Házhoz szállítást vállalhatnak a taxisok, a szegedi sofőrök szerint ennek semmi értelme (frissítve)
Mint, ahogyan az a Csongrád Megyei Kereskedelmi és Iparkamara közleményéből kiderült, immár Szegeden is jogszerűen vállalhatnak házhoz szállítást a taxisok. Ideiglenesen ugyanis felmentést kapnak a taxirendelet egyes kitételei alól, mivel a koronavírus-járvány miatt megnövekedett az árucikkek házhoz szállítására való igény, több vállalkozás is indított olyan szolgáltatást, amelyben taxival szállították házhoz a tőlük a megvásárolt termékeket, árucikkeket, ezeket immár jogszerűen lehet űzni.
Vagyis, ez azt jelenti, hogy taxisok is végezhetik az ételek és fogyasztási cikkek házhoz szállítását, amire eddig nem volt lehetőségük.
A kormány a vendéglátó helyek és a boltok nyitvatartásának korlátozásával egyidejűleg, még márciusban a 48/2020. Korm. rendelettel elvégezte a kereskedelmi szabályozás olyan irányú módosítását, amely lehetővé teszi, hogy – napi fogyasztási cikkekre, illetve készételekre korlátozott termékkörrel – üzleten kívüli kereskedelmi tevékenység, valamely napi fogyasztási cikket értékesítő üzlettel vagy vendéglátó üzlettel kötött szerződés alapján végezhető legyen, bejelentés és nyilvántartásba vétel nélkül. E könnyítés a csomagküldő kereskedelemre is vonatkozik, így e tevékenység folytatásához sincs szükség bejelentésre és nyilvántartásba vételre, könnyített az üzleten kívüli árusítás feltételein.
Az április 15-i új rendelet kimondja tehát, hogy a taxisok felmentést kapnak a taxirendelet, illetve minden önkormányzati előírás alól, amennyiben a veszélyhelyzettel összefüggő házhoz szállítást végeznek. Minderre amiatt volt szükség, mert a taxirendelet szerint “személyszállító szolgáltatáshoz használt személygépkocsival áruküldeményt továbbítani (fuvarozni) nem lehet” – emellett a csomagszállítással kapcsolatban egyéb korlátozásokat is tartalmaz. A kormány a 115/2020. (IV. 15.) Korm. rendelettel feloldotta ezt a helyzetet.
Arról, hogy egészen pontosan a szegedi taxisokra ez hogyan hat, hat-e egyáltalán, élnek-e majd ezzel a lehetőséggel még a mai napon foglalkozni fogunk.
FRISS:
Mint, ahogyan azt megígértük, utána kérdeztünk a szegedi taxisoknál, hogy hogyan hatott, egyáltalán hatott-e a munkájukra a módosított rendelet. A helyi sofőröktől ma délután aztán megtudtuk, hogy a módosítás a gyakorlatban itt, a napfény városában szinte kizárt, hogy ér majd valamit, ugyanis a meglévő éttermek már a koronavírus-járvány kirobbanásakor elvégezték azokat az átcsoportosításokat a csapatokon belül, amelyek azt a célt szolgálták, hogy a házhoz szállítás ne igényeljen plusz munkaerőt, (legyen szó futár felvételéről, vagy taxis alkalmazásáról) hanem a meglévő, már ott dolgozók közül végezze el a kiszállítást valaki. Emellett pedig a futárszolgálatoktól sem akarják és nem is nagyon tudják elvenni a munkát. Valamint az is kiderült, hogy a rendelet a számukra nem is túl releváns, hiszen közülük többen – már a koronavírus kirobbanása előtt – gyakran szállítottak házhoz ételt, dohányárut, vagy alkoholt, és mindegyik esetben az adott megrendelő állta a költségeket. Úgyhogy számukra továbbra is óriási nehézséget okoz a világjárvány okozta válság, az éjszakai órákban ugyanis teljesen szabadok, a nappali órákban pedig tizedére csökkent a munka. Tiszteletben tartva a taxitársaságok és azok sofőrjeinek személyiségi jogait neveket nem közlünk.