Közlekedő Tömeg: az eddigi bérlet árának öt-hétszereséért szállíthatjuk majd bringánkat a vonatokon, az új kerékpáros tarifa ellehetetleníti a kerékpárszállítást
Március elsején új tarifarendszer lép hatályba a helyközi közlekedésben. Az eddigi ország- és vármegyebérletek területi logikáját kiterjesztő rendszerben megszűnnek a távolságalapú bérletek, több más díjtermék árazása pedig jelentősen átalakul, közölte szerkesztőségünkkel a Közlekedő Tömeg Egyesület.
AZ EDDIGI BÉRLETÁR ÖT-HÉTSZERESÉÉRT SZÁLLÍTHATJUK KERÉKPÁRJAINKAT
Mint írták, az új tarifarendszer szerint jelentősen megdrágul a vonaton kerékpárral ingázók utazása.
Az eddig távolságfüggően 235 Ft-tól megvásárolható kerékpárjegyek és 1340 Ft-tól induló bérletek helyébe ugyanis az utazás hosszától függetlenül, egységesen 500 Ft-ba kerülő kerékpárjegy és a 9450 Ft árú kerékpár-országbérlet lép, a rövidebb távokon rendszeresen utazók tehát az eddigi bérletük árának öt-hétszereséért szállíthatják majd a kerékpárjukat.
Mint a szervezet rávilágít, így az a helyzet áll elő, hogy ugyanannyiba kerül majd a szomszéd faluig érvényes kerékpárjegy, mint az ország másik végébe szóló.
AZ EDDIGI STRATÉGIA A SZERVEZET SZERINT LÉKET KAPOTT
A Közlekedő Tömeg szerint a MÁV-Start számára eddig fontos volt, hogy a kerékpárral együtt ingázókat is (ami vidéki régiókban sok helyütt az egyetlen, személyautóval időben versenyképes alternatíva, a nagyvárosok környékén pedig a dugók legyőzésének záloga) a vasúti közlekedéshez csábítsa. A jelek szerint ez a stratégia léket kapott, hiába szereztek be százas nagyságrendben kerékpár szállítására alkalmas alacsonypadlós elővárosi vonatokat, illetve bővültek a kerékpárszállítás lehetőségei számos fő- és mellékvonalon.
SOKAN AUTÓRA VÁLTHATNAK MAJD
Azok az utasok, akik eddig meg tudták oldani napi ingázásukat a kerékpár+vonat kombináció használatával, akár vasútállomástól távolabb eső településeken, akár Budapest, Debrecen, Miskolc vagy Szeged elővárosaiban, a tarifareformmal már naponta 1000 forintos oda-vissza kerékpárszállítás helyett autóra váltanak majd, vagy induló és célállomásukon is kénytelenek lesznek egy-egy kerékpárt tárolni, ami a hétköznapi nehézségek mellett közterület-használati kérdéseket is felvet.
A KERÉKPÁRTÁROLÁS, ILLETVE BÉRLÉS A LEGTÖBB ÁLLOMÁSON NEM MEGOLDOTT
Logikusnak hat, hogy az utasok ne vigyék magukkal a kerékpárjukat a vonaton a napi ingázáshoz, csakhogy ez egyrészt kihasználatlanabb mellékvonalakon semmilyen helyhiányt nem okoz, másrészt az ország legtöbb részén sem az induló állomásokon a kerékpártárolás, sem az érkező állomásokon a kerékpárbérlés vagy megfelelő közösségi közlekedés nem áll rendelkezésre.
Forrás: Közlekedő Tömeg