Smart Szeged

Mit hoznak Szegednek a kínaiak? A zöld technológia és a gyártás központja lehetünk az új BYD gyárral

Szeged számára a BYD beruházása lehetőséget jelent a gazdasági fejlődés felgyorsítására, a helyi gazdaság diverzifikálására, valamint a város pozicionálására a zöld technológia és a gyártás központjaként – mondta az Indexnek Rózsa Tamás, a Top Tier Consultants ügyvezető igazgatója, aki részletekbe menően elemezte az elektromobilitás jelenét, jövőjét, kitért a BYD és a Tesla párviadalára, de szót ejtett az akkumulátorgyárakkal kapcsolatos környezeti aggályokról is.

Szakértők szerint az a BYD sikerének, mi több nemzetközi térhódításának kulcsa az, hogy az elektromobilitást felforgató kínai autógyár 75 százalékban saját alkatrészeket épít be készülő járműveibe, ezáltal 16 százalékos profitrátával sokkal hatékonyabban gyárt, mint az amerikai Tesla, amely eddig az európai autóipart késztette árversenyre. Nagy kérdés, mi lehet a kifutása ennek a piaci fordulatnak, és a közép-hosszú távú hatása az iparág amerikai-európai-ázsiai súlypontjait tekintve. A BYD szegedi – nemzetgazdasági szinten is kiemelkedő, mintegy 5 milliárd eurós, azaz több mint 1900 milliárd forintos – beruházása ráadásul a hazai járműiparban is új helyzetet teremt.

VONZÓBBÁ VÁLÓ VILLANYAUTÓK

A BYD és a Tesla közötti piaci dinamika felgyorsíthatja az autóiparban bekövetkező jelentős változásokat, potenciálisan megváltoztathatja a versenyhelyzetet, felpörgetheti az innovációt, és áthelyezheti az iparág globális súlypontját. E hatások mértéke számos tényezőtől függ, beleértve a technológiai fejlődést, a fogyasztói preferenciákat, a szabályozási változásokat és a többi autógyártó stratégiai reakcióit – kezdte az Indexnek Rózsa Tamás, a Top Tier Consultants ügyvezető igazgatója.

Úgy véli, az elektromos autógyártók közötti verseny éleződése felgyorsíthatja az elektromos járművek elterjedését világszerte, amit a csökkenő árak, a javuló technológiák és a növekvő környezetvédelmi elvárások is befolyásolnak. Ez vonzóbbá teheti a villanyautókat a vásárló számára, ami minden régióban vissza is hat mind a hagyományos, mind az újonnan belépő autógyártók értékesítésére és stratégiájára.

BYD VAGY TESLA?

Valóban adja magát a kérdés, hogy Elon Musk kárára ez mennyire változtatja meg a globális vezető villanyautó gyártók súlypontját Kína és a BYD felé, ám földrajzilag a két cégnek nagyon más lehetőségei vannak. Az autóipari szakértő kiemelte: míg a BYD Kínában és Dél-Kelet Ázsiában lehet kifejezetten erős piacvezető, a Tesla pedig erős második, addig a Tesla Észak-Amerikában, ahol viszont a BYD nemigen lehet második, belépési lehetőségei is igencsak korlátozottak. Európában pedig majd mindkét cég gyártóbázissal rendelkezik, de itt is BYD jelentős lemaradásban van, nemcsak a helyi gyár felépítésében, hanem a márka kiépítésében is, amiben mindig is strukturális hátrányban lesz. A két autógyár versenye viszont a hagyományos piaci szereplőkre fokozódó nyomást helyez a Top Tier Consultants ügyvezető igazgatója szerint: az új belépők agresszív árazása és hatékonysága jelentős nyomást gyakorol a hagyományos európai és amerikai autógyártókra.

ÚJ SZABÁLYOZÁSOK

A szakértő kitért arra is, hogy az iparág fejlődésével a kormányok új szabályozásokat és politikákat vezetnek be a hazai gyártók támogatása, a tisztességes verseny biztosítása és a fenntartható közlekedés előmozdítása érdekében. Ezek közé tartozhatnak az elektromos járművek gyártásának és vásárlásának ösztönzése, az importra vonatkozó vámok vagy korlátozások, valamint a szigorúbb környezetvédelmi előírások. Az ilyen típusú szabályzás befolyásolja a versenyhelyzetet és az autóipari vállalatok stratégiai döntéseit.

A nap végén viszont a pozitív környezetvédelmi hatás érvényesülése az igazi nyertes, a hatékonyabb és versenyképesebb villanyautó-gyártás felé való elmozdulás pozitív környezeti hatással jár, csökkentve a szén-dioxid-kibocsátást és a fosszilis tüzelőanyagoktól való függőséget. A fenntartható közlekedési megoldásokra összpontosító vállalatok sikere felgyorsíthatja a zöldebb mobilitási lehetőségek felé való globális átmenetet.

