Kikapcs

Szeged365 fotóriport: szeretünk, Zápor Jóska! Zaporozsec-találkozó volt Szegeden, egy kakukk-tojással

Azt hitted, csak a Porsche gyártott könnyű kasztnijú, hátsókerék-meghajtású, farmotoros kocsikat? A keleti blokk ukrán népautója, a Zaporizzsjai Autógyár (ZAZ) négyütemű, léghűtéses motorral felszerelt 26-45 lóerős négykerekűje a mai napig megdobogtatja a márka-fanek szívét, akik szombat délután a Széchenyi tér platánfái alatt gyűltek össze egy benzingőzös szeánszra.

SZÍVÓS KIS VERDA: ÖT AUTÓ LÁBON JÖTT A TALÁLKOZÓRA NÉMETORSZÁGBÓL

Kiskunfélegyházán tartotta éves találkozóját a Magyarország Zaporozsec klub, az eseményre több mint 20 autó regisztrált, köztük 6 Németországból, ami pedig a legdurvább, hogy 5 lábon tette meg a nemzetközi utat. Tegnap a Bács-Kiskun megyei városban mutatkoztak be a Zápor Jóskák, az ottani Zapi-szépségversenyt követően pedig Szegedre jöttek.

Mocsok jól tették:

Apropó, a Facebook posztunkban feltett “melyik verda a kakukktojás” kérdés megfejtése:

NÉGY ÉVTIZED TÖMÉNY SZERELEM, EGYENESEN UKRAJNÁBÓL

A Zaporozsec (oroszul: Запорожец, ukránul: Запорожець), avagy az ukrán Zaporizzsjai Autógyár (ZAZ) egykori személygépkocsi-márkája legalább annyira volt népautó a keleti blokk legkeletibb felén,

  • mint mifelénk a Trabant,
  • nyugaton a Bogár (VW Kafer),
  • vagy a tengerentúlon a Chevy Impala.

A legolcsóbb szovjet autó volt, amelyhez a szovjet átlagember legkönnyebben hozzájuthatott.

Az elnevezés egyébként annyit takar, mint zaporozsjei lakos. Az 1958-tól 1994-ig gyártott csöppség különlegessége, hogy valahogy áttörte a Berlini falat, a Belgiumba exportált változatának Jalta, az Ausztriába szállított változatnak Eliette volt a neve.

HÁTSÓKERÉK MEGHAJTÁS ÉS FARMOTOR, PONT, MINT A 911-ES PORSCHÉBAN

Konstrukcióját tekintve a mai napig izgalmasnak hat, ugyanis mindegyik Zaporozsec modell

  • hátsókerék-meghajtású,
  • farmotoros kialakítású volt,
  • a Trabant-nál jóval korszerűbb, négyütemű léghűtéses motorral felszerelve.

A Porsche-hasonlat csakis a farmotor – hátsókerék kombónak szólt, maga a teljesítmény elég megmosolyogtató volt (mai szemmel különösen annak hat), az alapváltozaté 19,4 kW (26 LE) volt, a később gyártott MeMZ-965A 20,1 kW (27 LE) teljesítményt adott le. Igen elterjedt, de hamis városi legenda, miszerint a Zaporozsec motorja eredetileg szovjet harckocsikban alkalmazott indítómotor lett volna. 

A ZAZ-nál a Zaporozseceket az 1987-től gyártott Tavrija váltotta fel, amely egy teljesen eltérő, lényegesen korszerűbb konstrukció volt.

Fotók: Zombori József, Szeged365

Kapcsolódó cikkek

'Fel a tetejéhez' gomb