Mindenmás

A mindszenti vonatbaleset margójára, avagy a mozdonyvezető, aki gázolt már embert: „Amit az ütközéskor érzünk, az a mérhetetlen nagy tehetetlenség”

Április ötödikén történt az a súlyos vonatbaleset Mindszentnél, ahol öt ember vesztette életét. Nem ez volt idén ugyanakkor az egyetlen, hiszen a közelmúltban Tapolcán és Szászbereknél is a vasúti átjáróban történt súlyos baleset. Az idei évben már több mint 40 ilyen tragédia esett meg, 17 ember vesztette életét, annyi, mint tavaly egész évben, ezért a MÁV vasútbiztonsági kampányt indított, most pedig a Képmásnak is nyilatkozott egy olyan mozdonyvezető, akivel sajnos már megesett, hogy elgázolt egy embert.

A portál Molnár Pétert kérdezte, aki 20 éve dolgozik mozdonyvezetőként. Mint írják, Ő maga is több ütközést átélt már. 2010-ben az egyik vasúti átjáróban történt balesetben vesztette el egyik kollégáját is. Mint mondta, amit ilyenkor tehetnek, az a gyorsfékezés, de ez már csak vészmegoldás, ugyanis egy szerelvénynek több száz méterre is szüksége lehet a megállásig. Ő és munkatársai szeretnék, ha a társadalom a „vonattal ütközött” típusú hírek mögött a mozdonyvezetőt, a jegyvizsgálókat és a vonat utasait is látná.

FIGYELMETLENSÉG ÉS FEGYELMEZETLENSÉG

Április 5-én Mindszentnél egy furgon hajtott a sínekre a tilos jelzés ellenére. Öten a helyszínen meghaltak, a vonaton ülők is megsérültek. Szinte hetente hallunk hasonló híreket, miért van egyre több ilyen tragédia? – tette fel a kérdést a mozdonyvezetőnek a Képmás, aki szerint a figyelmetlenség és a fegyelmezetlenség az oka. Mint mondta, a KRESZ egyértelműen előírja, hogyan kell az autósoknak megközelíteni egy vasúti átjárót, s ha ezt mindenki betartaná, az nagyban segítené a balesetek elkerülését. Pont ezért írtak egyébként nyílt levelet az autósoknak is nem olyan rég. “Kicsit közelebb szeretnénk hozzájuk kerülni, hiszen, amikor találkozunk a sajtóban egy baleset hírével, azt mindig úgy aposztrofálják, hogy „vonattal ütközött. Pedig a vonaton is emberek ülnek: mi, a mozdonyvezetők, a jegyvizsgálók és az utasok. Szeretnénk, ha a társadalom kicsit belelátna a mozdonyvezetők helyzetébe, hogy egy vasúti gázolásnál mi történik, hogyan zajlik le, mit élünk át” – mondta a mozdonyvezető.

A LEGTÖBB ESETBEN AZ ÜTKÖZÉS EGY PILLANAT ALATT TÖRTÉNIK MEG

“A fizika törvényei ellen mi sem tudunk mit tenni. Én két autóval ütköztem már, illetve volt négy személygázolásom. Ilyenkor mi gyakorlatilag csak gyorsfékezni, köznyelven szólva vészfékezni tudunk, amit úgy kell elképzelni, mintha egy autóban beletaposnánk a fékbe.

Mérhetetlen nagy tehetetlenséget érzünk. Ha látjuk, hogy a sínen van valami, mondjuk egy lerobbant jármű, arra esetleg fel lehet készülni, és ilyenkor reméljük, hogy már nincsenek benne személyek, de a legtöbb esetben ez egy pillanat, egy tizedmásodperc alatt történik meg, amire egyszerűen nem tudunk felkészülni.

Ilyenkor csak azt vesszük észre, hogy valami érkezett, és hatalmasat csattant a mozdonyon. Előfordult olyan, amikor oldalról mentek neki a vonatnak, ezt a tükörben látjuk csak, illetve akár érezhetjük is, hogy a vonat egy kicsit megtorpan, de ez nem minden esetben van így” – vallotta be a portálnak Molnár Péter, aki azt is elárulta, hogy általában az autóban ülő civil áldozatokról hallunk, de mozdonyvezetők is vesztették már életüket ilyen ütközések során. “A mozdonyvezetők gyásznapja is egy ilyen tragikus eseményhez kötődik. 2010. október 20-án Kiskunlacházánál egy kollégánk – akit én ismertem is, mivel ferencvárosi mozdonyvezető volt – egy sóderszállító teherautóval ütközött, kisiklott a vonat, ő pedig életét vesztette” – tette hozzá. A Molnár Péterrel készült teljes interjút itt tudod elolvasni.

Kapcsolódó cikkek

'Fel a tetejéhez' gomb