Az “élet” utat tör: Most épp az Erzsébet liget repedései közül nőtt ki egy LIME-roller
Egy hete a baktói töltés oldalából nőttek ki random LIME-rollerek, most a jelenség az újszegedi Erzsébet Liget kellős közepén ütötte fel a fejét. Hogy egy kósza rollerező hagyta-e az autók számára tiltott úttesten a járgányt, vagy a tektonikai lemezek közötti repedésből ugrott-e elő a gépszörny, nem tudni, egy valami viszont biztos: szebb lett volna, ha a járda szélére tolva hagyja ott a gazdája.
Szegeden egészen jellegzetes hagyományai vannak a LIME-rollerek széthagyásának, nekünk a két “kedvencünk” a februárban egy Budapesti körúti fenyőfáról karácsonyi díszként csüngő és a múlt vasárnap reggelre a töltésoldalból kinövő eszközök voltak.
Ilyen volt a Lime-szüret a Budapesti körúton:
…és egy kora őszi termés, Baktóból:
SZÉTHAGYNI CSAK SZIMPLA IGÉNYTELENSÉG, KÁRT OKOZNI VISZONT MÁR DRÁGA MULATSÁG
A szombat délutáni, Erzsébet Ligetben lőtt fotó az Újszeged az én otthonom csoportba került ki, a felhasználók egyik fele kiakadt a trehányságon, másik felük pedig azzal érvel, hogy mivel arrafelé egyébként is tilos autóval az úttestre hajtani, igazából senkit sem zavar a roller.
A fenti esetekben két tényező dönti el, hogy zsebbe nyúlós lesz-e a kör a közlekedési eszközt széthagyó júzer számára:
- egyrészt, ha kárt okoz a LIME-ban, az üzemeltető cég a bankkártya adatai alapján pikk-pakk visszakeresheti, hogy ki volt a tettes és már repül is a masszív bírság,
- viszont a szimpla, kárt nem okozó széthagyásért a közterületesek büntethetnének, de kifejezetten a szóban forgó kétkerekűekre vonatkozó városi rendeletet még nem hozott a szegedi önkormányzat.
Mint a LIME felhasználási feltételei írják, ha valaki véletlenül vagy szándékosan kárt okoz a járműben vagy elmulasztja megfelelően visszaadni és kár következik be, felelősséggel tartozik az ezzel kapcsolatos költségekért.
Ez utóbbi a tájékoztató alapján elég masszív is lehet:
- akár 171 000 Ft a nem elektromos
- és 575 000 Ft az elektromos kerékpárok esetén,
- míg a rollerek esetén 441 000 Ft,
amely összegek az érintett Termék javítási vagy pótlási költségei alapján kerültek meghatározásra. Ugyanezek a költségek vonatkoznak a bérlés kezdetétől számított 48 órán belül nem visszaadott Termékekre, amelyeket elveszettnek vagy eltulajdonítottnak tekintenek és – a körülmények függvényében – rendőrségi feljelentést is tehetnek ellened, ha tróger voltál.
A cég ÁSZF-je egyértelműen leszögezi, hogy tilos off-road célokra használni a rollereiket.
“Tilos a Szolgáltatásokat a Termékek nem rendeltetésszerű használatára igénybe venni. Ezek közül néhány egyértelmű, de pl. tilos a versenyzés, a terepkerékpározás, kaszkadőr vagy ügyességi mutatványok végrehajtása és ne vidd a Terméket terepre vagy hatalmas mennyiségű vízbe (a normál városi használaton túl persze)”
ÍGY BÜNTETNEK A FŐVÁROSBAN, HA SZÉTHAGYOD A LIME ROLLERT
A széthagyott, eldobált rollerek akadályozzák és veszélyeztetik a közlekedést, rontják az utcaképet. Az áldatlan állapotokra elsőként Terézváros önkormányzata reagált, akik még 2020 tavaszán úgy döntöttek, az utcán engedély nélkül parkoló e-rollerekre bírságot szabnak ki. A fővárosi rendelet végül 2022. április 27-én született meg, amivel megkezdődött a budapesti közösségi használatú e-rollerek és kerékpárok helyzetének rendezése.
A rendelet – amely az V., VI., VII. és VIII. kerületek egyes belső területeinek fővárosi tulajdonú részein június 1-től, míg más területeken, a belvárostól kifelé haladva csak július 1-től, illetve október 1-től hatályos – többek között meghatározza azokat az ún. mikromobilitási pontokat (MMP-k), amelyeken a használaton kívüli kerékpárok, rollerek leparkolhatóak. Mivel fővárosi szabályozásról van szó, ezért csak Budapest tulajdonában álló területeken létesítendő pontokra vonatkozik.
Ezeken túl az előírások meghatározzák a szolgáltatás működtetésének egyéb feltételeit is:
- A szolgáltatók által fizetendő közterülethasználati-díj eszközönként havi 50 és 1000 forint között mozog e-rollerek esetén az elhelyezéstől függően. A belvárosi területeken a legmagasabbak a díjak, míg a külvárosban – az ottani felhasználók kiszolgálását ösztönzendő – a Főváros 50 forintos havidíjat határozott meg.
- A díjból 25 százalékos kedvezményt kap a szolgáltató, ha az eszközök begyűjtésére, szállítására környezetbarát (zéró emissziós) járműveket használ, illetve, ha felhasználási adatokkal segíti a BKK-t az utazásszervezésben.
- A szolgáltatók az eszközökön három helyen egyedi azonosítót kötelesek feltüntetni, amely a szabályszegések felderítését és a szabályszegő felhasználók beazonosítását segíti elő.
- Az MMP-ken kívül tárolt eszközök szolgáltatói napi 5000 forint bírságra számíthatnak eszközönként.
Szegeden jelenleg nincs a fentihez hasonló rendelet, magyarán, a cikkünk apropóját adó “parkoláshoz” hasonló esetekre nincs egyértelmű állásfoglalás.