Közélet

Szijjártó: körülbelül 1 óra 15 perc lesz a Szabadka-Szeged között közlekedő vonatok menetideje, zajlik az Algyő és Újvidék közötti új kőolajvezeték kiépítésének előkészítése

Magyarország és Szerbia együttműködésében a mai a stratégiai összekapcsolódások időszaka mind az energetika, mind a közlekedés terén – közölte a tárca tájékoztatása szerint Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter pénteken Belgrádban. A miniszter azt is kiemelte, hogy zajlik az előkészítése a két állam közötti kőolajvezeték megépítésének, valamint azt is hozzátette, hogy október 24-től megindulhat a személyszállítás a Szegedet Szabadkával összekötő vasútvonalon, a magyar oldalon kettő, a szerb oldalon öt megállóval.

A tárcavezető arról számolt be, hogy Európa súlyos válságokkal néz szembe napjainkban, és ezek közül is kiemelkedik az energiaellátás krízise, így azok érezhetik magukat biztonságban, akik a lehető legtöbb ponton össze tudnak kapcsolódni szomszédaikkal a szükséges energiahordozók biztosítása érdekében. Kiemelte, hogy a felek “jól állnak” a térségben egyedi közös földgázkereskedelmi vállalat elindításával, amelyet már be is jegyeztek.

MÁR ZAJLANAK AZ ALGYŐ ÉS ÚJVIDÉK KÖZÖTTI KŐOLAJVEZETÉK MEGÉPÍTÉSÉNEK ELŐKÉSZÜLETEI

“Ez energiaellátásunk biztonsága szempontjából fontos előrelépés, hiszen gyakorlatilag a szerb-magyar gázbeszerzéseket, a szerb-magyar földgázkereskedelmet össze tudjuk hangolni, és a két ország piaca már sokkal érdekesebb a nemzetközi szereplők számára is, a két ország piaca nagyobb, mint a kettő külön-külön” – jelentette ki. “Így ez nagyon fontos energiastratégiai biztonságot ad számunkra” – tette hozzá. Szijjártó Péter arra is kitért, hogy zajlik az előkészítése a két állam – Algyő és Újvidék – közötti kőolajvezeték megépítésének, ami szavai szerint ugyancsak jelentősen erősíteni fogja az ellátásbiztonságot.

5-5,5 MILLIÓ TONNA KAPACITÁSA LESZ

“Ezt mi, magyarok a saját bőrünkön érezhetjük, hiszen Ukrajna és Horvátország is sokszorosára növelte a tranzitdíjakat” – fogalmazott. “Éppen ezért egy új kőolajvezeték megépítése, amelynek a kapacitása az előzetes egyeztetések szerint 5-5,5 millió tonna között lesz évente, növeli a versenyhelyzetet a térségben, ezáltal az ilyen ellenséges áremelések megakadályozásában is majd fontos szerepet játszik” – hangsúlyozta.

Illetve azt közölte, hogy zajlik a két ország villamosenergia-hálózatát összekötő vezeték kapacitásának megduplázása, és a munkálatok 2028-ra elkészülnek. “Jelenleg a határmetszési pont kijelölése zajlik. A piaci teszteket sikeresen lebonyolították a rendszerüzemeltetők, így nincs akadálya a valós építkezési munkálatok megkezdésének” – mondta. “Azért nagyon fontos a 2028-as céldátum, mert a 2030-as évek elejétől Magyarország villamosenergia-termelési kapacitása jelentős mértékben nőni fog az új paksi blokkok működésbe állításával” – tudatta.

SZABADKA-SZEGED VASÚTVONAL

A miniszter végezetül arról is beszámolt, hogy a stratégiai összekapcsolódások a közlekedést is érintik. Jó hírnek nevezte ezzel kapcsolatban, hogy október 24-től megindulhat a személyszállítás a Szegedet Szabadkával összekötő vasútvonalon, a magyar oldalon kettő, a szerb oldalon öt megállóval.

Az itt közlekedő személyvonatoknak körülbelül 1 óra 15 perces menetidővel kell számolni, de ez majd jelentősen csökkenhet, ha végre nem kell megállni határellenőrzésre – tájékoztatott.

Majd hozzáfűzte: abban már sikerült megállapodni, hogy egy helyszínen fog zajlani a határellenőrzés, Magyarországon, ahol a két állam határőrei együtt fognak dolgozni a várakozás lerövidítése érdekében. “Tehát ez egy versenyképes, jó közlekedési lehetőség lesz a határ mentén élőknek” – jelentette ki.

Forrás: MTI. Fotók: Szijjártó Péter FB

Kapcsolódó cikkek

'Fel a tetejéhez' gomb