Közélet

Sokkal kellemesebb lesz a Szegedről a Balatonra menni – zöld jelzést kapott M9-es gyorsforgalmi út megvalósítása

Bányai Gábor, a Dél-Alföldi Gazdaságfejlesztési Zóna kormánybiztosa szeretné elérni, hogy nyugati irányba Szekszárd – Dombóvár – Kaposvár, délkeleti irányba a Szeged – Röszke vonalon bővüljön tovább az M9-es autópálya nyomvonala írtuk meg tavaly októberben, ám azóta Lázár János számos beruházást állított le. A sok leállított beruházás mellett a kormány most mégiscsak zöld jelzést adott két olyan útfejlesztésnek, amelyek jelentősen átalakítanák a Balkán és a Nyugat-Európa közötti magyarországi tranzitforgalmat. Ide tartozik az imént említett M9-es gyorsforgalmi út is.

Ha meghosszabbítják az M9-es gyorsforgalmi utat, és meglesz az összeköttetés a tompai határátkelőhelyhez, akkor a forgalom jelentős részét sikerülne a néha túlterhelt M5-ösről a most még kihasználatlan M6-os autópályára terelni – írja a Telex. Mint kiemelték, sok időbe telhet azonban, amíg mindez valósággá válik: maga az út tervezése három évig is eltarthat, ezután kezdik meg a kijelölt területek megvásárlását, és csak utána kezdődhet az építkezés.

TEHERMENETESÍTENI AZ M5-ÖST

Az újranyitott projektek között van két beruházás, amelyek ha elkészülnek, jelentős hatással lesznek két nagy magyarországi autópálya, az M5-ös és az M6-os forgalmára, és alapvetően átalakul a Balkán és a nyugati országok között haladó magyarországi tranzitforgalom útvonala is. A vonatkozó kormányrendelet így ír róluk:

  • M9 gyorsforgalmi út déli lekötéséhez kapcsolódóan tompai új, teherforgalmi határátkelőhely és kapcsolódó gyorsforgalmi úti szakasz előkészítése;
  • M9 gyorsforgalmi út előkészítése 51. sz. és 53. sz. főutak között lekötéssel Tompáig.

A portál szerint a két beruházásnak az ad jelentőséget, hogy ezekkel közvetlen összeköttetés jön majd létre a szerbiai nagy forgalmú A1-es autópálya és a legkihasználatlanabb magyar autópályának tekinthető M6-os között, részben tehermentesítve az M5-ös autópályát, amin jelenleg a Balkán és Nyugat-Európa közötti, irdatlan mennyiségű tranzitforgalom nagy része halad.

CSAK AZ M5-ÖS OPCIÓ MOST

A főként Törökországból, Bulgáriából és Szerbiából Nyugat- vagy Észak-Európába tartó vendégmunkások, illetve a szintén ezekből az országokból érkező, áruforgalmat lebonyolító kamionok jelenleg nem tudnak más útvonalon haladni, ha átlépték a magyar határt, csak az M5-ösön Szeged és Kecskemét irányába, Budapest felé. A magyar fővárosnál aztán rátérnek az M0-sra, és úgy mennek tovább az M1-esen Ausztria felé. Szintén ezen az útvonalon mennek, csak a másik irányba, amikor hazafelé tartanak a Balkánra. A Lázár-féle minisztériumtól most zöld jelzést kapott fejlesztésekkel ennek a forgalomnak egy jelentős része viszont átkerülhet az egyik leginkább kihasználatlan magyar autópályára, az M6-osra. Hiszen az M6-ost elérő M9-es autópálya rövid jelenlegi szakaszához kapcsolódva az 51. és 53. számú főutak közötti gyorsforgalmi úttal (tehát az M9-es folytatásával), illetve az arról az útról Tompa felé vezető, szintén gyorsforgalmi úttal megteremtődik a magyarországi úthálózat összeköttetése a szerb A1-es autópályával – az M5-ös érintése nélkül.

A MINISZTÉRIUM CÉLJA IS EZ

Az Építési és Közlekedési Minisztérium így vélekedik a beruházásról: „A déli lekötés meghosszabbításaként az új határátkelőhelyhez vezető szakasz új közlekedési folyosót fog létrehozni az M6 autópálya irányából Kelebia, Szabadka (és ezen keresztül Újvidék és Belgrád) irányába, míg a kelet-nyugati irányú ág távlatban folytatódhat az M5 autópálya és Szeged irányába, amivel később majd tovább alakulhat a gyűrűs-sugaras útszerkezet az ország déli területein. Az új közlekedési folyosó és átkelőhely egyrészt a meglévő forgalmi viszonyok kezelésével, optimálisabb levezetésével tehermentesítené a térség közútjait, másrészt pedig az új közlekedési hálózatok megteremtése a térség gazdasági potenciálját is erősítheti” – írták.

Bányai Gábor, a Dél-alföldi Gazdaságfejlesztési Zóna kormánybiztosa tavaly októberben Szegeden, a Csongrád-Csanádi Kereskedelmi és Iparkamara egyik rendezvényén azt mondta: szeretné elérni, hogy nyugati irányban Szekszárd–Dombóvár–Kaposvár, délkeleti irányban pedig Szeged–Röszke vonalon bővüljön tovább az M9-es autópálya tervezett nyomvonala. Bányai Gábortól a Telex újabb információkat kért, ugyanis ő nemcsak kormánybiztos, hanem a Fidesz kiskunhalasi országgyűlési képviselője is, így közelről érdekelt a Bács-Kiskun vármegye területét is érintő M9-es fejlesztése ügyében.

PONTOSÍTANI KELL A NYOMVONALAT

A kormánybiztosi hivatal válasza szerint az M9-esnek az 51-es és 53-as út közötti szakaszára – amely a térképen mért távolságok alapján mintegy 60 kilométeres lehet – idén februárban kiadták a környezetvédelmi engedélyt, a további tervezés során a nyomvonalat még pontosítani kell. Az idén a harmadik negyedévben kezdődhet meg a közbeszerzési eljárás a kivitelezési tervek előkészítését megelőző tervezésre, azután csak maga a tervezés mintegy 36 hónapot vehet igénybe. Ezt követi az érintett területek megszerzése és előkészítése. Mindebből az látható, hogy az építkezés megkezdésének időpontja még a távoli jövő kérdése, hiszen előbb még a munkálatokra is közbeszerzést kell majd kiírni.

KELLEMESEBB LESZ SZEGEDRŐL A BALATONRA MENNI

Korábban a szegedieknek az M5-ös, majd az M43-as megépítése azért volt igen fontos, mert a két autópálya révén a város szinte teljesen megszabadult a szerb és a román határforgalomtól, amely azelőtt jórészt rajta keresztül dübörgött át. Az M9-es, ha elkészül, biztosan sok szegedi és környékbeli közlekedőnek is megkönnyítheti majd az életét. Például a Balaton irányába kellemesebb lesz végig délen utazni, mint kerülővel a főváros felé, vagy a mellékutakon.

Kapcsolódó cikkek

'Fel a tetejéhez' gomb