Blog

Szegeden a világ blog ★ Driftelgetünk, driftelgetünk?

Mielőtt belevágnánk, egy valamit már az elején tisztázzunk: ez nem egy drift-ellenes, a műfaj hódolóit elátkozó poszt lesz (sőt, én is imádom a megfelelő helyen és időpontban). Sokkal inkább egy hülyeség-ellenes. Leesett a hó, megjöttek a helyi Ken Block – ok, nálam pedig a piros tartományba ugrott a miafrancotcsináltok-baro(m)méter. Máris elmondom, miért…

Ha esetleg nem tudnád, mit jelent a kifejezés, idézünk egyet a jó öreg Wikipédiából: “…a drift lényege, hogy az autó hátulját a túlkormányozottságból fakadó kitörésekor a kanyarban csúszásban kell tartani anélkül, hogy az autó megtapadjon. Ahhoz, hogy a csúszást minél tovább fenntartsuk, tökéletes kormányzásra és gázpedálkezelésre van szükség. A drift tehát kifejezetten a hátsókerék-meghajtású autók és azok pilótáinak művészete.” Ha nagyon primkó akarok lenni, annyit tesz, hogy menet közben berántod a kéziféket plusz elrántod a kormányt, melynek hatására az autó eldobja a fenekét, Te pedig ügyes kormány – és gázpedálkezeléssel megfogod azt.

Mármint, jobb esetben.

Ha nem jön össze plusz nem ott csinálod, ahol kellene, akkor így jársz (megvan még az augusztusi sztori?):

LEESETT AZ ELSŐ IGAZI HÓ, KIMENTÜNK SZÁNKÓZNI, SAJNOS A SZEGEDI KEN BLOCK KLUB IS MEGÉRKEZETT

Egy hét warm up – olást követően tényleg leesett egy igazinak nevezhető hómennyiség, naná, hogy kihasználtuk a helyzetet: szánkó elő, nagyobbik Kistündér felöltöztet, kutya felkap, irány a hattyasi Téli Kikötő.

A jelek szerint nem csak mi imádjuk Szeged eme részét: a vadregényes, hajóroncsokkal teli kikötő telis-tele volt csúszkáló gyerkőcökkel, anyukákkal, apukákkal vasárnap délután, fergeteges volt a hangulat odakint.

Az apró baki csak az volt, hogy…

  • odafelé menet nagyjából 5 alkalommal kaptam sikítófrásszal egybekötött dührohamot,
  • visszafelé nagyjából tízszer.

Hogy miért?

Nincs annál ijesztőbb, mint amikor az egyik kezeddel a szánkót húzva (rajta Életed Kincsével), a másikkal a kutyát terelgetve azt látod, hogy az egyébként is szűkös, hó fedte, le nem takarított Téli Kikötő soron A.) 80-90 km/h – val érkezik a családját Halálos Iramban szánkózni szállító wannabe Vin Diesel apuka, B.) meglátod, ahogy tőletek 50 méterre berántja a kéziféket az ősök Mergájával driftelő h̶ü̶l̶y̶e̶g̶y̶e̶r̶e̶k̶ ifjú Ken Block. Ugyanebbe a kategóriába tartoznak azok az akciósztárok is, akik a kikötőbe levezető úton szánkózó gyerekektől 50-60 méterre, a raktárépületek előtti üres betonplaccon próbálgatják a driftelés alapjait. Azt hiszitek, egy kontrollt vesztett autónak távolság a fent említett? Rohadtul nem, nagyon nem itt kellene kipróbálni, mit tud kilinccsel előre rakva egy C63 AMG (ilyen is volt ma kint, ránézésre egy nagyon maximum 18-19 éves “pilótával”).

Hál’ Istennek ép bőrrel megúsztuk a dolgot, arra viszont jó volt, hogy felhúzzam magam, nomeg hogy ihletet adjon a ma esti blogposztomnak.

FÉLRE ÉRTÉS NE ESSÉK: IMÁDOK DRIFTELNI

Tényleg. Hátsó kerekes autóm van, ráadásul azon utolsó mohikánok közül, amelyeket még “igazi” kézifékkel szereltek (tehát nem nyomógombos divat-izé, hanem normális kar van becsavarozva a célra). Imádom berántani a kéziféket, eltekerni a kormányt és adni az érzésnek.

De nem ott, ahol mások a gyerekeikkel szánkóznak, az Isten szerelmére!

Sőt, nem is ott, ahol mások közlekednek.

Meg általában nem is ott, ahol bárki tartózkodik rajtam és a vason kívül.

Egyetlen szituációban tudom elképzelni (és élvezni) a mutatványt: olyan helyen, ahol teljesen egyedül vagyok. Se autós, se gyalogos, se senki az ég adta egy világon. Sőt, tereptárgy se legyen, mert nem szeretném összetörni a kocsit, amiért ordas sokat dolgoztam. Pár éve még volt olyan, teljesen üres és nagy placc Szegeden, ahol lehetett biztonságos körülmények között gyakorolgatni, mára azonban sajnos beépítették, úgyhogy így jártam, nem tudok hol mókázni.

Ha kíváncsi vagy a rendőrség álláspontjára az ügyben, kattints az Alapjárat.hu nevű autós portál vonatkozó cikkére, benne van egy komplett állásfoglalás, amely meglepően realistán hangzik. Röviden, nem tilos közúton a csúszást, a gépkocsi hirtelen kormánymozdulatra történő viselkedését, a fékezést, a sodródást, a gumi tapadását, az autó képességeit kipróbálni, de mint írják, csakis forgalommentes területen és fokozott figyelem mellett. 

KÖZHELY, DE IGAZ: MINDENNEK MEGVAN A MAGA HELYE ÉS IDEJE

Mint mondtam, nem tartom ördögtől való dolognak a hétköznapi értelemben vett driftet, akkor sem, ha ma délután a határán voltam, hogy kiszedjem az egyik srácot a kocsijából (nyugi, nem tettem meg, nem úgy neveltek engem). Sőt, hiszek benne, hogy a csúszkálás közben begyakorolt kontroll jól jöhet olyan szituációban, amikor cserben hagy az ESP.

Viszont nagyon nem mindegy, hol gyakorolgatsz.

Könyörögve kérlek: ne olyan helyen csináld, ahol emberek vannak a közelben. Ne hidd azt, hogy a 2-300 méter nem számít a “közelben” kategóriának, ha szabadult már el alattad autó, pontosan tudod, miről írok. Légy észnél, emberi életekkel játszol, amikor berántod a kéziféket úgy, hogy nem vagy egyedül. Szeretnél egy pillanatnyi f@szagyerek-fíling miatt börtönbe kerülni vagy azzal a tudattal élni, hogy megnyomorítottál, megöltél valakit? Ugye, hogy nem. Vezess ésszel és ne szánkózó gyerekek vagy más autósok közelében próbálgasd, mint tud a vas.

Kisházi Sándor

főszerkesztő

Szeged 365 – szegedi, független, igazi.

Kapcsolódó cikkek

'Fel a tetejéhez' gomb