Közélet

Neverending Story, Szegeden: örök sötétségbe borult a Rókusi körúti, lámpás körforgalom

Az ország legkülönlegesebb, legnagyobb, legtöbb sávos körforgalma Szegeden található, zseniális ötlet volt a betonba épített prizmasor, amely este és éjszaka vezette az autósokat a sávokat mutatva, ám ez egy jó ideje már nem működik – írja az Autószektor.

A trükkös körforgalmakkal foglalkozó, de a szegedit középpontba helyező írás azzal indít, hogy összegyűjti a megoldás előnyeit:

  • a körforgalom mérsékli és közel azonossá teszi a járművek sebességét,
  • egyszerűsíti a konfliktusokat,
  • az áthaladást,
  • csökkenti a csomóponton való átjárás időszükségletét,
  • rugalmasságot és folytonosságot biztosít,
  • ezen kívül megoldottá válik az útvonalon való biztonságos visszafordulás,
  • a legtöbb esetben lámpás forgalomirányítást sem igényel és idővel egyre kedvezőbbé vált a közösségi fogadtatása is.

“A TIZEDIK GARANCIÁLIS JAVÍTÁS UTÁN FELADTÁK, AZÓTA NEM VILÁGÍT SEMMI AZ ASZFALTBAN”

“Éjszaka világítottak a sávhatárok, amerre éppen menni lehetett a közlekedési lámpák jelzése alapján. Körülbelül a tizedik garanciális javítás után feladták, azóta nem világít semmi az aszfaltban” – reagált az autós szakportál cikkére egy Zoltán keresztnevű olvasó. A szegedi férfi hozzátette, amikor esik a hó és nem látszanak az útburkolati jelek, rövid időre átalakul egysávos normál körforgalommá a Kossuth Lajos sugárúti csomópont, de gyorsan le szokták takarítani. “Régóta megvan, azóta is vezetek, nemrégiben sikerült benne 1,25 kört mennem, mert közben jöttem rá, hogy mégis jobbra van az utam. Azért megnézném, hányszor pár százezerbe került volna a mutatvány” – fejezte be némi önironikus túlzással.

NEVERENDING STORY: 2010. DECEMBERÉBEN, FÉL ÉVVEL AZ ÁTADÁST KÖVETŐEN DOBTE BE ELŐSZÖR A TÖRÖLKÖZŐT A PRIZMASOR

A Rókusi csomópont rendszerét 2010. decemberében, fél évvel az átadása után kapcsolták le először rendszerhiba miatt. Akkor a fő vezérlő relék működésének akadozását észlelték a téli időszakban, amelyeket ki is cseréltek. Az ezt követő non-stop javítások, kronológiai sorrendben:

  • 2011. tavaszán kiderült, a világító prizmák egy részével is problémák adódtak, zárlatosak lettek vagy összetörtek. Akkor a Németországból rendelt prizmák 15 százalékát cserélte le a kivitelező, majd a zárlatosak pótlására kellett várni.
  • Mint a portál cikke írja, a futófényeket 2013 nyarán is megbolygatták, illetve akkor a vezetékekkel is voltak gondok, ezért ki kellett bontani bizonyos szakaszokat, és újrahúzni a vezetékeket.
  • 2014-ben az őszi iskolaszünetet sem úszták meg az autósok, újfent egy sávra szűkítették a csomópontot, majd nem egészen félévvel később ismét forgalomkorlátozás fogadta a sofőröket.
  • 2016-ban jött a következő javítás,
  • majd 2017-ben a megbízott alvállalkozó egy új rendszert telepített, amitől azt várták, jobban fog működni.
  • A csere sem váltotta be a hozzá fűzött reményeket, a beázási hiba ismét jelentkezett, 2018. nyarára ismét megadta magát a rendszer.

“A problémák megszüntetése után évente legalább egy alkalommal karbantartásokra még szükség lehet, hiszen az izzók még így is tönkre mehetnek, de reményeik szerint rendszerszintű probléma a mostani javítás után már nem fog bekövetkezni” – idézte az Autószektor Csanádi Zoltán, a Szeged Pólus Nonprofit Kft. Igazgatójának 2018 június elején tett nyilatkozatát.

THAT’S ALL, FOLKS! MÁR NEM IS JAVÍTJÁK, PERSZE NEM IS VILÁGÍT…

“A prizmasort már nem javítgatják, cserében viszont nem világít” – írja a szerző, aki hozzáteszi, megkérték az egyik szegedi taxitársaság diszpécserét, kérdezze meg a placcon dolgozó kollégáktól, ki, mikor látta utoljára világítani a prizmasort. A szegedi taxisok másfél-két éves időtartamot saccoltak, ami ugyancsak egybeesik a levelet író szegedi autós véleményével, emlékezetével.

NEM ÁRT ODAFIGYELNI, GYAKORIAK A BALESETEK

A szóban forgó körforgalom előkelő helyen végzett a Szeged legveszélyesebb útszakaszait listába rendező, a Szeged365 olvasók visszajelzései alapján készített, korábbi összeállításunkban is. Maga a körforgalom klassz és logikus találmány, de valahogy azt érezzük, a Rókusi körút – Kossuth Lajos sugárút találkozásánál lévőt még bő 12 év után sem árt óvatosan, kellő körültekintéssel használni.

Forrás: Autószektor

Kapcsolódó cikkek

'Fel a tetejéhez' gomb