A finisbe érkeztünk, már csak két nap és július 1-jétől, szombattól, életbe lép az új, kiterjesztett fizetős parkolási rendszer Szegeden. Ez azt jelenti, hogy a város eddig díjmentesen használható utcáinak egy részére is kiterjesztik a fizetős parkolás rendszerét, jönnek az új kék és lila parkolási zónák városunkba. Az új parkolási rendszerrel kapcsolatosan már rengeteg információ napvilágot látott, azonban még mindig vannak olyan sarkalatos pontok, ahol további kérdések fogalmazódtak meg a szegediekben. Sokan megírtátok nekünk a kiterjesztett parkolással kapcsolatos kérdéseiteket, melyeket fel is tettünk Knezevics Viktornak, a Szegedi Közlekedési Társaság ügyvezető igazgatójának, mutatjuk, milyen válaszokat kaptunk.
Knezevics Viktor elmondta, a parkolási rend kiterjesztése több okból is szükségessé vált Szegeden: egyrészt forgalomszabályozási szempontokból van jelentősége. Mint mondta, arra számítanak, hogy ahol fizetőssé válik az övezet, ott csökken az autósforgalom, így azoknak a járműveknek a száma is, akik parkolóhelyet keresnek.
JÚLIUS ELSEJÉN SZOMBATON LÉP ÉLETBE AZ ÚJ SZABÁLYOZÁS: FIZETŐS LESZ MÁR A HÉTVÉGÉN A PARKOLÁS AZ ÚJ ZÓNÁKBAN?
Az első és legfontosabb kérdés, melyek befutottak hozzánk tőletek, hogy pont július elsején, szombaton lép életbe a kiterjesztett parkolási rendszer. Adja magát a kérdés, hogy mivel hétvége lesz, ingyenesen parkolhatunk –e, vagy már fizetni kell az új kék és lila zónákban.A válasz röviden, nem kell fizetni, hétvégente továbbra is ingyenes lesz Szegeden a parkolás. Knezevics Viktor hozzátette, kivételt képez ez alól a Mars téri Piac környéke, ahol szombat délelőtt is fizetésköteles a parkolás. Tehát július elsején és másodikán (szombaton és vasárnap) a kék és lila zónákban nem kell fizetni, július 3-tól, hétfőtől indul a tényleges díjfizetés.
RÖGTÖN SZANKCIONÁLJÁK, HA VALAKI PÉLDÁUL MEGSZOKÁSBÓL NEM VÁLT PARKOLÓJEGYET AZ ÚJ ZÓNÁKBAN, VAGY LESZ TÜRELMI IDŐ?
Az SZKT ügyvezető igazgatója ezzel kapcsolatosan elmondta, a jogalkotói szabályzás, illetve a közgyűlési rendelet értelmében a díjkötelességet azonnal érvényesíteni kell, így nincsen lehetőség türelmi időre. Az autósok tehát számíthatnak arra, hogy július 3-a, hétfőtől már találkozhatnak az ellenőrökkel az új kék és lila zónákban is.
HOGYAN ZAJLOTT AZ ÉRINTETT LAKOSSÁG TÁJÉKOZTATÁSA?
Több megkeresés is befutott hozzánk az érintett övezetekben élő Olvasóinktól, akik arról számoltak be, nem kaptak tájékoztatást a kiterjesztett parkolási rendszerrel kapcsolatban. Knezevics Viktor elmondta, 3-3000 szórólapot juttattak el mind az odesszai, mind a Nagykörúton túli területre, sőt, ezt még meg is ismételték kétszer. Felmérték, hogy hány háztartást érint a kérdés, és ezekhez a számokhoz igazították a szórólapok mennyiségét. Hozzátette, ha valakihez mégsem jutottak el a szórólapok, minden információt megtalálhatnak az érdeklődők az SZKT honlapján.
HOGYAN TUDOK BÉRLETET VÁSÁROLNI AZ ÚJ ZÓNÁKBA?
Knezevics Viktor elmondta, az új zónákba már egy hete megkezdődött a bérletek értékesítése, már több mint félezren megvásárolták azokat. Kiemelte, erre online is lehetősége nyílt a szegedieknek. Ez azt jelenti, hogy a regisztrációt követően négy szomszédos utcát jelölhetünk meg, hogy hova legyen érvényes az adott bérlet.
MIÉRT LEHET DRÁGÁBB AKÁR MÁS VÁROSOKHOZ KÉPEST IS SZEGEDEN A PARKOLÁS?
Az SZKT a várható árakat is közzétette, ez alapján alaposan zsebbe nyúlós lesz a parkolás Szegeden:
Mint az ügyvezető igazgató elmondta, úgy véli, vannak olyan városok, ahol még drágább a belvárosi parkolás, mint Szegeden. Az összegek meghatározásában szerepet játszik a gazdasági helyzet, de próbálják azt is figyelembe venni, mi az, aminek forgalomszabályozó hatása van már, tehát tehermentesítheti az adott övezetek közlekedését. Knezevics Viktor személyes véleménye szerint a jövőben a környezetünk védelme érdekében autómentessé kellene tenni az egész belvárost. Mint mondta, ő is mindenhova, ha teheti, elektromos rollerrel jár.
A FIZETŐS ZÓNÁK HATÁRÁN MI A HELYZET, LEHET VALAMIT TENNI A TÚLZSÚFOLTSÁG ELLEN?
Felmerült az a kérdés is, mint például a móravárosi Nemes takács utca esetében, hogy az utca egyik része még a fizetős zónába esik, míg a másik fele marad ingyenes. Az ottlakók ezért attól tartanak, mindenki az ingyenes részen próbál majd meg leparkolni, ami ezeknek a részeknek a túlzsúfoltságát eredményezheti, így az ottlakók parkolása válhat sokkal nehezebbé. Knezevics Viktor szerint sajnos ez velejárója a parkolásnak, hogy egy-egy övezet szélén megnövekszik a parkoló autók száma. „Sajnos mindig azok járnak rosszabbul, akik pont a parkolózóna határán laknak, azok az utcák igen, várhatóan zsúfoltabbak lesznek” – árulta el az ügyvezető igazgató, hozzátette, a további parkolóhelyek bővítése már nem az SZKT és a Szepark hatáskörébe tartozik.
Operatőr: Magyar Andor