Mindenmás

Csalók próbálták csőbe húzni munkatársunkat, a bankok nevével élnek vissza, mutatjuk, mi történt

Sajnos továbbra is sok telefonos csaló szedi áldozatait Szegeden, akik hamis banki hívásokkal próbálják meg személyes adatainkat kicsalni. Így járt kedd délután munkatársunk is. Szerencsére rögtön felismerte, hogy álügyintézővel akadt dolga, így nem lett a dologból baj.

Mint munkatársunk elmesélte, kedd délután futott be a telefonjára a csalók hívása, először egy mobiltelefonszámról, majd egy budapesti +1-es előhívó jelű számról. A vonal tulsó végén lévő hölgy, aki banki ügyintézőnek adta ki magát azzal indította a beszélgetést, hogy megkérdezte kollégánktól, ő kezdeményezett -e számlájáról egy nagyobb összegű átutalást.

Rutinos munkatársunk már sejtette, hogy csalókkal van dolga, így nem vágta rá a kézenfekvőnek tűnő nemleges választ, mely után valószínű az adatait kérte volna el az álügyintéző, hanem rögtön igenlő választ adott. Az álügyintéző, aki nem erre a válaszra számított, a hirtelen meglepettséget követően átváltott személyeskedésbe, végül pedig lecsapta a telefont.

A RENDŐRSÉG AZ ALÁBBI ÁRULKODÓ JELEKRE FIGYELMEZTET, MELYBŐL FELISMERHETJÜK, HOGY CSALÓVAL VAN DOLGUNK

Ebből a próbálkozásból szerencsére nem lett baj, de nagyon kell vigyázni a telefonos csalókkal, hiszen a legkülönfélébb kitalált indokokkal próbálják csőbe húzni gyanútlan áldozataikat. Mint korábban megírtuk, a Csongrád-Csanád vármegyei rendőrség közösségi oldalán a hamis banki hívások árulkodó jeleire is figyelmeztet. Eszerint pedig egy banki ügyintéző:

  • nem kérdezi meg tőlünk, hogy melyik pénzügyi intézetnél van számlánk,
  • nem kéri bankkártyánk adatait, netbankos felhasználónevünket, valamint SMS-ben kapott jóváhagyó kódunkat sem,
  • nem sürget bennünket,
  • nem kér meg minket arra, hogy egy másik számlára utaljunk át pénzt.

Mint írták, a Mátrix Projekt keretében a rendőrség kiemelt figyelmet fordít az online térben elkövetett bűncselekmények felderítésére, továbbá a csalások megelőzésére, melynek egyik legfontosabb eleme a lakosság széleskörű tájékoztatása. További információkért látogass el a www.kiberpajzs.hu oldalra!

A LEGGYAKRABBAN ELŐFORDULÓ FENYEGETÉST AZ ADATHALÁSZAT JELENTI

A rendőrség szerint a leggyakrabban előforduló kiberfenyegetést az internetes csalók által elkövetett adathalászat jelenti. A pénzügyi csalók igyekeznek valamilyen érzelmi hatás gyakorlásával – pl.: félelemkeltés, sürgetés – megszerezni személyes, bankkártya- vagy éppen netbanki adatainkat. Hogy ki az aktuális célpont, az általában a véletlenen múlik, azaz a csalók random kezdenek el hívogatni telefonszámokat, majd, ha fogadják a hívásukat, egy kitalált történettel folytatják. Általában egy bank, pénzintézet (biztonsági) alkalmazottjának adják ki magunkat, majd olyasmi következik, hogy azt észlelték, hogy valaki használta a bankkártyánkat, illetőleg próbált arról pénzt utalni. Ők azt szeretnék ellenőrizni, hogy valóban a számlatulajdonos volt-e a tranzakció mögött.  

Erre általában az a válasz, hogy természetesen nem. A történet azzal folytatódik, hogy így bizonyos biztonsági intézkedések megtétele szükségessé vált, pl. egy programot kellene letölteni, telepíteni, amivel ellenőrizhető és biztonságba helyezhető a számlán tárolt összeg. Ehhez azonban az ügyfél személyes, banki adatai is kellenek. Ez a program gyakran az AnyDesk elnevezésű távelérést lehetővé tevő szoftver, amely a letöltéssel, a telepítéssel, a távelérés engedélyezésével és a banki belépési adatokkal együtt gyakorlatilag pillanatok alatt lehetővé teszi a csalók számára a számlán tárolt összeg elutalását, beleértve a kapcsolódó megtakarítási számlákat és a lekötött betéteket is.

Láttál valamit, amely izgalmas, érdekes vagy hasznos lehet a Szeged365 Family többi tagja számára is? Töltsd le a vadonatúj applikációnkat, küldj fotót és légy a tudósítónk!

App Store: https://apple.co/3ZdLaYm
Google Play: https://bit.ly/3LSOTHJ

Kövess a Szeged365 TikTok, Facebook és Instagram oldalakon is!

Köszönjük, hogy a virtuális családtagunk vagy!

Kapcsolódó cikkek

'Fel a tetejéhez' gomb