Közélet

„A BYD-nak biztos nem gyártunk” – ősszel indul a CATL debreceni akkugyára, de Szegedre nem szállítanak majd

Ősszel kezdődik a tesztgyártás és télen a sorozatgyártás a CATL debreceni üzemében – jelentették be a cég vezetői egy budapesti háttérbeszélgetésen. Az is kiderült, hogy az első gyáregység épületei készen vannak, azokba most érkeznek a gépek, amelyeket egymás után szerelnek be és kezdenek el tesztelni, valamint arról is szó esett, hogy a szegedi BYD-nak biztos nem gyártanak majd.

Azt még 2022-ben jelentették be, hogy a kínai Contemporary Amperex Technology Limited (CATL) nagyságrendileg 3000 milliárd forintból Debrecenben építi meg második európai akkumulátorgyárát. Az üzem a tervek szerint 2030-ra évente 100 gigawattórányi akkumulátor előállítására lesz képes, a megépítését azonban három részre bontották, és egyelőre az első ütem megvalósítása zajlik – írja a Telex.

KÉTEZER MUNKÁSSAL KEZDENEK

Ez évente 40 gigawattórányi akkumulátor előállítására kért és kapott engedélyeket, és – ahogy a mostani háttérbeszélgetésen elhangzott – a CATL azt tervezi, hogy ezt megközelítőleg ki is használják majd, vagyis az indulás után évente 30–40 gigawattórányi akkumulátort gyártanának. Mivel azonban a gyártósorokat fokozatosan fogják elindítani, ezt a kapacitást várhatóan csak 2026 második felében tudják majd elérni. Az első gyáregység elindítását 2000 fővel tervezik, amihez már másfél éve aktívan toboroznak. Először a gyár 60 kilométeres körzetében kezdték el hirdetni a munkalehetőségeket, mostanra már viszont az egész országból, sőt a magyar–román határ román oldaláról is toboroznak. Ezzel mostanra 650 főre tudták felvinni a létszámot, amihez a következő fél évben további több mint ezer dolgozót vennének fel.

NEM TUDJÁK MAGYAROKKAL FELTÖLTENI A GYÁRAT

A CATL vezetői szerint Hajdú-Bihar vármegyei összehasonlításban viszonylag magas fizetéseket ajánlanak, amivel sok dolgozót sikerült elcsábítani kisebb cégektől és a versenytársaktól. Nincsenek viszont könnyű helyzetben, mert Debrecenben egyszerre toboroz az elindulásához a BMW, az EcoPro és még egy sor kisebb-nagyobb autóipari és akkuipari cég, így a környéken hatalmas a munkaerő-kereslet. A CATL tizenharmadik havi fizetéssel, Nyíregyházától Berettyóújfaluig tartó céges buszjáratokkal, ebédhozzájárulással és 2026 tavaszától a gyár közelében felépítendő mobil lakhatási lehetőséggel próbálja magához vonzani a dolgozókat – írja a lap.

A CATL vezetői ezzel együtt azzal számolnak, hogy első körben nem fogják tudni magyarokkal feltölteni a gyár személyzetét, így a toborzás eredményétől függően több száz, akár ötszáz Fülöp-szigeteki munkást is felvennének.

Rajtuk kívül az induláshoz több száz kínai kollégára is szükség van, közülük sokan csak az itt dolgozók betanítására érkeznek ide, és idővel vissza fognak térni Kínába.

MÁSODIK ÉS HARMADIK TERMELŐÜZEMET IS TERVEZNEK

Az elmúlt másfél évben Magyarországon tapasztalt akkuipari visszaesés ellenére a CATL nem tett le arról, hogy az első termelőüzem után megvalósítsa Debrecenben az eredetileg tervezett második és harmadik gyáregységet. Bár még az első gyáregység elindításához sincs meg minden engedély, már dolgoznak a második ütem előkészítésén, aminek a területén most régészeti feltárásokat végeznek.

ELEKTROMOS ÉS PLUG-IN HIBRID AUTÓKBA VALÓ AKKSIKAT GYÁRTANAK MAJD

Arra a kérdésre, hogy pontosan milyen terméket és kinek gyártanak majd a debreceni üzemben, a CATL magyarországi vezetői azt mondták, hogy elektromos és plug-in hibrid autókba való akkumulátorokat fognak gyártani európai autógyáraknak. „Kinek nem?” – kérdezett vissza a cég egyik vezetője a pontos vevőkre vonatkozó kérdésre, majd kifejtette, hogy a CATL németországi és a nemrég bejelentett, Stellantisszal közös spanyolországi, valamint debreceni üzeméből összesen minden nagyobb európai autógyártóknak szállítanak majd. Azt, hogy melyik márkának melyik modellhez szállítanak majd akkumulátorokat, csak az autógyártók árulhatják el, közülük korábban a debreceni BMW és a kecskeméti Mercedes közölte, hogy a CATL debreceni gyárából vesznek majd aksikat. A háttérbeszélgetésen a cég vezetői azt leszögezték, hogy „a BYD-nak biztosan nem” fognak szállítani.

Kapcsolódó cikkek

'Fel a tetejéhez' gomb