Aláírás előtt áll: elektromos autóbusz-gyár épülne Szeged mellett, Kisteleken pedig akkumulátorgyár
Az Mfor információi szerint aláírás előtt áll egy igen komoly kapacitású buszgyár létrehozásáról szóló szerződés, amely Szeged közelében létesülhet. Állítólag a kínai BYD járműgyártó fog elektromos autóbuszokat készíteni a térségben.
A 2022-es adatok alapján a BYD jelenleg a magyar villanybusz-piac éllovasának számít 72 értékesített járművel. Ezek többsége a társaság komáromi gyárában készült, amely a kapacitásának nagyobb részével az exportpiacokat szolgálja ki – írja a lap, majd hozzáteszi, hogy az elektromos BYD buszok száma ugyanakkor idén jelentősen nőtt, hiszen májusban és júniusban negyvennyolc darab Komáromban gyártott eBus-t adtak át, ezek Győr, Zalaegerszeg, Szolnok, Szeged és Eger helyi közlekedésében álltak forgalomba.
Ezeket a járműveket városok önkormányzatai és a Volánbusz közösen, a Zöld Busz Program keretében szerezték be, az üzlet összértéke több mint nettó 6,5 milliárd forint volt. Egy-egy eBus járművet nettó 142,5 millió forintért vásároltak meg. Az állami közlekedési szolgáltató megrendelése magasan a kínai gyártó eddigi legnagyobb itthoni üzlete. Tehát nem is csoda, hogy országunk felé kacsingat a gyártó, az Mfor információi szerint a komáromi üzemnél jóval nagyobb buszgyár létesítéséről szóló tárgyalások célegyenesben vannak.
KISTELEKRE MENNE AZ AKKUGYÁR?
Úgy értesültek, hogy Szeged Város Önkormányzata egy szerződés aláírására készül a kínai BYD elektromos járműgyártóval, amely egyrészt egy elektromos autóbusz-gyár létrehozásáról szólna a város közelében, egy 200 hektáros területen. Másrészt ehhez kapcsolódóan egy 50 hektáros akkumulátorgyárról, amely az elektromos autóbuszok működtetéséhez fog előállítani speciális, nagy teljesítményű akkumulátorokat a Szegedtől 20 kilométerre lévő Kisteleken. A lap természetesen megkérdezte a városvezetést, akik az akkumulátorgyár létesítését cáfolták:
“Botka László polgármester irányításával rendszeresek az olyan találkozók, amelyeken Szeged és környéke potenciális fejlesztési lehetőségeiről tárgyal a városvezetés külföldi és hazai befektetőkkel, nem akkumlátorgyárról. Amint a tárgyalások előrehaladottabb szakaszba lépnek, tájékoztatni fogjuk a közvéleményt.”
ORBÁN VIKTOR A MÚLT HÉTEN TÁRGYALT KÍNÁBAN
A lap szerint noha a kormány és az ellenzéki vezetésű Szeged nem feltétlenül ápol harmonikus kapcsolatot, akár a véletlen egybeesésen túlmutathat az a tény, hogy miközben újabb hazai üzemről szóló információk jutottak el a laphoz, addig Orbán Viktor a múlt heti kínai látogatása során Sencsenben tárgyalt Vang Csuan-fuval, a világ legnagyobb elektromosautó-gyártó cége, a kínai BYD alapító-elnökével. A hivatalos beszámolók szerint ugyan a magyar kormányfő tárgyalásokat folytatott a térségben kínai óriásvállalatok vezetőivel, nevesítve azonban csupán a BYD volt. Sőt, a társaság sencseni autógyárában a magyar kormányfőnek tájékoztatást adtak többek között a BYD magyarországi tevékenységéről – a komáromi autóbuszgyár és a fóti akkumulátor-összeszerelő üzem működéséről –, és bemutatták a BYD által készített legmodernebb elektromosautó-modelleket.
KORÁBBAN MÁR KITÖRT A BOTRÁNY KISTELEKEN
Néhány hónapja robbant a bomba, hogy akkugyár épülhet Kisteleken, de szinte azonnal lehűtötte a kedélyeket a polgármester, hogy technikai feltételek hiánya miatt meghiúsult a beruházás. Nem sokkal ezek után hívott össze Nagy Sándor egy fórumot, hogy hetekkel az ügy kirobbanása után, és hónapokkal a képviselőtestület döntése után megnyugtassa a lakosokat. Itt vette elő a befektető levelét, hogy bizonyítsa, szó nincs akkugyárról, igaz, a terület már a cégé. Nos, nagyon úgy fest, hogy mégis?