Egy klasszikus musical a hétvégére: jön az Alföldi Róbert által rendezett West Side Story a Dóm téren
Alföldi Róbert, aki A csárdáskirálynővel, a Mágnás Miskával, az István, a királlyal és a Hegedűs a háztetőnnel is óriási sikert aratott az utóbbi másfél évtizedben a Szegedi Szabadtéri Játékokon, most a klasszikussá lett népszerű musicalt, a West Side Storyt rendezi a Dóm téren – írja a Szegedi Szabadtéri Játékok közleményében.
Mint írják, Alföldi Róbert a szerzőhöz, az amerikai zenei élet fenegyerekéhez, a legendás karmesterhez, komponistához, Leonard Bernsteinhez karakterben, művészi habitusban is hasonlító színész-rendezőt leginkább az izgatja a New Yorkban játszódó darabban, hogy mitől van a fiatalokban hatalmas indulat. Mert a két szekértábor, a Cápák és Rakéták harcának, gondolkodásmódjának csak halál és boldogtalanság lehet a vége.
EGYMÁS ELLEN HARCOLÓ NEW YORK-I SZEKÉRTÁBOR
Az egymás ellen kíméletlenül harcoló két New York-i szekértábor, a Cápák és a Rakéták miatt mintha Magyarországon különös aktuálisa lenne ma Leonard Bernstein musicaljének, az 1957-es ősbemutató óta töretlenül népszerű West Side Storynak. “Biztosan ez is közrejátszhat abban, hogy Rosta Mária és a Zikkurat Színpadi Ügynökség most elővette ezt a mára abszolút klasszikussá lett musicalt. A dolog lényege szerintem mégsem ez, hanem inkább az, hogy ebben a darabban – miként Shakespeare Rómeó és Júliájában is – mindenki elbukik. Ki nyer egy ilyen helyzetből? Senki! Halál a vége. Ez engem sokkal jobban érdekel a történetben. A két szemben álló szekértábor a darab alapkonfliktusa, nem kell felfedezni. Sokkal érdekesebb számomra azt megtalálni, hogy mitől van ilyen hatalmas indulat ezekben a fiatalokban. Valóban az utcáról szól ez, vagy az csak egy ürügy? Vagy a saját zavarodott boldogtalanságuk miatt kell találniuk valakit, aki életprogramot ad nekik azzal, hogy gyűlölni kell és lehet, és kit kell majd kinyírni? A két tábor ugyanazokat a dolgokat járja körbe, és állításaikra ugyanazokat a kérdéseket föl lehet tenni. Ugyanúgy lehet mindkettőnek ellentmondani. A West Side Storyban ehhez még hozzáadódik, hogy van két különböző kultúra, melynek képviselői közül sokan abból indulnak ki: ha valaki nem ugyanolyan, mint én, az csak rosszabb lehet. Ennek a gondolkodásmódnak csak halál és boldogtalanság a vége, miközben az egymásnak feszülő szereplők ugyanolyan korúak, ugyanolyan az adrenalinszintjük és ugyanúgy túlfűtöttek szexuálisan. Csak épp a világ annyira zavarodott körülöttük, hogy nem találják a helyüket és önmagukat. A darabban mindez nincs hosszan és bonyolultan kifejtve, de vannak arra utaló jelek, hogy a családjuk sem figyel rájuk. Ha megnézzük, egyik srác családi háttere sem a legjobb. Van valami elveszettség abban, ahogyan élnek, ez is közrejátszhat abban, hogy a harcot, a háborút, a gyűlöletet hiszik megoldásnak” – mondta a darabról Alföldi Róbert.
ALFÖLDI RÓBERT MAGA KÉSZÍTETTE EL A SZÖVEGKÖNYVET
“Kaptam egy nyersfordítást, és az alapján magam csináltam meg a magyar szövegkönyvet, amit végül négykörös egyeztetés során fogadtak el a jogtulajdonosok. Ugyanakkor azt is el kell ismernem, hogy a próbafolyamat alatt kiderült, hogy több dologban, amin sokat vitatkoztunk, be kell látnom, hogy nagyjából igazuk van. Fontos kérdés volt, hogy erősen ragaszkodtak ahhoz: a filmhez képest az Amerika című dalban nem lehetnek fiúk a színpadon. Először nem értettem, hogy miért. Ahogy próbáltunk, és igyekeztem megtalálni az Amerika szám jelentését, rájöttem, hogy igazuk van. Mint ahogyan abban is, amiről ugyancsak nagy vitánk volt, hogy hol legyen a szünet. Miért a gyilkosság után? Először nem értettem, miért kell a puskaport elsütni az első felvonás végén. Próba közben jöttem rá arra is, miért ragaszkodtak annyira ehhez – és bízom benne, hogy ez ki is fog derülni az előadásból” – mesélte a rendező a Szegeden augusztus 13-án színpadra kerülő darabról.
A West Side Story-t a Szegedi Szabadtéri színpadán Hat alkalommal láthatják az érdeklődők. Augusztus 13., 14. és 15-én, valamint 20., 21. és 22-én, míg a próbák már nagyüzemben zajlamak:
2 hozzászólás