Újabb részletek: az első időszakban érkezni fognak kínai munkavállalók is a Szegeden épülő BYD gyárba
„Teljes politikai konszenzus van Szegeden” – erről beszélt az RTL Híradónak adott interjújában Botka László, a város polgármestere. Mindez azt jelenti, hogy a kormányoldal és a kormánykritikus erők is egyetértettek abban, hogy a BYD nevű kínai autóipari vállalat Szegeden építse fel új gyárát, az ehhez szükséges döntéseket egyhangúlag hozták meg eddig.
Bár a BYD a világ legnagyobb akkumulátorgyártó vállalata, Botka László szerint Szegeden nem lesz akkumulátorgyár és „vegyipar”. A kormánnyal végig közösen dolgoztak a sikerért, a városvezető azt az egyet sajnálja, hogy ez különlegesnek számít.
A LEGJELENTŐSEBB BERUHÁZÁS SZEGEDRE JÖN
Mint megírtuk, Szegeden építi meg első európai üzemét a világ legnagyobb elektromos autógyártójának számító kínai BYD, ami a magyar gazdaságtörténet egyik legjelentősebb beruházása lesz. A döntést Szijjártó Péter jelentette be, az eseményen Szeged ellenzéki polgármestere is ott volt, aki a sajtótájékoztató után az RTL Híradónak adott interjút.
NEM ÖSSZESZERELŐ ÜZEM JÖN
Botka László azt mondta, óriási öröm, hogy hivatalossá vált a BYD érkezése. “A teljes gyártási kapacitás ide fog jönni, tehát ez azt jelenti, hogy nem összeszerelő üzem fog Szegeden épülni, hanem itt fogják gyártani a legmodernebb elektromos autókat” – tette hozzá a városvezető. Botka László elárulta, hogy a BYD először az év elején jelent meg Szegeden, akkor más magyarországi és európai helyszíneket is megtekintettek.
Áprilisra derült ki, hogy ha Magyarország lesz a befutó, akkor Szegeden épül meg a gyár.
JÖNNEK KÍNAI MUNKÁSOK IS, BETANÍTANI
A polgármester elárulta, mi kellett ahhoz, hogy végül ők nyerjenek. Egyrészt a 300 hektáros ipari terület, ahol majd az egység megépül, két autópálya (M5-ös és M43-as) összeköttetésében áll, másrészt magas a szakképzés minősége, harmadrészt pedig ott a Szegedi Tudományegyetem. Ez utóbbi kapcsán Botka László megjegyezte, hogy sok nem szegedi tanul a városban, akik szívesen maradnának, ha lenne munkalehetőség. Abban bízik, hogy most lesz, még ha az első időszakban érkeznek is munkások. “Egészen biztos, főleg az első időszakban érkezni fognak kínai munkavállalók is, elsősorban azért, hogy betanítsák a magyarokat” – hangsúlyozta a polgármester.
A BYD JANUÁRBAN ÁRULJA MAJD EL A RÉSZLETEKET
Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter a közösségi oldalára töltötte fel a beruházást bejelentő sajtótájékoztatóját. Ezen elmondta, hogy az elektromos autógyártás dönti majd el, hogy „a világ országai közül ki kerül majd az új világgazdasági korszak nyertesei, illetve vesztesei közé.” Azt Szijjártó Péter és Botka László is hangsúlyozta, hogy nem lesz Szegeden akkumulátorgyártás. „Semmiféle akkumulátorgyártás, semmiféle vegyipar nem lesz Szegeden” – közölte az ellenzéki politikus.
Korábban is volt arról hír, hogy Szeged közelében, Kisteleken a képviselők sürgősséggel szavaztak meg év elején egy olyan előterjesztést, ami egy közelebbről meg nem nevezett „gigaberuházáshoz” biztosított területet egy olyan gyárhoz, aminek magas a víz és energiaigénye. Egy akkumulátorgyár éppen ilyen. Az ügyet firtató kérdésre Botka László elárulta: a beruházásnak a részletkérdéseiről néhány héten belül, januárban a BYD fog nyilatkozni. Majd ismét megerősítette: Szegeden nem lesz akkumulátorgyár.