyben erőteljesen szegedi: amióta Szeged Napján elstartolt a LIME szolgáltatás, a Napfény Városa telis-tele van önfeledt rollerezőkkel, azonban továbbra is rengeteg a tisztázatlan kérdés.
MOST AKKOR, MINEK SZÁMÍT AZ ELEKTROMOS ROLLER?
Mint a portál írja, a legutolsó hivatalos állásfoglalás szerint – amit 2019 végén Pintér Sándor belügyminiszter jelentett be a Parlamentben képviselői kérdésre – az e-roller a segédmotoros kerékpárnak felel meg. A rendőrség számos esetben ennek megfelelően jár el ma is, ami azért probléma, mert az e-rollerrel közlekedők 99 százaléka rögtön büntethetővé is válik.
A segédmotoros kerékpár ugyanis…
- nem közlekedhet kerékpárúton,
- vezetéséhez jogosítvány kell,
- bukósisakot kell rajta viselni,
- ráadásul indexszel, féklámpával kell felszerelni.
Ilyen rollert és rollerest, aki mindennek megfelel, lámpással kell keresni.
ATTÓL FÜGG MAJD, MENNYI PACI VAN BENNE
Kunhalmi Zoltán közlekedési szakértő, a KRESZ-módosítási javaslat egyik kidolgozója a Telexnek azt nyilatkozta, a javaslatban három definíciója van az e-rollernek. Mint a szakember mondta,
- motoros roller az, ami legalább kétkerekű, egy tengelyén kormányozott, a rajta utazó egy személyt állva szállítani képes, legfeljebb 4 kW teljesítményű motorral meghajtott jármű,
- ezen belül kis teljesítményű motoros roller az a motoros roller, amit legfeljebb 350 W teljesítményű motor hajt és sík úton önerejéből 25 km/óra sebességnél gyorsabban haladni nem képes,
- nagy teljesítményű motoros roller pedig minden olyan motoros roller, ami nem kis teljesítményű motoros roller.
A kismotor-kerékpár dilemmát a javaslat úgy oldaná meg, hogy a kis teljesítményű motoros rollerre a kerékpáros közlekedés szabályai vonatkoznának, bizonyos eltérésekkel. Ilyen eltérés például, hogy rolleren utast szállítani nem lehetne, és az alkalmazható legnagyobb sebessége egységesen 25 km/óra lenne. A nagy teljesítményű motoros roller a segédmotoros kerékpárra vonatkozó szabályokat örökölné, de ezen sem lehetne utast szállítani, és ennek vezetése a 16. életév betöltéséhez kötött.
LIME ROLLERREL, SZEGED BELVÁROSÁBAN
Szeged napján, május 21-én startolt el a Lime szolgáltatás a Napfény Városában, amely egy pillanat alatt közönségkedvenc lett mifelénk. Ha Te is gyakran Lime-ozol, de vannak még megválaszolatlan kérdéseid a témában, az alábbi Szeged365 Kisokos garantáltan segíteni fog: a legégetőbb kérdéseket a szolgáltatás tesztüzemét koordináló Szegedi Közlekedési Társaság vezérigazgatójával, Majó-Petri Zoltánnal vettük végig.
Íme:
Forrás: Telex