Szegedi Arcok

Szegedi Sikersztorik: szegedi tudósok tanulmánya mutatkozhatott be az egyik legrangosabb tudományos lapban – interjú Prónay Szabolccsal, a kutatócsoport tagjával

“Csak sikerült addig fürkészni az önvezető autóban ülő emberek agyát, hogy még a világ egyik legmagasabban jegyzett tudományos folyóirata is felfigyelt eredményeinkre… Ezzel eddigi tudományos munkásságunk legkiemelkedőbb eredményét értük el” – újságolta a hírt Facebook oldalán Dr. Prónay Szabolcs, a Szegedi Tudományegyetem Gazdaságtudományi Karán az Üzleti Tudományok intézetének docense, aki csapatával arra kereste a választ, hogy az emberek milyen érzelmi reakciókat élnek át, miközben megtapasztalják az önvezető autóban történő utazást. A tanulmányt idén augusztusban a Nature lapcsoport egyik folyóiratában, a Scientific Reports-ban is bemutatták, amely 2021-ben az ötödik leghivatkozottabb lap volt világszinten.

MAJÓ -PETRI ZOLTÁN, AZ SZKT VOLT IGAZGATÓJA IS RÉSZT VETT A KUTATÁSBAN

A kutatás során a Szegedi Tudományegyetem Önvezető Jármű Társadalomtudományi Kutatócsoportja EEG és szemmozgáskövetéses méréseket végzett az önvezető autóban átélt pszichés folyamatok feltérképezésére. A kutatók azt vizsgálták, hogy az emberek milyen érzelmi reakciókat élnek át, miközben megtapasztalják az önvezető autóban történő utazást. A már két éve zajló vizsgálatot az SZTE GTK és az SZTE BTK Pszichológiai Intézetének Kognitív és Neuropszichológiai Tanszékének kutatói végezték, köztük Dr. Majó – Petri Zoltánnal, a Szegedi Tudományegyetem Gazdaságtudományi Karának egyetemi docensével, aki egyben a Szegedi Közlekedési Társaság volt igazgatója, és Prónay Szabolccsal, az SZTE GTK kutatójával, aki megkeresésünkre beszámolt a kutatás eddig elért eredményeiről.

ÚJ MEGVILÁGÍTÁSBÓL VIZSGÁLTÁK AZ ÖNVEZETŐ JÁRMŰVEKET, A KÖZÉPPONTBA AZ EMBEREK REAKCIÓIT ÁLLÍTOTTÁK

Manapság már sokan kutatják az önvezető járműveket, árulta el Prónay Szabolcs, viszont kutatócsoportjával egy egészen újfajta szempont mentén folytattak vizsgálatokat, mely során nem a műszaki rész, vagy a jogi alkalmazhatóság került előtérbe, hanem az emberek reakciója az önvezető járművekre. Arra keresték a választ, hogy készen áll-e már a társadalom, illetve a fogyasztók az önvezető járművek bevezetésére.

ÚJ MÓDSZEREKET IS BEVETETTEK A KUTATÁS SORÁN

Ahogy a kutató elmondta, a vizsgálat során konkrétan önvezető autókba ültették be a kísérlet résztvevőit, akiknek reakcióit kérdőíves, plusz emellett egészen újszerű módszerekkel dokumentálták, mint a szemmozgást követő szemüveg, vagy az úgynevezett EEG készülék, ami az agyi tevékenységet vizsgálja. “Ezekkel próbáljuk azt felfedni, hogyha valaki beül egy önvezető autóba, mit érez, milyen pozitív, illetve negatív, esetleg félelemhez kapcsolódó reakciói jelennek meg. Ezzel a célunk rámutatni arra, hogy az önvezető technológia – ami már tényleg itt kopogtat az ajtón -, megfelelő társadalmi elterjedéséhez nélkülözhetetlen megérteni a fogyasztókat” – tudtuk meg Prónay Szabolcstól.

KÉTSZER IS VÉGEZTEK MÁR ADATFELVÉTELT A SZEGEDI REPÜLŐTÉREN, MÉGHOZZÁ EGY TESLÁVAL

A kutatás során az elmúlt két évben már kétszer is történt adatfelvétel a Szegedi Repülőtér lezárt kifutópályájának biztonságos környezetében, mely során egy Teslában mérték a tesztalanyok reakcióit, de vizsgálatokat folytattak a zalaegerszegi ZalaZone Járműipari Tesztpályán is.

A KUTATÓCSOPORT FOLYTATJA MUNKÁJÁT, REMÉNYEIK SZERINT MINÉL TÖBB NEMZETKÖZI PARTNER BEVONÁSÁVAL

Mint Prónay Szabolcs elárulta, a kutatócsoport munkája nem ért véget, tovább folynak a vizsgálatok a jövőben, mely során a következő lépésekben további tesztelésekre kerül majd sor, hogy minél jobban megismerhessék ezt a területet és minél több nemzetközi partnert is bevonhassanak a kutatásba.

SZEGED365 PODCASTINTERJÚ PRÓNAY SZABOLCCSAL

Hallgasd meg teljes beszélgetésünket a témában Prónay Szabolccsal, az SZTE GTK kutatójával, amelyből még többet megtudhatsz a kutatás részleteiről.