Közélet

Megszólalt a pilóta, akinek az ex-gépét végigkergették Magyarország felett a kecskeméti Gripenek

Az utóbbi hetek-hónapok leglazább légtérsértője miatt riasztották múlt szerdán a kecskeméti Gripeneket, mint korábban írtuk, a pilóta olyan könnyedén vette az illegális repülést, hogy még tankolni is leszállt. A HVG360 interjút készített azzal a közismert litván repülős szakemberrel, akinek korábban a tulajdonában volt az a repülőgép, amellyel ismeretlenek azonosítatlanul, engedély nélkül átrepültek Magyarország felett egy héttel ezelőtt.

Az interjú-szemle előtt röviden felevenítjük, mi történt egy hete:

  • a Magyarországra Szlovákiából érkező repülőgép múlt hét szerdán 17:30-kor szállt fel Debrecen térségében, mindezt bármiféle engedély nélkül,
  • nyolc perccel később már be is fogták a magyar Gripenek,
  • de a kisgép sem a rádióhívásokra, sem a vizuális jelekre nem reagált, majd 17.49-kor fogta magát és Romániába távozott.

Mint korábban írtuk, a kisrepülőgép szerdán a hajdúszoboszlói repülőtéren engedély nélkül szállt le, a benne ülők kiszálltak, megfenyegették a reptér gondnokát, majd gyorsan megtankolták a gépet. Amikor a rendőrség kiérkezett, azonnal felszálltak és elmenekültek.

A hatóságok a repülőgépet a Buhovci nevű bolgár falu határában lévő Targoviste Repülőtér elhagyott kifutópályájának végén találták meg. A repülőgép üres volt, a motorja még meleg, a pilóta és az utasok már sehol. Az ügyben a bolgár ügyészség is vizsgálatot indított, ha sikerül elfogni a pilótát és utasait, akár 10 év börtönbüntetés várhat rájuk.

ZAVAROS INTERJÚT ADOTT A VOLT TULAJ, SZERINTE ROMÁNOK VETTÉK MEG TŐLE A GÉPET

HVG360 elérte az a litván pilótát, aki eladta a gépet az eddig ismeretlen új birtokosainak. A 72 éves Bronis Zaronski azt mondta: Piper PA-23-250 típusú repülőgépet 29 ezer euróért, avagy körülbelül 11,6 millió forintért adta el, és az oroszul beszélő vevők azt mondták neki, hogy fel akarják újítani és tovább akarják adni a járművet.

Zaronski arról is mesélt, hogy személyesen nem találkozott velük, mivel az adásvételt egy cégen keresztül intézték, furcsaság viszont, hogy közlése szerint magát az adásvételi szerződést már valamilyen másik idegen nyelven írták alá, és ezért nem emlékszik a tartalmára.

A litván férfi azt valószínűsítette, hogy románok, ukránok, szerbek vagy bolgárok lehettek a vevők, de azt is hozzátette, hogy a legvalószínűbb az, hogy Romániából érkeztek, de nem tudta megerősíteni.

“MIT KELLETT VOLNA TENNIÜK? LEÜLNI A GÉP MELLÉ?”

A gép korábbi tulajdonosa nyilatkozataiban azt is rendre cáfolja, hogy az új tulajdonosok bármiféle törvényszegést elkövettek volna, azt leszámítva, hogy nem várták meg azt, amíg a géphez kiállítják a megfelelő papírokat a bürokraták.

“Nem tudom, miért szálltak le ott, és mi történt. Valami történhetett. Nem mondanám, hogy otthagyták. Normálisan leszálltak, utána felrakták a gépre a ponyvát, mindent rendben csináltak. És mit kellett volna tenniük, leülni a gép mellé? Elmentek valahova. Valószínűleg üzleti útra”

– ezt mondta például arról, hogy a gép mostani tulajdonosai a használaton kívüli reptéren hagyták ott a járművet.

KÁBÍTÓSZER, FEGYVEREK, EMBERCSEMPÉSZET

Mint az Index írta, a bolgár hatóságok még mindig nyomoznak az ügyben, a helyszínen illegális áruk (kábítószer, fegyverek) nyomát is keresték, de egyelőre nem akadtak ilyesmire. Az sem elképzelhetetlen, hogy egy olyan embert csempésztek ki a géppel, aki törvényesen nem hagyhatta el Litvániát. A HVG360 ezen kívül azt a lehetőséget is felvetette, miszerint az orosz titkosszolgálat állhat az akció mögött, amelynek célja ez esetben a provokáció vagy a NATO légvédelmének tesztelése lehetett.

EGY IGAZI REPÜLŐS LEGENDA AZ EX-TULAJ

Az interjút adó 72 férfiről illik megjegyezni, hogy a litván repülés ásza, egy igazi legenda. A moszkvai repülőiskolában végzett, a Vilniustól 136 kilométerre fekvő Panevėžysben volt századparancsnok, miután távozott a hadseregből, a helyi repülős sportklub elnöke lett. A Szovjetunió szétesése után ő volt az, aki a szovjet hadseregből “megmentett” repüléstechnikai felszereléseket átjátszotta a sportklubnak. Bár a mai napig szeret a kitüntetésekkel teleaggatott katonai egyenruhájában pózolni, ismerősei pedig a légierő századosaként szólítják, Zaronski már régóta civil, és szállítmányozással foglalkozik, a Nida Air Park igazgatója. Most is csak azért került a hírekbe, mert ő adta el a repülőgépet azoknak a figuráknak, akik aztán feltehetőleg elvezették azt légtérsértésekkel Bulgáriáig. 

Forrás: HVG, Index

Kapcsolódó cikkek

2 hozzászólás

  1. Visszajelzés: รับทำ SEO
'Fel a tetejéhez' gomb