Közélet

A kerékpárosoknak és rollereseknek nem írják elő a KRESZ ismeretét, hivatalosan is zajlik a közlekedési szabályok átalakítása, ezt lehet jelenleg tudni róla

Zajlik a KRESZ szabályainak megváltoztatása – közölték egy sajtó számára tartott háttérbeszélgetésen. Több munkacsoport dolgozik egy új, alkalmazható jogszabálycsomagon, céljuk a több évtizedes szabályok mai korhoz igazítása, technológiai változásokat lekövető frissítése. Ezzel több évtizedes adósságot törlesztenek, konkrétumok azonban egyelőre nincsenek. A munkacsoportnak jövő március 31-ig kell a kormány asztalára tennie egy olyan javaslatcsomagot, amely benyújtható az Országgyűlés számára, írta meg az Index.

Mint a lap megírta, tavaly júliusban jelentette be Lázár János építési és közlekedési miniszter, hogy megkezdték a KRESZ felülvizsgálatának előkészítését, mert az jelenleg nem ad megfelelő választ a megváltozott közlekedési viszonyokra. A miniszter akkor úgy fogalmazott, szerinte a magyarok vezetői képessége is hagy némi kívánnivalót maga után, ezért a jogosítvány megszerzésének feltételrendszerét is újragondolják.

ÚJRAGONDOLJÁK AZ ELAVULT SZABÁLYOKAT

Mint a KRESZ-professzorként ismert Pető Attila elmondta: bár a hatályos magyar közlekedési szabályozás megalkotása óta átesett némi ráncfelvarráson, gyakorlatilag 50 éve változatlan, egészen idáig. Az Építési és Közlekedési Minisztérium, illetve a Magyar Közlekedéstudományi és Logisztikai Intézet (KTI) ugyanis egy sajtó számára tartott háttérbeszélgetésen felfedte, milyen alapelvek mentén gondolják újra az elavult szabályokat.

A TECHNOLÓGIAI ÚJÍTÁSOKAT IS LE KELL KÖVETNI

“A közúti közlekedési szabályrendszer egy olyan jogszabálycsomag, amely a társadalom legtöbb szereplőjét érinti, legyen szó gépjárművezetőről, utasról, vagy épp lakosról, szinte mindenki használója a jogszabálynak. Több évtizedes szabályokról van szó, amiket aktualizálni kell, hiszen rengeteget változott a világ, valamint a technológiai újításokat (például automata váltó, vezetéstámogató rendszerek) is le kell követni, ahogy a generációs különbségekben gyökerező eltérő hozzáállást is. Ezért szükséges a közlekedési szabályrendszer átfogó átvizsgálása” – mondta Kerékgyártó János, közlekedési hatósági ügyekért felelős helyettes államtitkár.

KOMPLEX FELÜLVIZSGÁLAT SZÜKSÉGES

Hozzátették, a jogkövetés elmaradását eredményező szankcionálási rendszernek is ráncfelvarráson kell átesnie. „A szabályozási keretrendszer felülvizsgálata elképzelhetetlen a szankciórendszer újrafogalmazása nélkül” – mondta el a helyettes államtitkár. Továbbá elengedhetetlen az utóbbi évtizedekben, továbbá a közelmúltban felmerülő változások, közlekedési elemek jogszabályba történő beépítése. „A közlekedési jogszabályrendszer komplex felülvizsgálatára van szükség, ami leköveti a KRESZ logikai keretrendszerét” – hangsúlyozta Kerékgyártó János.

ÉRTELMEZHETŐ, GYAKORLATIAS KRESZ MEGALKOTÁSA A CÉL

“Olyan végtermék megszületése a cél egy új KRESZ-szabályozás képében, ami a felhasználók számára tanulható, értelmezhető és végrehajtható keretezést biztosít. Az érthetőség javítása az egyik fő szempont. A jelenleg hatályos KRESZ a maga idejében átfogó és jó szabályrendszernek bizonyult, azonban elengedhetetlen a mai kor szellemiségéhez igazítani – mondta Kovács Kornél az ÉKM Gépjármű-közlekedési és Vasúti Szabályozási főosztályvezetője, a munkacsoportok szakmai irányítója.

A munkacsoportnak 2025. március 31-ig kell egy olyan anyagot leraknia a kormány asztalára, ami benyújtható az Országgyűlés számára. A hatálybalépés ezt követően fél-egy év.

A JOGSZABÁLYOKHOZ KÖZÉRTHETŐ KOMMENTÁROK IS KÉSZÜLNEK

A részletszabályozás tehát még nem ismert, zajlik a kidolgozás folyamata, az érkező javaslatok becsatornázása. „Egy érthetőbb, tömörebb, tanulhatóbb KRESZ megalkotása a cél. A végeredmény azonban mégis egy jogszabályhalmaz, aminek értelmezése komoly nehézségekbe ütközik jogi ismeretek nélkül, ezért a rendelkezésekről közérthető kommentárok is készülnek” – jelentette ki Berta Tamás, a KTI közlekedésbiztonsági igazgatóhelyettese.

Az új szabályok céljai között a jogalkalmazók feladatának megkönnyítése is szerepel – mondta Fülöp Ágnes, nyugalmazott közlekedési büntetőjogi bíró, a KRESZ értelmezése a joggyakorlatban című könyv társszerzője. A kulcs annak a sokszor gumiszabályként alkalmazott alapelvnek a megreformálása, miszerint a személy- és vagyonbiztonságot nem sértve, illetve nem veszélyeztetve kell közlekedni.

A KERÉKPÁR ÉS A ROLLER ESETÉBEN NEM ÍRJÁK ELŐ A KRESZ ISMERETEK SZÜKSÉGESSÉGÉT

Az is kiderült, hogy a kerékpárosok, illetve az olyan alternatív eszközzel közlekedők számára, mint a roller, nem írják elő a KRESZ ismeretének szükségességét, a közlekedők felelősségtudatára, illetve az erre irányuló kommunikációs kampányra támaszkodnak.

JAVASOLJÁK, DE NEM TESZIK KÖTELEZŐVÉ A KRESZ MINÉL FIATALABB KORBAN TÖRTÉNŐ OKTATÁSÁT

Ennek része a középiskolások számára választható formában elérhető KRESZ-, illetve egészségügyi ismeretek oktatása, amit – mint azt kérdésünkre válaszolva elmondták – nem terveznek kötelező tantárggyá tenni. Ugyanakkor felhívták a figyelmet a közlekedési szabályok minél fiatalabb, már óvodáskortól történő oktatására, amihez rendelkezésre állnak különböző programok.

NEM KELL ÚJRAVIZSGÁZNI, ÁM A SZABÁLYOK ISMERETE ELVÁRÁS

Azt is elmondták, hogy a már vezetői engedéllyel rendelkezők számára nem írják elő a közlekedési szabályokból való újravizsgázást. Ehelyett kormányzati kommunikációs kampányban hívják fel a figyelmet a szabályváltoztatásokra. „Elvárás a magyar állampolgárok részéről, hogy tájékozódjanak a változásokról, amihez megkapják a segítséget, hiszen nem elvárható, hogy mindenki a Magyar Közlönyt bújja a szabályváltozások követése érdekében” – hangzott el.

Forrás: index.hu

Kapcsolódó cikkek

'Fel a tetejéhez' gomb