KözéletSmart SzegedVideo365

Szeged365 aftermovie: történelmi pillanatok, hajnali heringparty, politikai potyautasok – így indult el az első tram-train (frissítve)

Nagyon korán keltünk, de nagyon megérte: percre pontosan – közösségi közlekedési történelmet írva – hajnal 3 óra 31 perckor utasokkal zsúfolásig tömve gurult ki Hódmezővásárhely nagyállomásról az első menetrend szerinti tram-train, Lázár János a start előtt arról beszélt, hogy vidéken élni jó, továbbá arról, hogy a cél Kelet-Közép Európa egyik legjobb helyévé tenni Magyarországot.

Ott voltunk, kapaszkodtunk, zsúfolódtunk, de imádtuk – avagy ilyen volt az első út a tram-trainnel.

CSAK SEMMI TEÁTRÁLIS, SZALAG-ÁTVÁGÓSDI HELYETT EGY LAZA SAJTÓTÁJÉKOZTATÓVAL INDULT A VASÚTVILLAMOS

Azt már előzetesen tudni lehetett, hogy nem lesz hagyományos, szalagátvágós politikusi csinnadratta, de a ma reggeli köszöntő tényleg nagyon lazára sikerült. A projekt kormánybiztosa, Lázár János a hódmezővásárhelyi nagyállomáson hajnali fél 4 előtt Palkovics László innovációs és technológiai miniszter társaságában arról beszélt, 15 év munkája áll mögöttük, 80 milliárd forintba került a beruházás, amelynek köszönhetően 12 Stadler jármű fogja szolgálni Szeged és Hódmezővásárhely polgárait, a két város centruma pedig mindössze 35 perc távolságra kerül egymástól. “50 ezer megtett kilométer áll mögöttünk, a járművek jól szerepeltek. A kormány döntése értelmében április közepéig ingyenes az utazás” – jelentette ki a kormánybiztos, majd nevetve hozzátette, jöhetnek a potyautasok, sőt, még a politikai potyautasok is, akik majd megpróbálnak úgy csinálni, mintha az ő érdemük lenne a tram-train.

A gyors sajtótájékoztató után jött az igazi mission impossible, feltuszkolni a helyszínen lévő érdeklődőket a járatra. Utoljára ilyen mutatványt indiai Youtube videókon láttunk, Magyar Andor kollégánk például csak hosszas logisztika árán tudott felpréselődni a tram-train fedélzetére.

“LÁSZLÓ, MOST NEKED KELL MONDANOD VALAMI NAGY BÖLCSESSÉGET”

“Vidéken élni jó” – mondta Lázár János, aki szerint a kormánynak jó célkitűzése, hogy Magyarországot Kelet-Közép Európa legélhetőbb helyévé tegye. “László, most Neked kell mondanod valami nagy bölcsességet” – adta át a szót az innovációs és technológiai miniszternek, aki azzal kezdte, hogy a tram-train Magyarország leginnovatívabb vasútfejlesztése. Palkovics László arról is beszélt, hogy itt nem állnak meg, a következő hasonló beruházás Debrecen és Nagyvárad között valósulhat majd meg.

„Ennek nemzetpolitikai jelentősége enne, összekötve a határ két oldalán élő magyarokat. Vásárhelyen megtanultuk a technológiát, amit máshol is tudunk használni” – fogalmazott a miniszter.

“KAPASZKODJANAK, AKI NEM TUD KAPASZKODNI, TÁMASZKODJON A KORMÁNYRA!”

A tram-train maga a csoda, akárcsak az a fizikai tény, hogy a helyszínen lévő nem semmi embertömeg felfért a járatra, ahol masszív heringparty alakult ki (reméljük, mindenki Covid-szuvenír nélkül ússza meg a kört). A start pontosan 3 óra 31 perckor jött, Lázár János arra kérte az utasokat, hogy „kapaszkodjanak, aki nem tud kapaszkodni, támaszkodjon a kormányra!”

A vásárhelyi nagyállomást elhagyva egyébként nagyjából már esély sem volt arra, hogy bárki felszálljon. Pozitívum, hogy annak dacára, hogy a tömeg miatt kapaszkodó már nem jutott, nem is volt rá szükség, a vasútvillamos olyan simán, rázkódás-mentesen hasított át 80 kilométer per órás sebességgel a Napfény Városába, mintha valamiféle légpárnás járgány lenne. A Hódmezővásárhely-Szeged kör egy 3-4 perces csúszással jött össze, amely ekkora telt háznál szerintünk érthető is. Az első menetrend szerinti, Hódmezővásárhely-Szeged járaton Lázár János és Palkovics László mellett ott utazott

  • Juhász Tünde kormánymegbízott,
  • a MÁV-vezérigazgató Homolya Róbert,
  • Grezsa István miniszteri biztos,
  • Chovanecz Kata, Mihálffy Béla és Német Ferenc szegedi,
  • valamint Bálint Gabriella és Benkő Zsolt hódmezővásárhelyi képviselők, a teljesség igénye nélkül.

ÁPRILIS KÖZEPÉIG INGYENES

A tram-train a próbaidő jelenlegi szakaszában óránként jár, Hódmezővásárhelyről Szegedre 3.31 és 23.31 között, illetve Szegedről Hódmezővásárhelyre 4.38 és 23.38 között, április közepéig ingyenes. A részletes menetrendet IDE kattintva találod meg.

FRISSÍTVE: VÖRÖS FÉNY, KARÁCSONY GERGELY

A ma reggeli tram-train sztori két érdekes momentummal gazdagodott cikkünk megjelenését követően, az egyik egy misztikus, vörös hajnali fény Hódmezővásárhely egén, a másik pedig egy Lázár János – féle üzenet Budapest főpolgármesterének, Karácsony Gergelynek:

Fotók: Rosta Tibor, MTI

Videó: Magyar Andor, Szeged365

Kapcsolódó cikkek

'Fel a tetejéhez' gomb