Igazságügyi légi szakértő: a roncs szinte teljesen kiégett, így nehéz megállapítani, mi okozta a Börgöndön lezuhanó kisrepülőgép tragédiáját, melyben két szegedi pilóta vesztette életét
Madas László, igazságügyi légi üzemeltetési szakértő szerint még korai kijelenteni, hogy mi okozhatta a börgöndi légi parádén lezuhanó kisrepülőgép tragédiáját, melyben közismert szegedi pilóta és szakmabeli fia hunyt el vasárnap, de úgy véli, nagyobb a valószínűsége az emberi hibának, mint a műszakinak. A baleset pontos okát vizsgálat tárná fel, azonban ezt jelentősen megnehezíti, hogy a roncs szinte teljesen kiégett, írta meg az Index.
Mint megírtuk, bemutatórepülés közben zuhant le a fehérvári repülőnapon vasárnap délután egy sportrepülő. A repülőgép egy parkoló autóba csapódott, majd kigyulladt. Szabó-Bisztricz Anett, a Fejér Megyei Katasztrófavédelmi Igazgatóság szóvivője elmondta, hogy három tűzoltóautó érkezett a helyszínre, ahol megkezdte a munkát a Székesfehérvári Tűzoltó Egyesület. A nagy ijedtség miatt sokan úgy döntöttek, hogy eljönnek a helyszínről, ahova időközben egy mentőhelikopter is megérkezett. Mint kiderült, a tragikus baleset áldozatai egy közismert szegedi, repüléssel foglalkozó édesapa és szakmabeli fia.
MÉG KORAI KIJELENTENI A BALESET OKÁT, HÁTRAVAN A RONCS ÁTVIZSGÁLÁSA
Madas László, igazságügyi légi üzemeltetési szakértő azzal kapcsolatban, hogy szerinte mi okozhatta a repülőgép lezuhanását, azt mondta, a pilóta vélhetően nem jól hajtotta végre az orsó nevű műrepülő-figurát. Úgy véli, lehetséges, hogy a beviteli sebesség nem volt elegendő az emelkedési szakasz után. Elmondása szerint legalábbis erre enged következtetni a balesetről készült felvétel. Madas szerint még korai kijelenteni, hogy pilótahiba okozta volna a balesetet, hiszen a roncs átvizsgálása még hátravan.
NEHÉZ MEGÁLLAPÍTANI, MI TÖRTÉNT, MIVEL A GÉP TELJESEN KIÉGETT
Már amennyire persze ezt meg lehet tenni, mivel a gép kiégett. Mint mondta, nehéz lesz megállapítani, hogy a kormányok működtek-e, de feltehetően igen, mert a repülés korábbi szakaszában nem volt velük semmi baj. “Tehát nagyobb a valószínűsége az emberi hibának, mint a műszakinak” – jelentette ki a szakértő az RTL Híradónak. Arra is kitért, az a tény, hogy a repülőgép motorja állítólag még „bejáratós” volt, nem feltétlenül függ össze a balesettel. Mint mondta, közvetlen ok-okozati összefüggést nem lát a két dolog között.
MÉG VIZSGÁLJÁK A BALESET OKÁT
Annak érdekében, hogy kiderüljön, mi okozhatta a repülőgép-szerencsétlenséget, ki kell vizsgálni, hogy minden rendben volt-e a járművel. Madas László azt mondta, ilyenkor elsősorban azt nézik meg, hogy a kormányszervek mennyire kitéríthetőek, illetve azt, hogy a motor működött-e, és nem volt-e teljesítménycsökkenése. Azonban a vizsgálatokat jelentősen megnehezíti az, hogy a roncs kiégett, és nem biztos, hogy megmaradt belőle annyi, amennyiből meg tudják állapítani a baleset okát.
Forrás: index.hu