Közélet

Fendler Judit szerint nyilvánvaló, hogy a német Rheinmetall és a kínai BYD Szegedre költözésében óriási szerepe volt az SZTE-nek, nem hagyományos együttműködésre készülnek

Interjút adott Fendler Judit, az SZTE kancellárja az Indexnek. Szerinte, nyilvánvaló, hogy a német Rheinmetall és a kínai BYD Szegedre költözésében óriási szerepe volt a Szegedi Tudományegyetemnek. “A cégek igényei komoly erőfeszítéseket és változásokat követelnek meg tőlünk” – mondta Fendler Judit az interjúban.

Az SZTE kancellárja szerint ez azt is jelenteni, hogy a képzési rendszert a betelepülő vállalatokkal közösen kellene majd kidolgozni, az egyetemnek pedig ehhez nagyfokú rugalmasságot kell tanúsítania. Szerinte, egy huszonegyedik századi egyetem esetében kulcsfontosságúak a horizontális együttműködések a gazdasági szereplőkkel, ezért is van szükség rá, hogy meghallgassák a partnerek igényeit.

A RHEINMETALL MÁR ÉRDEKLŐDIK

A lap kiemelte, hogy a Rheinmetall, a világ egyik legjelentősebb technológiai, biztonságtechnikai, hadi- és járműipari cége magyarországi telephelyei mellé Szegeden olyan kutató-fejlesztő bázist hoz létre, amely elsősorban a hidrogénmeghajtású jármű-technológiára alapoz majd. A vállalat több száz fehérgallérost foglalkoztat majd, és szoros együttműködést tervez az egyetemmel.

A Rheinmetall – bár a gyár még nem áll – már megkezdte a kapcsolatfelvételt az SZTE tudósaival, az érintett területek szakértőivel. „Első körben az anyagtudománnyal foglalkozó kutatókkal egyeztetnek” – nyilatkozta az Indexnek Fendler Judit. Az egyetem kancellárjának tudomása szerint az új gyárban polgári felhasználású, a hidrogéntechnológiához alkalmazható alkatrészeket és a legmodernebb technológiával készülő kondenzátorokat fognak gyártani és fejleszteni. Bár ma még az akkumulátoroké a vezető szerep az energiatárolásban, a fenntarthatóság szempontjából a legígéretesebb megoldásnak mégis a hidrogénes energiatárolás számít.

NEM HAGYOMÁNYOS EGYÜTTMŰKÖDÉS LESZ

„Nyilvánvaló, hogy a német Rheinmetall és a kínai BYD Szegedre költözésében óriási szerepe volt a Szegedi Tudományegyetemnek. A cégek igényei komoly erőfeszítéseket és változásokat követelnek meg tőlünk” – mondta az SZTE kancellárja, aki a lapnak elárulta: nem hagyományos együttműködésre készülnek az ide települő vállalatokkal.

„A közös munka akkor lesz gyümölcsöző, ha a gazdasági szereplők megfogalmazzák felénk az igényeiket, amire mi az egyetem hatalmas tudásbázisát felhasználva praktikus és gyakorlatias módon tudunk a piaci szereplőknek megfelelő válaszokat adni” – vélekedett az egyetemi vezető. “A mottónk, hogy a régies elefántcsonttorony-szerepből az egyetem lépjen át a világítótorony-szerepbe, és feleljen meg a modern kor társadalmi igényeinek” – fűzte hozzá.

RENGETEG MUNKAHELY JÖN LÉTRE

A Rheinmetall szegedi gyára várhatóan 2-300 magasan képzett dolgozót fog igényelni, míg a BYD a tervek szerint a teljes gyártás megindulása után akár 8-9 ezer embert is foglalkoztat majd, 80 százalékban kékgalléros szakmunkásokat. “A szakképzésnek és az egyetemi oktatásnak szorosan együtt kell működnie, tulajdonképpen az adott cégre szabott képzéseket kell nyújtania” – tette hozzá Fendler Judit.

“Ha a BYD a kínai középvezetőinek akar európai jogi, gazdasági és informatikai oktatásokat nyújtani, akkor nyilván nem fogja az embereit három különböző karra beíratni, hanem az egyetem fog ajánlani a karok közreműködésével összeállított speciális képzéseket” – mondta a kancellár, aki szerint a kínai befektetők gondolkodása, és elvárásrendszere eltér az európai cégekétől, így még rugalmasabban kell válaszolni az igényekre.

A tejes interjút itt olvashatod el.

Kapcsolódó cikkek

'Fel a tetejéhez' gomb