Napelemek, korszerű és hatékony nyílászáró rendszer – 400 millió forintból újul meg a trolitelep Szegeden
Napelemekkel, valamint korszerű és hatékony nyílászáró rendszerekkel újul meg a szegedi trolitelep. A projekt az Önkormányzati épületek energetikai korszerűsítése a Szegedi Közlekedési Kft.-nél címszó alatt valósul meg, amelyről ma délután Nagy Sándor, Szeged Megye Jogú Város Önkormányzatának alpolgármestere és az SZKT igazgatója, Majó-Petri Zoltán tartott részletes beszámolót.
A Szegedi Közlekedési Kft. igazgatója lapunknak előzetesen elmondta, hogy ez a befektetés nem csak a társaságnak, de a szegedieknek is egy nagyon fontos projekt, ugyanis minden olyan energiatakarékos lépés, amellyel kisebb lehet az a bizonyos karbonlábnyom sokkal zöldebbé, és élhetőbbé teheti majd ezt a várost. A cél pedig jó ideje éppen ez.
Az épületek energiahatékonyságát célzó felújítás és fejlesztés célja tehát a fosszilis energiahordozókból származó üvegházhatású gázok kibocsátásának csökkentése, ezzel is hozzájárulva a Szegeden élők jobb levegőminőségéhez. A beruházás hét épület esetében fog megvalósulni, ami csökkenti ez épületek fenntartási költségeit.
A hét épület a következő felújításokon esik majd át:
- A trolibusz 1. számú javítócsarnok és irodaépület esetében:
A csarnoképület meglévő oldalfali kopolitüveg burkolat és elöregedett fém-üveg nyílászárók cseréje fokozott hőszigetelésű, magas fényáteresztő képességű nyílászárókra, a meglévő SCANDOOR fém teleszkópkapuk cseréje fokozott hőszigetelésű kapukra, az épület lapostető szigetelésének cseréje fokozott hőszigetelésű, korszerű, vízzáró tetőszigetelésre irányul majd. A csarnokkal egybeépített irodaház fűtését biztosító elavult gázkazánok cseréje korszerű fűtőrendszerre módosul, ami egy hőszivattyúval egészül majd ki. A csarnoképülethez csatlakozó öltöző-fürdő használati melegvíz ellátását biztosító kazán cseréje pedig egy korszerű, kondenzációs kazánra, melegvíztároló puffertartály cseréje korszerű, hőszigetelt tartályra összpontosul. Csarnok tetejére pedig napelemeket telepítenek.
- A trolibusz jármű mosó esetében:
Az épület meglévő oldalfali kopolitüveg burkolat és elöregedett fém-üveg nyílászárók cseréje fokozott hőszigetelésű, magas fényáteresztő képességű nyílászárókra, meglévő SCANDOOR fém teleszkópkapuk cseréje fokozott hőszigetelésű kapukra, az épület födém szigetelésének cseréje fokozott hőszigetelésű, korszerű, vízzáró szigetelésre irányul. A csarnok tetejére napelemeket telepítenek.
- A pályás műhelyépület esetében:
Az épületen tetőszigetelés kialakítása és homlokzati szigetelés kialakítása zajlik majd. Az elöregedett fém-üveg nyílászárók cseréje fokozott hőszigetelésű, magas fényáteresztő képességű nyílászárókra irányul majd. A meglévő konvektorok cseréje pedig korszerű, hőszivattyús fűtőrendszerre módosul. Itt is várható a napelemek telepítése.
- A raktárépület-étkező-tartózkodó komplexum esetében:
Itt az épület tetőszigetelésének kialakítása és homlokzati szigetelésének kialakítása történik majd meg. Az elöregedett fém-üveg nyílászárók cseréje fokozott hőszigetelésű nyílászárókra, meglévő fűtés cseréje korszerű hőszivattyús fűtőrendszerre módosul. A napelemek telepítése itt is megtörténik.
- A makkosházi végállomási épületének az esetében:
Ebben az esetben a házi kiserőmű méretet meg nem haladó naperőmű telepítésére, az elektromos energiaigény kiszolgálására és a meglévő kazán cseréjére kerül sor, hőszivattyús fűtőrendszer segítségével.
- A tarján végállomási épület esetében:
Ebben az épületben a házi kiserőmű méretet meg nem haladó naperőmű telepítésére, az elektromos energiaigény kiszolgálására és meglévő kazán cseréjére, hőszivattyús fűtőrendszer kialakítására kerül sor.
A projekt ismertetésekor az kiderült, hogy a beruházás a TOP pályázat keretén belül tud megvalósulni, aminek támogatási értéke 400 millió forint, Szeged Megyei Jogú Város 80 millió forint támogatást nyújt.
Az önkormányzatnak és a társaságnak nem ez az első, környezetbarát programja ebben az évben. A néhány hete megvalósuló, applikáción keresztül való vonaljegy vásárlásról szintén beszámoltunk: