Közélet

Nem volt jó ötlet a piroson átszlalomozni az autósoknak – megvan, mi miatt nem működött a héten rendesen a fénysorompó a Sándorfalvi vasúti átkelőben

Hétfőn küldött egy videót szerkesztőségünknek Kamilló olvasónk, melyen az látható, hogy a türelmetlen autósok csak úgy, a piros jelzést és a sorompót figyelmen kívül hagyva hasítanak át a Sándorfalvi úti vasúti átjáróban. A kommentek között sokan arról írtak, hogy üzemzavar volt az átjáróban, ezért volt indokolatlanul hosszú ideig leeresztve a sorompó, illetve adott piros jelzést. Rákérdeztünk a MÁV-nál, hogy mi volt az üzemzavar oka, illetve mi ilyenkor a vonatkozó KRESZ az autósokra nézve.

“Ma reggeli türelmetlen autósok…. Sándorfalvi úti vasúti átjáró” – írta Kamilló szerkesztőségünknek, aki hétfőn reggel 6 előtt nem sokkal vette fel az alábbi videót:

@szeged365

Reggeli türelmetlen autósok Szegeden…. Sándorfalvi úti vasúti átjáró!

♬ eredeti hang – Szeged365 – Szeged365

Majd a videó alatt jöttek a kommentek arról, hogy 20 percet álltak ott az autósok és a vonat nem jött, majd a sorompó elkezdet emelkedni és végül visszacsukódott. Ezután döntöttek úgy az autósok, hogy megkerülve akkor is áthajtanak a vasúti átjárón. Ma viszont pont az ellentétje történt, nem jelzett a közlekedő tram-train ellenére sem a fénysorompó, és nem is adott fényjelzést sem.

ÁRAMELLÁTÁSI HIBA VOLT

A történtekre a MÁV azt írta szerkesztőségünknek, hogy december 18-án és 21-én is áramellátási hiba miatt nem működött a reggeli órákban Szegeden a Sándorfalvi úti vasúti átjárónál a sorompó. A vonali biztosítóberendezés hibája miatt Szeged-Rókus és Algyő között egy szakaszon a vonatok a biztonság érdekében lassabban közlekedtek, ezért a sorompó is esetenként a megszokottnál hosszabb ideig volt zárva. A vasúton utazók a lassabb haladás és a vonattorlódások miatt 15-30 perccel hosszabb menetidővel értek célba, a ma reggeli üzemzavar elhárítását pedig 6:45-kor fejezték be a szakemberek.

A MOZDONYVEZETŐKET IS ÉRTESÍTIK AZ ÜZEMZAVARRÓL

Azt is hozzátették, hogy a sorompóberendezés működését, meghibásodását, üzemzavarát jelzik a berendezések, a mozdonyvezetőket is értesítik az üzemzavarokról, rendellenességekről. A vonatokkal az átjárót ilyenkor a biztonság érdekében csak lassan, max. 15 km/h-ás sebességgel közelítik meg. Biztonsági okokból a biztosítóberendezési áramkör kialakítása olyan, hogy meghibásodás vagy forgalmi ok esetén ún. üzemzavar állapotba kerül 6-10 perc után. Ez azt jelenti, hogy a közút felé akkortól nincs fényjelzés (a fényjelző készülék sötét), – ahol van – a csukott állapotból a csapórúd is lassan (kb. 90 másodperc alatt) felnyílik, hogy a KRESZ betartása mellett a csapórudak kikerülése (szlalomozás) nélkül át lehessen haladni az átjárón akkor is, ha pl. a fénysorompó meghibásodott, és ne okozzon tartós fennakadást a keresztező úton. A szabályok betartásával ilyen helyzetekben nem alakulhat ki balesetveszély.

Vonatkozó KRESZ:

  • A közúti közlekedés szabályai szerint a vasúti átjárót megközelíteni csak fokozott óvatossággal szabad. Az átjáró megközelítésekor, illetve az áthaladás során eleget kell tenni a vasúti átjáró biztosítására szolgáló közúti jelzéseknek. A fénysorompó a vasúti jármű közeledését és áthaladását két egymás mellett levő, felváltva villogó piros fénnyel jelzi, egyébként a készülék villogó fehér fényt ad. A vasúti átjárón való áthaladásnál a KRESZ szabályai mindenkor érvényesek. Ha a fénysorompó jelzők sötétek, azaz egyik lámpa sem villog, akkor a sorompóberendezés nem működik, és a vonatkozó KRESZ előírások szerint kell eljárni: a sötét fénysorompójelző a közúton közlekedőket fokozott figyelemre készteti, a KRESZ szerint ez nem jelent szabad jelzést a közúti járművek részére.
  • A KRESZ előírja, hogy az útátjárón nem szabad áthaladni, ha a – egyedül vagy félsorompóval együtt alkalmazott – fénysorompó villogó piros fényjelzést ad, ha a fél-, illetőleg a teljes sorompó rúdja mozgásban vagy lezárt állapotban van, illetve ha a teljes sorompót kiegészítő berendezés hang- vagy fényjelzést ad.
  • A berendezések üzemzavarát jelzi, ha a fénysorompón sem a piros, sem a fehér fény nem világít, ha a félsorompó rúdja nyitott vagy félig nyitott állapotban van és a fénysorompón sem a piros, sem a fehér fény nem világít, illetve ha a sorompórudak eltérő állásban vagy félig nyitott helyzetben vannak.
  • Csak akkor lehet elindulni a síneken keresztül, ha sorompó esetén a karok már teljesen felnyíltak és fehéren villog a lámpa.
  • A gépjárművezetőknek minden esetben meg kell győződniük arról, hogy nem tart vasúti jármű a sorompó felé, illetve biztosított a folyamatos áthaladás. Az átjáró előtt meg kell állni, ha bármely irányból vasúti jármű közeledik. Tilos az előzés a vasúti átjáróknál és közvetlenül előttük.
  • Azt fontos tudni, hogy a folyamatosan villogó fehér fény elsősorban azt jelzi, hogy a fénysorompó működik, nem azt, hogy ilyenkor semmi esetre sem jöhet vonat. A fénysorompó formája egyezik az elsőbbséget szabályozó jelzőtábla csúcsán álló háromszög alakjával, ezzel is felhívva a figyelmet arra, hogy a közúton közlekedőnek elsőbbséget kell biztosítania a vonatok számára.

Mint fent is írta a MÁV, amikor műszaki probléma áll fent, a fénysorompó 6-10 perc után kikapcsol és (általában) fehéren sem villog – ahogy ma is történt -, de akkor is felnyílik a sorompó, üzemzavar esetén is, ami hétfőn Szegeden nem történt meg és még ráadásul fényjelzés is volt. Tehát, a videó készültekor az lehetett a probléma, hogy az áramellátási hiba miatt feltorlódtak a vonatok, ergo: késések voltak, és ha éppen ott lettek volna a rendőrök, valószínűleg rommá büntettek volna minden piroson áthaladó autóst.

Kapcsolódó cikkek

'Fel a tetejéhez' gomb