Mindenmás

Egy élet, egy család megtakarítása kerül illetéktelen kezekbe pillanatok alatt – naponta fut be feljelentés a vármegyei rendőrségre az online csalások miatt

Egyre több hírt olvasni arról, hogy különböző csalási eszközökhöz
folyamodnak a bűnözők. Sajnos a Csongrád-Csanád vármegyében, és Szegeden élőket sem kímélik a csalók, az elmúlt időszakban több olyan eset is történt vármegyénkben, amikor különböző módokon, jelentős kárt okozva éltek vissza a bankkártya-tulajdonosok bizalmával, adataival – tudtuk meg a rendőrségtől.

A rendőrség szerkesztőségünknek küldött levelében arra hívta fel a figyelmet, hogy az egyik alkalommal több millió forinttal károsítottak meg egy személyt, akit a csaló a közösségi média oldalán szemelt ki. Romantikus érzelmeit kihasználva különböző nagyságú összegek átutalását kérte, miközben a sértettet azzal hitegette, hogy értékes ajándékokat fog küldeni neki. Ezek az ígéretek soha nem teljesültek, viszont a csaló jelentős kárt okozott.

GYAKORI CSALÁSI MÓDSZER A KAMUHIRDETÉSEK FELADÁSA IS

Mint kiderült, egy másik, mostanában szintén gyakori csalási módszer, hogy az eladásra kínált termék megvételére jelentkező személy az ügylet gyors lebonyolításához egy népszerű csomagkézbesítő szolgálatéhoz hasonló linket küld. Ezen a hivatkozáson keresztül a csomagküldő szolgálatéhoz megtévesztően hasonló weboldalra lehet eljutni, ahol az eladótól már a személyes, illetőleg bizalmas banki adatainak megadását kérik. Amennyiben ez megtörténik, a számlán tárolt megtakarítások szabadon hozzáférhetővé válhatnak – figyelmeztet a rendőrség. 

A LEGGYAKRABBAN ELŐFORDULÓ FENYEGETÉST AZ ADATHALÁSZAT JELENTI

A rendőrség szerint a leggyakrabban előforduló kiberfenyegetést az internetes csalók által elkövetett adathalászat jelenti. A pénzügyi csalók igyekeznek valamilyen érzelmi hatás gyakorlásával – pl.: félelemkeltés, sürgetés – megszerezni személyes, bankkártya- vagy éppen netbanki adatainkat. Hogy ki az aktuális célpont, az általában a véletlenen múlik, azaz a csalók random kezdenek el hívogatni telefonszámokat, majd, ha fogadják a hívásukat, egy kitalált történettel folytatják. Általában egy bank, pénzintézet (biztonsági) alkalmazottjának adják ki magunkat, majd olyasmi következik, hogy azt észlelték, hogy valaki használta a bankkártyánkat, illetőleg próbált arról pénzt utalni. Ők azt szeretnék ellenőrizni, hogy valóban a számlatulajdonos volt-e a tranzakció mögött.  Erre általában az a válasz, hogy természetesen nem. A történet azzal folytatódik, hogy így bizonyos biztonsági intézkedések megtétele szükségessé vált, pl. egy programot kellene letölteni, telepíteni, amivel ellenőrizhető és biztonságba helyezhető a számlán tárolt összeg. Ehhez azonban az ügyfél személyes, banki adatai is kellenek. Ez a program gyakran az AnyDesk elnevezésű távelérést lehetővé tevő szoftver, amely a letöltéssel, a telepítéssel, a távelérés engedélyezésével és a banki belépési adatokkal együtt gyakorlatilag pillanatok alatt lehetővé teszi a csalók számára a számlán tárolt összeg elutalását, beleértve a kapcsolódó megtakarítási számlákat és a lekötött betéteket is.

FOKOZOTTAN FIGYELJÜNK IDŐS ROKONAINKRA, ISMERŐSEINKRE

Mindenki, aki aktívan jelen van az online világban valamilyen fokú veszélynek ki van téve. Ma már egyre több fiatalnak van „junior” kártyája, míg a felnőtt (kereső, aktív) korosztály esetében a ki- és befizetések stb. jelentős része is az internet segítségével történik. Egyre több idősebb személy is rendszeres használója, szereplője az online világnak, az ő esetükben az áldozattá válás lehetősége fokozottan jelen van. Az egészséges gyanakvás náluk különösen fontos, és az, hogy a környezetükben élő rokonok, barátok figyeljenek rájuk, adjanak meg számukra minden lehetséges támogatást.

NAPONTA TALÁLKOZNAK FELJELENTÉSEKKEL CSONGRÁD-CSANÁD VÁRMEGYÉBEN

“Naponta találkozunk feljelentésekkel, ezek az online csalások széles spektrumán mozognak. Ahogy tevődik át életünk, tevékenységeink egyre több területe az online térbe, úgy nyílik az olló. A legkülönbözőbb trükkökkel próbálják az áldozataikat a csalók megtalálni, legyen az telefon vagy akár internet. Vannak az áldozatok között idősek és fiatalok, jobban kvalifikáltak és kevésbé” – emelték ki, majd hozzátették, hogy a kárérték sok esetben több tízmilliós nagyságrendű, ami azt is jelenti, hogy adott esetben egy élet, egy család megtakarítása kerül illetéktelen kezekbe gyakorlatilag pillanatok alatt. A többes szám azért is indokolt, mert általában több személy összehangolt tevékenysége van a csalások mögött – „Call centeres jelleggel”.

Amit tehetünk, hogy elkerüljük az áldozattá válást, az az, hogy kellő óvatossággal, bizalmatlansággal kezeljük azokat a szituációkat, amelyekkel olykor találkozunk.

Igyekezzünk folyamatosan lépést tartani az online világ fejlődésével, azaz képezzük magunkat a biztonsági rendszerek, a prevenciós megoldások tekintetében is. A rendőrség ilyen esetekben is a lehető legkörültekintőbben jár el, speciálisan képzett kollégák nyomoznak, vizsgálják az ügyeket. A kicsalt összeg megtérülésének kérdéséhez azonban az ügy összes körülményét, a felelősséget is vizsgálni kell.

Jó tanács, hogy mindig legyünk tájékozottak a legújabb elkövetési magatartásokat érintően. Ehhez nyújthat hasznos segítséget például a több szakmai szervezet együttműködésével megvalósuló KiberPajzs program. Ajánlott rendszeresen felkeresni a www.kiberpajzs.hu oldalt, ahol mindig friss információkat találhatunk a legújabb átverési próbálkozásokról, a pénzügyi csalók módszereiről.

Láttál valamit, amely izgalmas, érdekes vagy hasznos lehet a Szeged365 Family többi tagja számára is? Töltsd le a vadonatúj applikációnkat, küldj fotót és légy a tudósítónk! 

App Store: https://apple.co/3ZdLaYm
Google Play: https://bit.ly/3LSOTHJ

Kövess a Szeged365 TikTok, Facebook és Instagram oldalakon is!

Köszönjük, hogy a virtuális családtagunk vagy!

Kapcsolódó cikkek

'Fel a tetejéhez' gomb