Szemérmetlenül magas állami támogatással nyomta le a Teslát a Szegeden gigagyárat építő kínai vállalat, új BYD modellek is jönnek Európába
Idén is rengeteg újdonsággal rukkol elő a BYD az európai vásárlók számára, többek között két almárkája debütál a kontinensen. Mindemellett az is kiderült, hogy BYD pénzügyi beszámolói szerint majdnem ezermilliárd forintnyi kormányzati támogatást kapott 2008 és 2022 között, ami nagyban hozzájárult ahhoz, hogy ma már képes lenyomni a Teslát.
Egy alig ismert kínai akkumulátorgyártóból 30 év alatt az elektromosjármű-piac egyik legnagyobb szereplőjévé vált a Szegeden is terjeszkedő BYD. Az állami támogatásokkal felhizlalt kínai vállalat milliószámra adja el járműveit Kínában, és most már a nemzetközi piacra feni a fogát. Ennek jelképe saját autószállító teherhajója, ami ötezer autóval február vége felé fog kikötni Európában.
PÁR NAP MÚLVA FUT BE A TEHERHAJÓ
Különleges, a kínai autógyártás új korszakát jelképező hajó indult el január 10-én a kínai Sencsen kikötőjéből Európa felé. A járműszállító teherhajó a tervek szerint február 21-én érkezik meg Hollandiába, a fedélzetén a BYD kínai autógyártócég ötezer darab elektromos autójával. A BYD Explorer No.1 nevű hajó a cég saját autószállítója, de a tervek szerint csak az első ilyen vízi jármű, amit az elkövetkező két évben további saját monstrumok követnek. Óriási lépés ez a cég számára, amelynek autóit alig 15 évvel korábban még egyöntetűen kinevették az autóipar szereplői.
ELEKTROMOS JÁRMŰVEKKEL TÖLTÖTTÉK FEL A TÖMEGKÖZLEKEDÉST
A kínai elektromosautó-gyártók sokat köszönhetnek a kínai kormánynak, főleg Van Kang volt tudományos és technológiai miniszternek. A több mint tíz évig az Audinál dolgozó autómérnök nagy híve volt az EV-knek, és nagyrészt neki köszönhető, hogy az állam bőkezű támogatásokkal kezdte felpumpálni az elektromos járműveket gyártó cégeket. 2022-ig több mint kétszázmilliárd jüant (tízezermilliárd forintot) kaptak támogatások és adókedvezmények formájában ezek a cégek, amiket még kormányzati és önkormányzati vásárlásokkal is támogattak: elektromos járművekkel töltötték fel ugyanis a tömegközlekedést.
Ennek meg is lett az eredménye. Míg 2009-ben kevesebb mint ötszáz elektromos autót adtak el Kínában, a piac robbanásszerű növekedésnek indult, és a 2010-es évek közepére már világelső lett az EV-eladásokban: 2020-ra már több mint 1,2 millió teljesen elektromos és hibrid autót vásároltak a kínaiak, 2023 pedig ez a szám már majdnem 9,5 millió volt.
EZERMILLIÁRD FORINTNYI KORMÁNYZATI TÁMOGATÁST KAPTAK
Ennek pedig a BYD volt a legnagyobb haszonélvezője. A cég neve egy csapásra világszerte is ismertté vált, amikor 2023 utolsó negyedévében több elektromos autót adott el, mint az addigi világelső Tesla, és egész évben majdnem 1,6 millió teljesen elektromos járművet értékesített. A BYD pénzügyi beszámolói szerint majdnem ezermilliárd forintnyi kormányzati támogatást kapott 2008 és 2022 között. Emellett nagy nyertese volt annak, hogy Sencsen városa teljes mértékben elektromos buszokra állt át, a nagyváros taxitársaságai pedig csak a BYD járműveit vehették meg – írja az RTL.
AZ EU VIZSGÁLATOKAT INDÍTOTT
Ez azonban gondokat is okozhat a BYD-nek az európai piacon. Az Európai Unió októberben jelentette be, hogy vizsgálatot indít a kínai elektromosautó-gyártóknak nyújtott állami támogatások miatt, és az Európai Bizottság januárban megerősítette, hogy vizsgálat egyik célpontja a BYD. Az EU büntetővámok kiszabását helyezte kilátásba, ha a több mint egy évig tartó nyomozás arra az eredményre jut, hogy az olcsó elektromos járműveket gyártó cégek tisztességtelenül nagy előnyökhöz jutnak az európai gyártókkal szemben a kínai kormányzati támogatások miatt.
ÚJ MODELLEK JÖNNEK EURÓPÁBA
Idén is rengeteg újdonsággal rukkol elő a BYD az európai vásárlók számára, többek között két almárkája debütál a kontinensen, a Genfi Autószalonon pedig az összes újdonság látható lesz – írja az Autónavigátor. Mint kiemelték, tavaly ősszel mutatkozott be Magyarországon a BYD az Atto 3, a Dolphin, és a Seal modellekkel, a kínálat pedig idén minden bizonnyal bővül, hiszen a Genfi Autószalonra rengeteg újdonsággal készülnek. Az említett autókon túl Európa más részein már elérhető a Tang felső-középkategóriás SUV, a Han felső-középkategóriás szedán és a Seal U középkategóriás SUV. Utóbbi a genfi kiállítás után plug-in hibrid hajtáslánccal is választható lesz a Seal U DM-i formájában. Emellett a frissített Tang is a svájci rendezvényen lesz látható, amely akár 530 kilométeres hatótávot is lehetővé tesz majd a WLTP ciklus szerint.
ALMÁRKÁK JÖNNEK
A BYD köztudottan rengeteg almárkával rendelkezik, és most először Európába is elhoznak ezekből kettőt. A YangWang luxusmárka az U8-cal fog bemutatkozni a kontinensen, ez pedig rögtön két technológiai újdonsággal érkezik. Az egyik a DiSus-P elnevezésű, intelligens szabályozású hidraulikus felfüggesztés, míg a másik az úgynevezett e4 platform. A közleményben úgy fogalmaznak, hogy ez a világ első sorozatgyártású négymotoros, kerekenkénti független hajtású padlólemeze. Ennek lényege, hogy a villanymotor teljesítménye és nyomatékleadása kerekenként szabályozható, így a tapadásvesztés esélye minimálisra csökken, és a vezethetőség is sokkal jobb lehet. Ennél egy fokkal talán érdekesebb, hogy ennek a technológiának köszönhetően az U8 egy helyben is képes megfordulni, akár egy tank.
A másik bemutatkozó márka a Denza amely nem csupán a BYD tulajdona, hanem a Mercedes is részese a projektnek. a D9-essel egy hétüléses egyterűt hoznak Európába, amely ugyan tavaly már képviseltette magát Münchenben, de csak most lép hivatalosan piacra a kontinensen. Emellett az N7 is bemutatkozik, amelyről elöljáróban csak annyit közöltek, hogy egy sportos, középkategóriás és tisztán elektromos hajtású SUV lesz.
Fotók: Autónavigátor