MIT HOZNAK SZEGEDNEK A KÍNAIAK?

Ez a big picture, de hogy mit hoz a konyhára itthon a szegedi BYD-beruházás? A közvetlen hatásokról szólva a Top Tier ügyvezetője szerint a beruházással együtt jár a helyi infrastruktúra fejlesztése, beleértve az utakat, a közműveket és a közszolgáltatásokat, amelyek kiszolgálják az új létesítményt és emellett a tágabb környezetét is. Ugyanígy beszállítók telepednek le, amelyek más helyi vállalkozások, illetve a közösség javát is szolgálják. Megnövekedett adóbevételekre lehet számítani helyi és országos szinten is miután a támogatások és adócsökkentett időszaka kifut.

Ugyanakkor Rózsa Tamás szerint ne felejtsük el, hogy az autógyártók hosszú távon gondolkoznak, messze túlmutatva egy tipikusan tízéves alacsony adózású perióduson. Így például

  • a Nissan 1992-ben érkezett Angliába,
  • ugyanekkor a Suzuki Magyarországra,
  • a Toyota 2001-ben Franciaországba,
  • a KIA 2006-ban Szlovákiába,
  • a Hyundai 2008-ban Csehországba,

és mindezen autógyártók jelenleg is gyártanak, sőt folyamatos új beruházásai voltak az első tíz év eltelte után is. Nem minden betelepedés egyforma sikertörténet, ez igaz, a Honda például 2021-ben bezárta a gyárát Angliában, de azt a gyárat 1992-ben nyitotta, vagyis ott is 29 évnyi termelési idő volt a mérleg.

A lap szerint a közvetlen előnyös hatások között van a munkahelyteremtés és a technológia esetleges átadása vagy lokalizációja. Az autógyárak számos magasan fizetett és jól képzett munkahelyeket teremtenek.

Lehet persze azt mondani, hogy általánosságban munkaerőhiány van Magyarországon, de az autóipari szakértő szerint a munkahelyteremtés, különösen a jövő technológiájában feltétlenül pozitív következmény. Úgy véli, az elektromos járművek és az akkumulátortechnológiák terén világszinten vezető szerepet betöltő BYD jelenléte a tudás és a technológia átadásához vezethet a helyi munkaerő és a beszállítói hálózat számára, növelve a régió technológiai képességeit.

KÖZVETLEN HATÁSOK

Kiemelendő a gazdasági multiplikátor-hatás, áttérve a közvetett hatásokra: minden egyes autóipari munkahelyre jut ugyanis további hét munkahely. A BYD-gyárra vetítve ezt, annak működése növelné a helyi beszállítók és szolgáltatások iránti keresletet, ami bővülést eredményezne ezekben az ágazatokban. Az alkalmazottak és a vállalkozók, akik bérüket a helyi gazdaságban költik el, tovább erősítenék ezt a hatást.

Ami pedig a környezeti előnyöket illeti: a Top Tier ügyvezetője szerint a BYD elektromos járművekre és megújuló energiára való összpontosítása összhangban van az éghajlatváltozás elleni küzdelemre irányuló globális erőfeszítésekkel. Az elektromos járművek gyártása és használata hozzájárul az üvegházhatású gázok kibocsátásának és a környezetszennyezésnek a csökkentéséhez, ami a közegészségügy és a környezet javát szolgálja. Emellett egy olyan vezető világcég beruházásának befogadása, mint a BYD, növeli Szeged, a környező régió és az ország ismertségét a nemzetközi színtéren is.

S hogy mindez miért jó a városnak, a régiónak és az országnak? Rózsa Tamás szerint Szeged számára a BYD beruházása lehetőséget jelent a gazdasági fejlődés felgyorsítására, a helyi gazdaság diverzifikálására, valamint a város pozicionálására a zöld technológia és a gyártás központjaként.

VAN OKUNK AZ OPTIMIZMUSRA

A beruházással szembeni lakossági ellenállás és környezetvédelmi aggályok valóban kihívást jelentenek – ismerte el a szakember. Mint mondta, nyilvánvaló, hogy a beruházó ígéri a törvényi szabályozás betartását, beleértve a vízfelhasználást, az energiahasználatot, az újrahasznosítást, illetve számos egyéb környezetvédelmi és egyéb előírás betartását. Igaz, ezek közül számos szempontnál a kínai gyártóknak kevesebb tapasztalatuk van, mint például az Audinak Győrben.

Összefoglalva, ha mérlegre kellene tennünk, hogy egy jelentős és biztosan pozitív gazdasági hatást tartunk-e Magyarország számára kedvezőbbnek, vagy egy lehetséges, de korántsem biztos környezeti kockázatot, akkor mindenképpen van okunk az optimizmusra. 

Kapcsolódó cikkek

'Fel a tetejéhez' gomb