Útjára indult a tesztüzem, hamarosan Szeged felé veszi az irányt a tram-train
Kezdetét vette a Szegedet és Hódmezővásárhelyt összekötő, tram-train névre hallgató, villamosvonal tesztelése. A közlekedésfejlesztésre épülő, hosszú évek óta tartó beruházás megvalósítása tehát lassan de biztosan révbe ér és több szempontból is különleges lesz – emelte ki Mucsi László, projekttanácsadó szerdán délelőtt, a szomszédos városban.
A 3850 méteres, egyvágányú villamospálya öt kitérővel, hat megállóval, és egy hozzá kapcsolódó 600 V-os egyenáramú felsővezeték-hálózattal rendelkezik majd. A tram-train névre hallgató jármű a hódmezővásárhelyi nagyállomásról indul és a Népkert állomásnál csatlakozik a nagyvasúti pályához, ahonnan Szeged felé veszi az irányt.
Itt aztán a rókusi városrészen található megállóhelyre fut be és az 1-es villamosvonalon halad tovább, a belváros felé – kezdte gondolatait Mucsi László, aki kiemelte, hogy ennek köszönhetően aztán a vásárhelyiek sokkal gyorsabban és egyszerűbben tudják majd igénybe venni a Napfény Városában az oktatási és az egészségügyi szolgáltatásokat, illetve az ügyintézés is könnyebb lesz a számukra.
A projektvezető a sajtótájékoztatón ezen felül azt is hozzátette, hogy a beruházás részeként Hódmezővásárhelyen, a villamosvasút környékén 94 P+R parkolót és 900 kerékpártárolót alakítottak ki.
Ezt követően Kanda Imre, a projekt főmérnök a következőképp foglalta össze a legfontosabb tudnivalókat:
“A Szegedi Közlekedési Társaság MIII-as pályaszámú, dízel-elektromos üzemű karbantartó villamosával péntekig folyik majd a tesztüzem, szerdán, azaz ma dízel, csütörtökön pedig elektromos módon. Ezután a tesztelés majd csak január végén folytatódik újra, ugyanis várhatóan ekkor érkeznek majd meg a Stadler által gyártott tram-train szerelvények első prototípusai, amik természetesen minden szempontból nagyon modernek lesznek és korhű kinézettel bírnak. A 37 méter hosszú, hetventonnás, dízel-elektromos üzemű járművek 216 utast szállíthatnak majd. A három prototípus közül azonban előbb mindegyiknek egyenként legalább 15 ezer kilométert kell hibamentesen futnia ahhoz, hogy a szükséges engedélyek megszerezze.”
Mint az kiderült, a műszaki átadásra minden bizonnyal márciusban kerül sor, a tram-train tényleges használatára a szegedieknek és a vásárhelyieknek pedig majd csak jövő őszre lesz lehetőségük. Ekkor viszont naponta akár többször is igénybe vehetik azt, 20-30 percenként, a hét minden napján.
Mucsi László zárásképp elmondta, hogy az elmúlt száz évben nem volt példa ilyen és ehhez hasonló beruházásra Magyarországon. Sőt, ez az első olyan villamospálya-építés amely egy olyan városban valósult meg, ahol korábban nem közlekedett ilyen jármű.
A beruházó Nemzeti Infrastruktúra-fejlesztő Zrt. honlapján szereplő adatok szerint a hódmezővásárhelyi villamospálya, illetve szegedi nagyvasúti és villamospályát összekötő, 22 km-es szakasz kivitelezését a Strabag Vasútépítő Kft. végzi, a projekt költsége 8,974 milliárd forint.