KözéletSmart Szeged

Pont ma lett egy éves a Tram-Train, Lázár János és a MÁV is köszöntővel kezdte a napot

Pontosan egy évvel ezelőtt, 2021. november 29-én kezdte meg utasforgalmi próbaüzemét a vasútvillamos Hódmezővásárhely és Szeged között, azóta már közel 700 ezer kilométert tettek meg Szeged és Hódmezővásárhely között a szerelvények. A jeles napot a beruházásért felelős kormánybiztos (azóta már építési és beruházási miniszter), Lázár János és az üzemeltető MÁV csoport is egy-egy ünnepi közleménnyel kezdte, cikkünkben ezekből szemezgetünk, mellé pedig hozunk pár izgalmas számsort plusz a tram-train legemlékezetesebb szegedi csattanásait is összegyűjtjük.

EGY ÉVE INDULT A PRÓBAÜZEM

Egy évvel ezelőtt, 2021. november 29-én kezdte meg utasforgalmi próbaüzemét a vasútvillamos Hódmezővásárhely és Szeged között – kezdte visszaemlékező közleményét a MÁV, akik arról írtak, hogy a szolgáltatási paletta szélesítésével együtt a TramTrain népszerűsége is folyamatosan emelkedik, a díjkötelesség augusztusi indulása óta naponta átlagosan öt és félezer utazáshoz választották a közösségi közlekedés legújabb formáját, ami rendkívül pontos, kiszámítható és a korábbiaknál kedvezőbb árú utazást biztosít a térségben.

HA ÚGY VESSZÜK, TIZENHÉTSZER KERÜLTÉK MEG A FÖLDET A TRAM-TRAIN SZERELVÉNYEK

A Szeged és Hódmezővásárhely között közlekedő vasútvillamos innovatív megoldás a kötöttpályás közlekedésben, amely átszállásmentes utazással segíti elő, hogy az utasok autó helyett a közösségi közlekedést válasszák.

Az elmúlt egy évben a vasútvillamos 22.400 járata összesen 680 ezer kilométert tett meg az utasokkal.

Ez annyi, mintha a szerelvények 17-szer megkerülték volna a Földet az Egyenlítő körül. A járatokat a díjmentes időszak kivezetése óta közel 650 ezer utazáshoz vették igénybe.

A térség közösségi közlekedésében új, és sokak számára legkényelmesebb megoldást nyújtó TramTrain járatok az ingyenes utasforgalmi próbaüzemben még a tavaly év végi ünnepek alatt is sokszor százszázalékos kihasználtsággal közlekedtek. A MÁV közleménye az alábbi tételekben sorolta fel a sikersztori főbb állomásait:

  • 2022 augusztus 1-jétől, az ingyenes utasforgalmi próbaüzem befejeztével az utasok jól fogadták a félórás menetrendi ütemmel együtt bevezetett kedvezményes zónás tarifarendszert, így már a nyitó hónapban kétezer bérletet és negyvenezer jegyet vásároltak.
  • Szeptemberben a megváltott bérletek száma 2.500-ra emelkedett 33.000 darabos jegyeladás mellett.
  • Mint írják, a TramTrain népszerűségét igazolja, hogy a díjköteles üzem harmadik hónapjában még többen gondolkodtak az új jármű folyamatos használatában.
  • Októberben közel 2.700 bérlet megvásárlásáról döntöttek az utasok és 35.000 alkalommal váltottak menetjegyet, ezt a tendenciát igazolják az eddigi novemberi adatok is.
  • Naponta átlagosan 5 és fél ezren választják a vasútvillamost helyközi utazásra. Az utasok közel háromnegyede a teljes vonalra (A-B-C zónára), kevéssel több, mint egyötöde pedig az A-B zónára (Szeged-Algyő) érvényes termékkel utazik. A szegedi helyi közlekedésre is érvényes kombinált bérletet a bérlettel utazók 21 százaléka vásárolt.

680 EZER MEGTETT KILOMÉTER, 1 MILLIÓ FELETTI UTAZÁS

“Sínre tesszük a közlekedésünket” – kezdte a kedd reggelt Lázár János építési és beruházási miniszter, a projekt kormánybiztosa. A politikus az alábbi számokat tette közzé tram-train ügyben:

  • 12 hónap,
  • 22.400 járat,
  • 1 millió feletti utazás,
  • 680.000 megtett kilométer,
  • 120 vasutas munkája.

ÚJ KÖZÖSSÉGI JÁTÉK A SZEGEDI FORGALOMBAN: KI TUDJA TÖBBSZÖR ELTALÁLNI A TRAM-TRAINT?

Elsőre szokatlan jelenség volt a tram-train a szegedi és hódmezővásárhelyi forgalomban, mondhatni, szokni kellett a kék-sárga járművet az autósainknak, meg persze, a környéken dolgozó karosszérialakatosoknak is. A Szeged365 olvasói szerint az indulást követően heteken át olyan volt,

mintha valami abszurd közösségi játékot űznének az autósaink, “ki tudja többször telibe verni a tram-traint?” címmel.

Az első, “felavató” koccanás tavaly szeptemberben történt Hódmezővásárhelyen, a Tóalj és Ady Endre utcák kereszteződésénél lévő körforgalomnál:

Az első szegedi baleset igencsak látványosra sikerült, január 12-én egy négy keréken guruló közlekedési sztereotípiának számító BMW X5 karambolozott a vasútvillamossal, amelyet legalább 15 méteren át tolt maga előtt a szerelvény. A csattanás során kitört a járat jobb első ablaka, egyben megsérült a lökhárító is, a SUV-nek a bal oldala sínylette meg a találkozót.

A legutóbbi, szegedi tram-train koccanás szinte ugyanitt történt, november elején egy Renault Captur volt az “ellenfél”, személyi sérülés szerencsére nem történt.

A balesetek többségében nem a tram-train sofőr sara volt az ütközés, rendőrségi és olvasói beszámolók alapján 10-ből 9 alkalommal az elsődleges ok az volt, hogy az autós “nem látta” meg a közeledő járatot.

Pedig elég látványos:

Boldog születésnapot, Tram-Train!

Szegedi autósok, kérünk Benneteket, figyeljünk rá. A medve nem barát, a sör nem alkohol, a tram-train pedig nem Polski Fiat.

Kapcsolódó cikkek

3 hozzászólás

  1. Visszajelzés: blote tieten
'Fel a tetejéhez' gomb