A MÁV kiadta a tram-train megvalósíthatósági tanulmányát: hosszabb a menetidő, mint tervezték és a járatok is ritkábban közlekednek
Pert nyert az Átlátszó, így megkapták a Szegedet Hódmezővásárhellyel összekötő tram-train megvalósíthatósági tanulmányát (MT), és nemrégiben megkapták az iratot is. Abban az áll, hogy a rövidebb utazási időt terveztek, ám a járat valójában 8 perccel lassabb, mint gondolták.
Az állami vasúttársaság nemrégiben elküldte az Átlátszónak a kiperelt 344 oldalas dokumentumot. Mint írják, 2015-ben, az építkezés kezdete előtt frissítették. A főbb pontjai:
- napi 7-8 ezer utazással számoltak, ami annyi, mintha soha többé senki sem ülne buszra,
- a menetidőt 32 percesre tervezték a két városközpont között,
- a menetidő-megtakarítás a hasznosság és az uniós támogatás alapja,
- 20 percenkénti járatokkal számoltak.
A portál szerint ezzel szemben:
- a menetidő valójában 40 perc lett,
- 30 percenként indulnak a tram-trainek.
A megvalósíthatósági tanulmány az utazóközönségre alapozza a megtérülést, vagy éppen az uniós források lehívásának lehetőségét. Az Átlátszó számításai szerint szeptemberben hétfőtől csütörtökig 17×80 járat, péntektől vasárnapig 13×88 járat, azaz egy hónap alatt 2504 járat volt. 160 ezer utasnál ez járatonként 63,9 fő. A napi utasszám hétköznap így 5112 utazást jelent. Ez 70 százaléka a tervezettnek.
32 HELYETT 40 PERC A MENETIDŐ
A villamosvasút menetidejét is meghatározták a tanulmányban – írja a portál. A két végállomás között 42 perces, Szeged és Hódmezővásárhely belvárosa között pedig 32 perces menetidőt terveztek. Az MT-ben úgy szerepel, hogy a járatok csúcsidőszakban 20 percenként, azon túl 30 percenként, késő este 60 percenként fogják egymást követni, hétköznap reggel pedig 10 perces követés lesz. A tényleges menetrend mást hozott, a Hódmezővásárhely, Kossuth tér – Szeged, Anna kút közötti távolságot ideális esetben 40 perc alatt teszi meg.
179-RŐl 40-RE CSÖKKENT A BUSZOK SZÁMA
A portál szerint a tram-train fő konkurense az autók mellett a busz. A tanulmányban utóbbiak jelentős leépítésével számoltak. Nyolc változatot készítettek arra, hogy a párhuzamosságokat megszüntessék. Az „A” változat lényege, hogy „a Hódmezővásárhely – Szeged viszonylatában közlekedő gyorsjáratokat töröltük, így a buszok száma a Hódmezővásárhely — Szeged autóbusz állomás szakaszon két irányban összesen 43 menettel csökkent”. A „B” verzióban „a Hódmezővásárhely – Szeged viszonylatában közlekedő lassú járatokat (a többi 5005-as viszonylatot) is töröltük, így a buszok száma a Hódmezővásárhely — Szeged autóbusz-állomás szakaszon két irányban összesen 70 menettel csökkent”. A legtöbb busz elhagyását az „E” változat hozta volna, de a tervezők a „H” változattal számoltak. Eszerint a korábbi napi 179-ről 40-re csökkenne a buszok száma.
A teljes cikket itt tudod elolvasni.
2 hozzászólás