Közélet

Elfogadta a kormány: jön a digitális állampolgárság Magyarországon

Decemberre elkészült, a héten pedig a kormány is elfogadta a Nemzeti Digitális Állampolgárság Programot, amely meghatározza a következő évek államigazgatási fejlesztéseit. A Miniszterelnöki Kabinetiroda által elkészített program célja, hogy végre Magyarországon is megteremtse az egyszerű, kényelmes és hatékony közigazgatási ügyintézés feltételeit.

Elektronikus tárca, digitális postaláda, elektronikus dokumentumtár és aláírás − egyebek mellett ezek létrehozásáról is rendelkezik Magyarország Nemzeti Digitális Állampolgárság Programja, amelyet a kormány ezen a héten fogadott el. Az alapdokumentum a digitális állampolgárságot helyezi a középpontba, rendelkezik a nemzeti adatvagyon hasznosításáról és a felhőtechnológia alkalmazásáról is. A programban a kormány vállalja, hogy megteremti azt az egységes és kiváló felhasználói élményt nyújtó digitális környezetet, amely jelentősen egyszerűsíti az állampolgár és a kormányzat különböző szervei közötti kommunikációt.

A NAP 24 ÓRÁJÁBAN INTÉZHETJÜK ÜGYEINKET

Az Index azt írja, hogy az elfogadott dokumentum szerint a jövőben olyan közigazgatási terek jönnek létre, ahol az állampolgárok – többnyire – személyes megjelenés nélkül, egyszerűen és hatékonyan, a nap 24 órájában intézhetik az ügyeiket digitálisan. Magyarországon ma is számos ügyintézési lehetőség érhető el valamilyen digitális formában, de ezek nem átfogók. Hiába léteznek az alapszolgáltatásokra különböző fejlesztések, ezek az általános ügyintézésbe nem integráltak, sok esetben a meglévő platformok nem ügyfélközpontúak, gyakran egy-egy digitális ügyintézés inkább nyűg, mint ügyfélbarát szolgáltatás. A szakemberek szerint ma a közigazgatásban a teljesen online intézhető ügyek csupán 16 százalékát teszik ki az általános ügyintézésnek, ráadásul a meglévő platformok nem feltétlenül ügyfélbarát megoldásokat használnak.

NÉGY DIGITÁLIS ALAPSZOLGÁLTATÁS LESZ

Négy digitális alapszolgáltatás jelenti a digitális átállás bázisát, ezek

  • az eSzemélyazonosítás,
  • az ePosta,
  • az eDokumentumkezelés, valamint
  • az eFizetés.

A négy alapszolgáltatás az egyes állami szervek saját folyamataikba való integrálása kiemelten fontos eleme a Nemzeti Digitális Állampolgárság Programnak. Az első és legfontosabb alapszolgáltatás az egyszerűen használható digitális személyazonosítás, amellyel szinte az összes ügyintézési folyamat intézhető lesz. A magyarországi eSzemélyi széles körű elterjedését, bár modern funkciókkal rendelkezik, akadályozza a korlátozott használhatósága. A megoldás újszerűségét az adja, hogy az állampolgárok már egy mobilalkalmazáson keresztül is elvégezhetik a személyazonosítást.

2026-RA DIGITÁLIS ÁLLAMPOLGÁROK LESZÜNK

„A Nemzeti Digitális Állampolgárság Program egyik kiemelt feladata, hogy 2026-ra bárki digitális állampolgárrá válhasson” – erről már Rogán Antal, a program kidolgozásáért felelős Miniszterelnöki Kabinetirodát vezető miniszter beszélt az Index kérdésére. Hozzátette: a kabinet megteremti a magyar állampolgárok és a magyar közigazgatás számára azt az egységes és kiváló felhasználói élményt nyújtó online felületet, amely radikálisan leegyszerűsíti az állampolgár és a kormányzat különböző szervei között történő online kommunikációt. 

Kapcsolódó cikkek

'Fel a tetejéhez' gomb